Nawigacja w sklepie online – jak ją dobrze zaprojektować?

nawigacja w sklepie internetowym

Jak powinna wyglądać przemyślana nawigacja w sklepie internetowym? Sprawdź, jak ją rozplanować, żeby użytkownicy byli zadowoleni.

Sposób, w jaki zaprojektujesz nawigację w swoim sklepie internetowym, będzie miał ogromny wpływ na wrażenia jego użytkowników. Poprawne i przemyślane elementy nawigacyjne pomogą klientom sprawnie i szybko znaleźć to, czego poszukują – a to z kolei przełoży się na większą satysfakcję z zakupów i zwiększy szanse na ich powrót w przyszłości. Co więc leży u podstaw logicznie ułożonej i ergonomicznej nawigacji? Co zrobić, by była ona przy tym atrakcyjna? Jak się zabrać za jej projektowanie?

Dobra nawigacja w sklepie internetowym – czyli jaka?

Zanim przystąpisz do projektowania i wykonywania elementów menu i nawigacji w sklepie, to warto zastanowić się, jakie właściwie powinny one być. Wielu web designerów ulega pokusie i umieszcza fantazyjnie wyglądające elementy menu okraszone dużą ilością animacji i efektów specjalnych. Takie połączenie robiło wrażenie na użytkownikach jakieś 20 lat temu, jednak dzisiaj liczy się głównie łatwa obsługa i logiczne ułożenie elementów. Przyzwyczailiśmy się do sprawnych i szybkich zakupów w sieci i wszelkie „udziwnienia” raczej zniechęcają klientów. Warto mieć to na uwadze już na etapie sporządzania projektu.

Jak rozplanować nawigację?

Wiele pozornie nieistotnych elementów decyduje o tym, jak w praktyce sprawdzi się stworzone przez Ciebie menu. Na przykład kolejność, w jakiej umieścisz na nim poszczególne elementy. Największą uwagę przykuwają pozycje znajdujące się na początku i na samym końcu listy. Dlatego tak często to właśnie na początku menu znajduje się lista oferowanych produktów, a na końcu koszyk z zakupami. Takie rozwiązanie znacząco usprawnia robienie zakupów – a właśnie taki powinien przyświecać Ci cel.

Zamiast oddzielnej listy z kategoriami możesz zdecydować się na umieszczenie ich bezpośrednio w menu – jeśli w ofercie sklepu znajduje się kilka głównych produktów. Dzięki temu Twoi klienci będą mieli jeszcze mniej kroków do wykonania na drodze do swoich zakupów.

Bez wątpienia jednak belka menu nie powinna być przeładowana dużą ilością elementów – znacznie pogorszyłoby to czytelność i utrudniło nawigowanie po witrynie sklepu. Niemałe znaczenie ma również to, jakie etykiety umieścisz w menu – odpowiednie opisy wpłyną na SEO sklepu, jak i pomogą lepiej orientować się jej użytkownikom. Nikt nie lubi nieprecyzyjnych opisów kategorii i mozolnego wertowania pozycji w menu.

Na co jeszcze zwracać uwagę podczas opracowywania nawigacji?

Czytelność menu i łatwość nawigowania po stronie można poprawić, wykorzystując kilka popularnych trików, które ułatwią klientom odnalezienie tego, czego szukają. Np. dobrym pomysłem jest wykorzystanie tzw. sticky menu, czyli takiego, którego belka nie znika podczas przewijania listy produktów – jest ono zawsze widoczne, zajmując co prawda pewną część ekranu, ale w zamian znacznie ułatwiając przeglądanie zawartości sklepu. W przypadku wielopoziomowego menu przydatną opcją okazuje się skorzystanie z tzw. okruszków, dzięki którym klienci z łatwością dostrzegą, gdzie aktualnie się znajdują i łatwo powrócą do poprzedniej kategorii w menu.

Niekiedy Twoi klienci mogą po prostu chcieć wrócić na stronę główną. Zamiast dodawać taką pozycję w menu i niepotrzebnie tracić wolne miejsce, po prostu podepnij linka do strony głównej sklepu na jego logo. Niemal wszyscy jesteśmy przyzwyczajeni do takiego rozwiązania i watro z niego korzystać, bowiem to jedno z najbardziej ergonomicznych rozwiązań.

Nawigacja na stronie – dobrze ją wykorzystaj

Ten relatywnie niewielki element może być wspaniałą pomocą dla Twoich klientów. Pomoże im szybko i bez wykonywania wielu czynności odnaleźć to, czego szukają. To z kolei sprawi, że chętniej będą spędzali czas w Twoim sklepie, co najczęściej przekłada się na większe zakupy. Jeśli chcesz z nawigacji zrobić skuteczne oręże w walce o klienta, to nie pozostawiaj tego elementu przypadkowi – przemyśl, rozplanuj i podglądaj konkurencję. Wówczas możesz mieć pewność, że surfowanie po Twoim sklepie będzie prawdziwą przyjemnością, połączoną z szybkimi zakupami. To właśnie takie elementy decydują o tym, czy klienci polubią Twój sklep, czy raczej będą szukali wygodniejszych rozwiązań.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość