Poczęstunek dla kontrahenta może być kosztem działalności

Fiskus zmienia podejście do firmowych wydatków na poczęstunek dla kontrahenta. Chodzi tutaj o najnowsze interpretacje dotyczące wydatków na tzw. reprezentację. Przychodów bowiem nie można zmniejszyć o koszty reprezentacji. Zakaz ten budzi cały czas wiele kontrowersji. Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia reprezentacji. Wskazał jedynie, że chodzi m.in. o usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów (w tym alkoholowych). I tak np. do tej pory większość firm rozdzielała wydatki na wodę mineralną dla swoich pracowników od zakupów takiej samej wody dla klientów. Tylko środki na zakup napojów dla pracowników mogą bowiem stanowić koszt uzyskania przychodu.

Interpretacje organów skarbowych

Organy podatkowe zaczynają jednak ostatnio uwzględniać argumenty firm, mimo że przepisy w tym zakresie pozostają bez zmian. Świadczą o tym korzystne dla podatników interpretacje, jak np. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu ( wg Interpretacji indywidualnej z 27 maja 2009 r. nr ILPB3/423-96/09-5/MC). Odpowiadał on na pytanie spółki, która podczas spotkań z kontrahentami częstuje ich m.in. kawą i słodyczami. Uznał, iż jeśli poczęstunek dla kontrahentów firmy nie nosi znamion okazałości i wytworności, wydatki na jego zorganizowanie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Wskazuje się w niej, iż wydatki na poczęstunek (tj. paluszki, batoniki czekoladowe, ciasteczka, woda mineralna, soki, kawa, herbata) ponoszone w trakcie spotkań z kontrahentami w siedzibie firmy mogą zostać zaliczone do kosztów, bo stanowią zwyczajowy poczęstunek i należą do powszechnie obowiązujących kanonów kultury. Warunkiem jest jednak, aby poczęstunki takie nie miały charakteru okazałości. Także dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja indywidualna, sygnatura: IPPB5/4240-24/09-2/AM) pozwolił zaliczyć do kosztów wydatek , taki jak obiad dla kontrahenta w restauracji. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał w powyższej interpretacji, iż decydujące znaczenie dla stwierdzenia tego czy, wydatki związane ze danym spotkaniem mogą być kwalifikowane jako koszty reprezentacji ma charakter spotkania. Np. W sytuacji, gdy Spółka zaprosiła kontrahenta do restauracji mając na celu przede wszystkim przeprowadzenie rozmów biznesowych, a nie okazywanie przepychu, wydatki poniesione w związku z takim spotkaniem powinny być uznane, za koszty uzyskania przychodów. Zaproszenie kontrahenta na kawę, „zwykły” lunch, czy obiad do restauracji nie jest działaniem charakterze nadzwyczajnym. Jest to powszechnie spotykana praktyka. Posiłek spożywany w restauracji nie jest „okazały” ani „wykwintny”, bo powodem organizacji spotkania w restauracji nie jest chęć zaimponowania kontrahentowi okazałością czy wystawnością. Jednak urzędy skarbowe nadal nie godzą się na odliczenie kosztów takich jak np. wyjścia na obiad do restauracji, bowiem w ich przekonaniu stanowi to reprezentację.

Poczęstunek dla kontrahenta niemający charakteru okazałości

Fiskus stoi na stanowisku, iż w przypadku gdy wydatki, które podatnik ponosi na poczęstunek podczas konferencji (szkolenia) oraz na zakup napojów bezalkoholowych podawanych gościom podczas spotkań w jej siedzibie, stanowiących zwyczajowy poczęstunek dla kontrahenta i należących do powszechnie obowiązujących kanonów kultury (niemające charakteru okazałości), mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodów. Przedmiotowe wydatki należy właściwie udokumentować dla celów podatkowych. Znamiona reprezentacji wg urzędów skarbowych będzie już miał obiad w restauracji dla kontrahenta. Wydatek taki jak zaproszenie kontrahenta na obiad do restauracji stanowi nadal reprezentację i nie można go wliczyć do kosztów uzyskania przychodu. W związku z licznymi wątpliwościami interpretacyjnymi w przedmiotowym zakresie i rozbieżnościami między stanowiskami poszczególnych urzędów, należy mieć nadzieję, że interpretacje wydawane przez ministra finansów ujednolicą podejście do kwestii zliczania w koszty wydatków na poczęstunek. Do tego czasu należy jednak zalecić ostrożne podejście do tych wydatków. Krajowa Informacja Podatkowa podkreśla, iż sytuacja wygląda inaczej w każdym stanie faktycznym przedstawionym przez podatnika. W dalszym ciągu najlepszym zabezpieczeniem dla podatnika jest więc zwrócenie się o indywidualną interpretację.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

4 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

4 dni temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

4 dni temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

4 dni temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

6 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

6 dni temu