Aktualności

Umowa z modelką – jak ją skonstruować?

Decydując się na wykonanie sesji z udziałem modelki, warto zadbać o odpowiednie zabezpieczenie umowne własnego interesu na wypadek ewentualnych nieścisłości, czy konfliktów w przyszłości. W szczególności umowa taka powinna w umiejętny sposób godzić interesy stron, których prawa, w razie braku skutecznego porozumienia, de facto wykluczają czynienie użytku z wykonanych podczas sesji zdjęć.

Na co w szczególności zwrócić uwagę? Jakie klauzule są nieodzowne przy formułowaniu takiej umowy? Odpowiedź na te pytania znaleźć można w dalszej części artykułu. 

Umowa z modelką – najważniejsze elementy

Zarówno fotograf, jak i modelka są podmiotami praw wynikających z ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Ten pierwszy, w zdecydowanej większości przypadków posiada status autora wykonanej fotografii – zgodnie z treścią art. 1 ustawy dzieła ustalonego, o indywidualnym i twórczym charakterze, a zatem utworu.

Z drugiej strony, zgodnie z treścią art. 81 również wizerunek jest dobrem prawnym podlegającym ochronie, wyrażonej w wymogu uzyskania każdorazowej zgody osoby przedstawionej na jego rozpowszechnianie (z określonymi wyjątkami od tej zasady). Na treść tej ustawy nakładają się również regulacje Kodeksu Cywilnego, regulujące kwestie ochrony dóbr osobistych, odszkodowania, czy zadośćuczynienia. Jak zatem pogodzić interesy stron w umowie fotografa z modelką?

Wizerunek

Zgodnie z prawem można mówić jedynie o wizerunku osób fizycznych. Pojęcie to sprowadza się do zespołu cech zewnętrznych, składających się na wygląd, po których można zidentyfikować oznaczoną osobę. O ile więc modelka ukazana jest na zdjęciu w ten właśnie sposób, trzeba liczyć się z koniecznością przestrzegania praw związanych z ochroną jej wizerunku. 

Kluczowe z tego punktu widzenia są regulacje wspomnianego art. 81 ustawy o prawie autorskim oraz prawach pokrewnych, zgodnie z którym:

rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej. W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest wymagane, jeżeli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę również na pojęcie  rozpowszechniania, przez które rozumie się udostępnienie danej treści potencjalnie nieograniczonemu gronu odbiorców.

Sesja z udziałem modelki charakteryzuje się ponadto pewną specyfiką. Z treści art. 81 wspomnianej ustawy wynika bowiem swoiste domniemanie wyrażenia przez modelkę zgody na rozpowszechnianie jej wizerunku, o ile ta otrzymała wynagrodzenie w zamian za pozowanie. Podpisując więc z nią umowę, nieodzowne jest zaznaczenie w niej wysokości uzyskanego wynagrodzenia w zamian za pozowanie do zdjęć (wynagrodzenie pieniężne, niepieniężne, sesja TFP, czyli barter), jak również bezpośrednie wyrażenie zgody na rozpowszechnianie wizerunku do określonych celów, gdy umowa z modelką ma charakter nieodpłatny.

Ochrona dóbr osobistych

Spełnienie przesłanek z art. 81 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie oznacza jednak dowolności w sposobie wykorzystania wizerunku. Jest on bowiem również jednym z dóbr osobistych, podlegających ochronie cywilnoprawnej.

W praktyce oznacza to, że osoba fotografowana może odmówić zgody na wykorzystywanie jej wizerunku w określonym kontekście, np. odmawiając firmowania swoją twarzą określonych marek, produktów, komunikatów, czy platform, a nawet żądać zadośćuczynienia i odszkodowania za określone rozpowszechnienia. 

Spisując umowę z modelką, należy więc wskazać w sposób jednoznaczny: 

  • cel wykorzystania wizerunku (kampania marketingowa, portfolio),
  • sposób ukazania jej wizerunku,
  • miejsce publikacji wizerunku (media społecznościowe, strona internetowa, media tradycyjne),
  • wątek ewentualnych współprac z markami, czy produktami, w związku z którymi wykorzystany zostanie wizerunek.

Czas wykonania umowy

Aby uniknąć ewentualnego wycofania się modelki z udzielonej przez nią zgody na rozpowszechnianie wizerunku, warto poczynić odpowiednie zastrzeżenia umowne co do czasu wykonywania umowy. Jest to czas, na którego przestrzeni fotograf może (w zakresie wskazanym przez umowę) wykorzystywać zdjęcia wykonane podczas sesji. 

Mimo że ryzyko wycofania takiej zgody w czasie wykonywania umowy nie może być w pełni wyłączone, można poczynić kroki, które je zminimalizują. Jednym ze sposobów, które to umożliwiają, jest zastrzeżenie w umowie kary umownej, o której mowa poniżej. 

Kary umowne

Niedopełnienie obowiązków wynikających z umowy z modelką rodzi odpowiedzialność odszkodowawczą. Jednym ze służącym temu narzędzi jest zastrzeżenie kary umownej na wypadek oznaczonych okoliczności, wskutek czego w razie niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania wynikającego z umowy, należna będzie określona suma, niezależnie od wymiaru doświadczonej szkody. 

Zastrzeżenie takie nie tylko ułatwia dochodzenie należnej rekompensaty, ale stanowi też środek mobilizujący do należytego wykonania umowy – w poszanowaniu pracy, nakładów i czasu drugiej strony. 

Pozostałe elementy umowy

Równolegle do powyższego, tak jak w przypadku pozostałych umów o świadczenie usług, również umowa między fotografem i modelką powinna zawierać: 

  • oznaczenie stron,
  • zakres współpracy,
  • pozostałe prawa i obowiązki stron (np. zgoda fotografa na wykorzystanie zdjęć jego autorstwa przez modelkę i osoby pracujące przy sesji, jak też zgoda modelki na rozpowszechnienie jej wizerunku przez te osoby),
  • klauzulę RODO,
  • klauzulę poufności (fakultatywnie).
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

3 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

3 dni temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

3 dni temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

3 dni temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

5 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

5 dni temu