Aktualności

Co można załatwić przez ePUAP: zawieszenie działalności gospodarczej

Zawieszenie działalności gospodarczej w pewnych okolicznościach niesie ze sobą wiele korzyści. Jeśli twój biznes ma charakter sezonowy, straciłeś płynność finansową, potrzebujesz przerwy od pracy w związku z kwestiami zdrowotnymi, chcesz w pełni poświęcić się opiece nad dzieckiem lub po prostu odpocząć, będzie to świetna opcja, która umożliwi ci nie tylko zatroszczenie się o inne sfery swojego życia, ale też poczynienie pewnych oszczędności.

Dzięki usługom dostępnym na ePUAP – elektronicznej platformie do kontaktu z organami administracji publicznej możesz to zrobić w pełni zdalnie – bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów, bezpiecznie i szybko.  

Jak zawiesić działalność gospodarczą przez internet

Profil zaufany – jak założyć?

Istnieje kilka, równie skutecznych sposobów uzyskania elektronicznego podpisu do załatwiania spraw urzędowych online. Pierwszy z nich to osobiste uwierzytelnienie, którego dokonać można w jednej z placówek potwierdzających. Wśród nich znajdują się m.in. urzędy gmin, urzędy miast, starostwa powiatowe, oddziały ZUS, urzędy skarbowe oraz  placówki pocztowe. Chcąc jednak maksymalnie uprościć cały proces, można skorzystać z form dostępnych online. Te ostatnie to: 

  • uwierzytelnienie przez internetowe konto bankowego – uczynić to mogą klienci Banku Ochrony Środowiska (BOŚ Bank), Powszechnej Kasy Oszczędności Bank Polski (PKO BP), Banku Polska Kasa Opieki (Bank Pekao), Inteligo oraz Banków Spółdzielczych z Grupy BPS;
  • uwierzytelnienie z zastosowaniem aplikacji eDO App oraz e-dowodu (zbliżeniowo);
  • uwierzytelnienie kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Zawieszenie działalności – co warto wiedzieć?

Zawiesić działalność może jedynie przedsiębiorca niezatrudniający pracowników, a więc podmiotów, z którymi podpisano umowę o pracę. Umowy cywilnoprawne nie uniemożliwiają mu zatem skutecznego zawieszenia prowadzonej przez niego działalności.

Co więcej, z możliwości tej skorzystać mogą również przedsiębiorcy, których wszyscy pracownicy przebywają na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym.

Jeśli działalność prowadzona jest w formie spółki, jej zawieszenie możliwe będzie o tyle, o ile decyzję o tym kroku podejmą wszyscy wspólnicy. 

Dlaczego jednak warto rozważyć zawieszenie swojej działalności? W pierwszej kolejności jest to szansa na zminimalizowanie ryzyka biznesowego w okolicznościach, które nie służą rozwojowi działalności. To też sposób na uniknięcie kosztów związanych z prowadzeniem firmy – w czasie zawieszenia działalności ustaje bowiem obowiązek opłacania składek ZUS, uiszczania zaliczek na podatek dochodowy oraz składania deklaracji VAT, co może mieć duże znaczenie w trudnych sytuacjach finansowych.

W końcu to możliwość oderwania się od obowiązków związanych z prowadzeniem własnego biznesu, na rzecz innych, każdorazowo odmiennych sytuacji życiowych – ustawodawca nie ogranicza przedsiębiorców w zakresie przyczyn, wraz z którymi powstaje możliwość zawieszenia działalności.

Okres zawieszenia działalności zależy od decyzji samego podmiotu gospodarczego. Zgodnie bowiem z treścią art. 23. ustawy Prawo przedsiębiorców: 

 

Przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na czas nieokreślony albo określony, nie krótszy jednak niż 30 dni.

Jak zawiesić działalność przez ePUAP?

Wniosek o zawieszenie działalności przez ePUAP można złożyć online, logując się do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej za pomocą profilu zaufanego. Po uwierzytelnieniu tożsamości i przekierowaniu do panelu przedsiębiorcy można już wybrać opcję zawieszenia działalności gospodarczej. Wnioskiem właściwym w tym zakresie na ePUAP jest CEIDG-1.

Poniżej znajduje się instrukcja wypełnienia go krok po kroku, z uwzględnieniem kwestii, które mogą nasuwać pewne wątpliwości: 

  • sekcja 01. – w tym miejscu należy zaznaczyć “wniosek o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej”;
  • sekcja 03.– wymaga wskazania identyfikatorów PESEL, NIP, REGON, nazwiska, imienia i daty urodzenia;
  • sekcja 04. – należy w niej wskazać miejsce zamieszkania i miejsce zameldowania;
  • sekcja 06. – w tym miejscu należy wskazać pełną nazwę firmy;
  • sekcja 07. – to miejsce na wskazanie skróconej nazwy firmy;
  • sekcja 10. – należy wskazać adres siedziby działalności;
  • sekcja 11. – jeżeli firma posiada jeszcze inne placówki, jest to miejsce na wskazanie informacji, które ich dotyczą;
  • sekcja 13.– chcąc zadeklarować dalsze ubezpieczenie w ramach KRUS, należy uzupełnić właściwe dane w tej sekcji;
  • sekcja 14. – jest kluczowa w razie chęci zawieszenia działalności gospodarczej – w tym miejscu wskazuje się datę zawieszenia działalności i ewentualną chęć skonkretyzowania daty wznowienia jej prowadzenia;
  • sekcja 15. – w tym miejscu oznaczyć można termin, w którym planuje się wznowić działalność (choć jego wskazanie nie jest obligatoryjne);
  • sekcja 17.– przeznaczona jest do uzupełnienia danych właściwego dla danego przedsiębiorcy naczelnika urzędu skarbowego;
  • sekcja 26. – to przestrzeń na wskazanie rachunków bankowych, z którymi związana jest zawieszana działalność gospodarcza;
  • sekcja 29. – to miejsce na oznaczenie rodzaju i ilości załączników dołączanych do wniosku.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

2 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

2 dni temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

2 dni temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

3 dni temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

4 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

4 dni temu