Chat with us, powered by LiveChat

Największe problemy rekruterów. Z czym się zmagają podczas poszukiwania kandydatów do pracy?

problemy rekruterów

Z jakimi problemami spotykają się w swojej codziennej pracy rekruterzy? Poznaj 4 największe problemy rekruterów oraz wskazówki jak sobie z nimi radzić.

MAŁA ILOŚĆ LUB CAŁKOWITY BRAK ZGŁOSZEŃ

Jednym z głównych problemów rekruterów jest mała ilość aplikacji lub nawet ich brak. Powodem może być nieatrakcyjna oferta, a więc zbyt niskie widełki finansowe, słaba lokalizacja firmy, niezachęcające ogłoszenie, brak szczegółowych informacji w ofercie lub nieodpowiedni dobór kanałów dotarcia do potencjalnych kandydatów.

Powodem też może tu być zwyczajnie brak fachowców spełniających wymogi, spowodowany rosnącą emigracją i zamykaniem szkół zawodowych w Polsce. O ile na widełki finansowe czy lokalizację firmy rekruter nie ma wpływu, to może zadbać o dopracowanie ogłoszenia – aby brzmiało atrakcyjnie, było czytelne.

Jak zwiększyć szansę na odpowiedź na ogłoszenie?

Warto podkreślić mocne strony oferty, umieścić w ogłoszeniu informację np. o możliwości pracy zdalnej, proponowanych benefitach pracowniczych czy udogodnieniach znajdujących się w biurze.

Długość ogłoszenia powinna być optymalna – tak aby zawierała wszystkie informacje istotne z punktu widzenia kandydata, a przy tym była napisana zwięźle, w sposób zachęcający do przeczytania i zaaplikowania. Warto również regularnie przeglądać oferty pracy konkurencji – aby wiedzieć czego mogą oczekiwać kandydaci na obecnym rynku pracy.

Pomocna baza kandydatów

Dobrym zabezpieczeniem przed problemem braku zgłoszeń na przyszłość może być tworzenie własnej bazy kandydatów, zachowując CV kandydatów na poczet kolejnych rekrutacji. Rekruter powinien również bardzo dobrze znać portale z ofertami pracy, aby wiedzieć gdzie zamieszczać ogłoszenia skierowane np. dla programistów czy marketingowców. Z innych kanałów skorzysta poszukując wykwalifikowanych specjalistów, z innych rekrutując pracowników fizycznych.

KANDYDAT SIĘ SPÓŹNIA LUB NIE PRZYCHODZI NA ROZMOWĘ

Istotnym problemem są spóźnienia kandydatów i nie pojawianie się na umówionych rozmowach rekrutacyjnych.

O ile spóźnienie można często usprawiedliwić zwyczajnymi utrudnieniami w odnalezieniu siedziby firmy czy korkiem na drodze, tak nie pojawienie się na rozmowie może być spowodowane strachem przed rozmową, sytuacją losową, otrzymaniem innej, korzystniejszej oferty pracy czy po prostu brakiem kultury osobistej.

Może być to też sytuacja niezależna od kandydata – być może otrzymał zły adres czy pomylił dni lub godziny umówionego spotkania, być może nie miał kontaktu do rekrutera i nie może go uprzedzić o swojej nieobecności czy spóźnieniu.

Jak temu zapobiec?

Aby uchronić się przed takimi sytuacjami rekruter powinien zadbać o kilka rzeczy na etapie pierwszego kontaktu i ustalania spotkania rekrutacyjnego. Takie spotkanie warto umówić jak najszybciej – oczekując 2 tygodnie na jego termin kandydat ma dużo czasu aby się rozmyślić. Może też w tym czasie otrzymać inną, korzystną ofertę pracy i zwyczajnie zrezygnować ze spotkania.

Aby zapobiec błędom komunikacyjnym, po kontakcie telefonicznym i ustaleniu spotkania, dobrze jest wysłać kandydatowi maila potwierdzającego z adresem i terminem spotkania, można umieścić w nim wskazówki dotyczące dotarcia na miejsce spotkania np. numer piętra, czy charakterystyczne miejsce w pobliżu, które kandydat łatwo odnajdzie.

W takim mailu powinien znaleźć się również kontakt do rekrutera – jego imię, nazwisko i telefon kontaktowy, aby kandydat miał możliwość poinformowania go o rezygnacji z rekrutacji czy zadzwonić w razie problemu z dotarciem na miejsce.

Można też zamieścić prośbę o poinformowanie w razie spóźnienia lub chęci odwołania spotkania. Wiele osób nie jest świadoma, że rekruter poświęca nie tylko czas na samą rozmowę, ale też musi się do niej odpowiednio przygotować.

Taka prośba może komuś zwyczajnie przypomnieć o szacunku do rekrutera i jego czasu. Dzień przed umówioną rozmową (lub już w jej dniu) warto wysłać SMS z przypomnieniem o godzinie i miejscu spotkania oraz z prośbą o potwierdzenie ze strony kandydata.

Czy dawać drugą szansę?

Jeśli jednak mimo wszystko zdarzy się, że obiecujący kandydat mimo potwierdzeń nie przyjdzie na rozmowę rekrutacyjną, warto dać mu drugą szansę. Wystarczy napisać wiadomość z przypomnieniem, że danego dnia miała odbyć się rozmowa rekrutacyjna oraz zapytaniem, czy wszystko w porządku.

Zdarzają się sytuacje losowe takie jak zwykłe pomylenie terminu spotkania czy wypadek, choroba. Jeśli pracownik pokaże, że mu zależy i będzie miał wytłumaczenie swojej nieobecności możecie umówić się na spotkanie w innym terminie. Taka postawa buduje pozytywny wizerunek firmy i dobre relacje z kandydatami.

KANDYDAT REZYGNUJE W TRAKCIE REKRUTACJI

Kolejny problem rekruterów to rezygnacja kandydata w trakcie procesu rekrutacji – po odbytej rozmowie, czy zadaniu rekrutacyjnym.

Dlaczego tak się dzieje?

Powodem mogą być oczekiwania finansowe, inne wyobrażenie o stanowisku i zakresie obowiązków. Dlatego warto umieścić szczegółowe informacje w ogłoszeniu – dokładny zakres obowiązków, widełki finansowe – dzięki temu kandydat wie, na co się pisze i jest mniejsza szansa, że zrezygnuje z tych przyczyn.

Innym powodem może być otrzymanie innej, bardziej atrakcyjnej oferty pracy czy sytuacja osobista kandydata.

Jak temu zapobiec?

W takim przypadku jedyne co można zrobić, to skontaktować się z kandydatem, zapytać wprost o powód rezygnacji, poprosić o feedback dotyczący procesu rekrutacyjnego. Dzięki temu dowiesz się, czy będziesz mógł coś poprawić w procesie rekrutacyjnym oraz jak budować atrakcyjne miejsce pracy.

NIEPOROZUMIENIE NA LINII REKRUTER – MANAGER/KLIENT

Ostatni problem dotyczy relacji i komunikacji w firmie, a konkretnie nieporozumień na linii rekruter – manager, odnośnie wymagań dotyczących przyszłego pracownika.

Niedopowiedzenia mogą doprowadzić do niepoprawnej informacji udzielonej kandydatowi o wynagrodzeniu, zakresie obowiązków, wymaganych umiejętnościach czy językach. Skutkiem różnic w ofercie a faktycznej pracy może być szybka rezygnacja nowego pracownika i przeprowadzenie całego procesu rekrutacji na nowo.

Aby uniknąć takich sytuacji…

…należy utrzymywać dobre relacje z managerami. Warto ustalić z nimi wspólne oczekiwania i sporządzić szczegółowy opis stanowiska jeszcze przed opublikowaniem oferty. Rzetelność na tym etapie pozwoli uniknąć późniejszych rozczarowań.

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Dlaczego kandydat rezygnuje w trakcie rekrutacji?

    Powodem mogą być oczekiwania finansowe, inne wyobrażenie o stanowisku, otrzymanie w międzyczasie bardziej atrakcyjnej propozycji lub sytuacja losowa/osobista.

  2. 🔸Dlaczego nikt nie zaaplikował na ofertę pracy?

    Powodem może być nieatrakcyjna lub niekompletna oferta - brak szczegółów o zakresie obowiązków czy wynagrodzeniu, negatywne opinie o pracodawcy lub nieodpowiedni dobór kanałów dotarcia do kandydatów.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Odwiedź nasz
kanał na

I sprawdź:

  • podstawy prowadzenia firmy,
  • rady i opinie ekspertów,
  • bieżące terminy podatkowe.

SUBSKRYBUJ

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość