Aktualności

Onboarding w 4 krokach – czym jest i dlaczego jest ważny?

Zastanawiasz się czym jest onboarding i jak wykorzystać jego potencjał, by zwiększyć efektywność pracy nowych pracowników? W dzisiejszym artykule przybliżamy istotę tego zjawiska.

Onboarding pracownika

Onboarding pracownika to program wspierający nowo zatrudnionego pracownika we wdrożeniu w obowiązki, poznaniu zespołu, kultury organizacyjnej i zasad panujących w firmie. Pracownik powinien poczuć się właściwie przyjęty oraz otrzymać wszystkie istotne informacje na temat firmy, poznać osoby z którymi będzie bezpośrednio współpracował i zintegrować się z zespołem.

Poprawnie przeprowadzony onboarding buduje w pracowniku zaangażowanie, poczucie przynależności. Pozwala mu także szybciej odnaleźć się na swoim stanowisku i wdrożyć w obowiązki. Szybciej też zintegruje się z zespołem, a zgrany zespół przekłada się na efekty i wyniki finansowe całej firmy. Proces onboardingu zmniejsza także ryzyko szybkiej rezygnacji pracownika, który nie odnajdzie się w pracy czy w zespole lub będzie się czuł “pozostawiony sam sobie”.

Onboarding a rozmowa rekrutacyjna

Można również opowiedzieć o strukturze organizacji, kulturze organizacyjnej, zespole w którym potencjalnie będzie pracował czy przełożonym. Można również pokazać kandydatowi biuro.

Przed pierwszym dniem

Po podjęciu decyzji o zatrudnieniu kandydata, pozostań z nim w kontakcie przed jego pierwszym dniem. Przekaż mu swój adres mailowy oraz numer telefonu i zapewnij, że może się z tobą kontaktować w razie wszelkich pytań czy wątpliwości. Przed rozpoczęciem pracy przekaż nowemu pracownikowi istotne informacje np. gdzie może zaparkować, gdzie się zgłosić pierwszego dnia, jaki dress code obowiązuje w firmie, jakie dokumenty powinien ze sobą przynieść w celu dopełnienia formalności związanych z zatrudnieniem. Przedstaw mu też pokrótce plan pierwszego dnia – poinformuj co go czeka: jakie formalności, jakie szkolenia, jakie będą jego pierwsze zadania na nowym stanowisku. Dzięki temu pracownik przyjdzie dobrze przygotowany i będzie wiedział czego się spodziewać.

Zadbaj także o przygotowanie stanowiska pracy dla nowego pracownika; komputer, niezbędny sprzęt, zainstalowanie oprogramowania czy zapewnienie wymaganych narzędzi. Przygotuj także dokumenty do podpisania, wejściówkę do firmy dla pracownika przygotuj jego stanowisko pracy, komputer, sprzęt oprogramowanie, wejściówkę do firmy, przygotuj umowę/dokumenty do podpisania, uprzedź zespół że danego dnia dołączy nowa osoba. Coraz więcej organizacji decyduje się na zestaw powitalny (może to być broszurka z ciekawostkami o firmie i pracownikach, słodka przekąska, drobny upominek w postaci kubka czy koszulki z logo firmy czy gadżety takie jak słuchawki lub pendrive)

Pierwszego dnia

Zadbaj o pierwsze wrażenie firmy witając kandydata jego pierwszego dnia. Zapoznaj go z zespołem, przełożonym i innymi kluczowymi pracownikami,. Przedstaw ich, powiedz kto się czym zajmuje oraz do kogo może się zwrócić z danym problemem.

Zakończenie onboardingu

Pamiętaj, że onboarding to nie tylko wprowadzenie pierwszego dnia ale regularne sprawdzanie postępów, pomoc i ciągle wdrażanie pracownika. Może trwać tygodnie lub miesiące – w zależności od stanowiska. Jest to długi i złożony proces, kluczowy do zatrzymania pracownika w organizacji. Co istotne, onboarding powinien się zmieniać w czasie – słuchaj swoich pracowników, ich uwag i pomysłów odnośnie zmian i usprawnień, aby zapewnić jak najlepsze przeprowadzenie tego procesu.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

15 godzin temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

16 godzin temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

16 godzin temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

18 godzin temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

3 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

3 dni temu