Aktualności

Jak wypełnić wniosek ZUS ZIUA?

Formularz ZUS ZIUA należy wypełnić w razie konieczności dokonania zmiany lub korekty danych identyfikacyjnych ujawnionych uprzednio w drukach ZUS ZUA lub ZUS ZZA (są to nr PESEL, NIP, REGON, dane ujęte na dowodzie osobistym lub paszporcie). Konieczność wypełnienia ZUS ZIUA następuje również w przypadku zmiany nazwiska lub imienia.  

ZUS ZIUA krok po kroku

Kto i kiedy wypełnia ten formularz?

Okolicznością powodująca konieczność złożenia druku ZUS ZIUA jest wystąpienie zmiany danych identyfikacyjnych ubezpieczonego, a więc okoliczności przeobrażenia stanu faktycznego względem danych ujętych uprzednio w formularzu albo konieczność dokonania korekty przekazanych urzędowi danych identyfikacyjnych, wskutek wystąpienia błędu podczas wypełniania formularza. 

Druk ZIUE wypełnia płatnik, będący osobą fizyczną, prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej (m.in. pracodawca), zobligowany do obliczenia, pobrania i uiszczenia składek na ręce Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w przepisanym dla tego celu terminie. 

Jak złożyć druk ZUS ZIUA?

Wzór formularza ZUS ZIUA pobrać można ze strony podmiotowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a następnie:

  • złożyć go w urzędzie osobiście,
  • wysłać go, korzystając z usług Poczty Polskiej (liczy się data stempla pocztowego),
  • złożyć go online, korzystając z Platformy Płatnik lub z aplikacji ePłatnik.

Elektroniczne złożenie formularza wymaga opatrzenia go bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu lub wykorzystania profilu zaufanego ePUAP.

Zgodnie z prawem termin do wniesienia formularza wynosi 7 dni, licząc od dnia wystąpienia zmiany lub zauważenia błędów bądź to samodzielnie, bądź wskutek uzyskania tej wiedzy przez jednostkę ubezpieczeniową. Zaktualizowane dane będą stanowiły podstawę do dokonania odpowiednich zmian na koncie ubezpieczonego. 

ZUS ZIUA jak wypełnić?

Druk ZUS ZIUA składa się z jednej strony formularza urzędowego, a jego wypełnienie nie powinno być bardzo czasochłonne. Podzielono go na kilka sekcji.

Sekcja I – dane organizacyjne płatnika

W polu nr 01. należy wpisać nr “1”, chcąc dokonać zmiany zgłoszenia lub nr “2”, chcąc zgłosić jego korektę. Pola 02 oraz 03 należy pominąć – wypełnia je organ.

 

Sekcja II – dane identyfikacyjne płatnika składek

Kolejno NIP, REGON, PESEL, dowód osobisty lub paszport. Powinny być one tożsame z danymi wskazanymi w drukach ZUS ZPA, ZUS ZFA lub CEIDG-1, zaś w przypadku zmiany lub korekty danych identyfikacyjnych płatnika – w bloku III  ZUS ZIPA lub w CEIDG-1.

Pola 03 – 05 oraz 07 – 09 wypełniają wyłącznie płatnicy będący osobami fizycznymi. Organ sugeruje poświęcenie tej sekcji szczególnej uwagi.

Sekcja III – poprzednie dane identyfikacyjne osoby ubezpieczonej

Powinna zawierać (PESEL, NIP, nazwisko, imię, data urodzenia).

Sekcja IV – dane aktualne

Od chwili zgłoszenia zmiany lub korekty to właśnie te ostatnie powinny być wskazywane we wszelkich dokumentach ubezpieczeniowych oraz płatniczych.

Sekcja V – oświadczenie płatnika składek i VI – oświadczenie osoby ubezpieczonej

Oświadczenie w sekcji V odnosi się do prawidłowości danych wskazanych w formularzu oraz do świadomości groźby odpowiedzialności karnej na okoliczność zeznania nieprawdy lub zatajenia prawdy. W sekcji VI sam ubezpieczony poświadcza swoim podpisem zgodność wskazanych w formularzu danych ze stanem prawnym i faktycznym.

Ostatnią, VII sekcję – adnotacje ZUS – wypełnia sam organ.  

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Sztuczna inteligencja w moderowaniu treści. Jak AI może pomóc w skalowaniu?

Firmy stają przed wyzwaniem zarządzania ogromną ilością treści publikowanych w internecie. Od postów w mediach…

12 godzin temu

Ulga na terminal płatniczy

Przepisy prawa przewidują możliwość obniżenia podatku dochodowego od osób fizycznych lub od osób prawnych poprzez…

13 godzin temu

Dyrektywa R2R – rozmowa z ekspertką

Zepsuty telewizor, pralka czy smartphone? Takie sytuacje w życiu codziennym mogą przytrafić się każdemu z…

13 godzin temu

PCC od zakupu samochodu od osoby fizycznej

Chcesz kupić samochód od osoby fizycznej? Sprawdź, jak rozliczyć podatek PCC w takim przypadku.

15 godzin temu

Europejski Akt o Dostępności – rozmowa z ekspertką

Wkrótce do Sejmu ma trafić przyjęty przez Radę Ministrów projekt o zasadach dostępności w produktach…

1 dzień temu

System kaucyjny – zmiany 2024. Kogo obejmą nowe obowiązki?

Zastanawiasz się co to jest i kogo dotyczy system kaucyjny? W dzisiejszym artykule zajmiemy się…

2 dni temu