Firmy z różnych branż coraz intensywniej korzystają z rozwiązań opartych o AI, co generuje silne zapotrzebowanie na specjalistów. To dynamicznie rozwijająca się dziedzina, gdzie każdy może znaleźć coś dla siebie – od inżynierii aż po etykę AI. Kariera w AI nie jest zatem związana z jednym obszarem biznesu: otwiera drzwi do branż kreatywnych i przemysłu, finansów oraz IT. Oferuje satysfakcję z wpływu na postęp technologiczny. Jak zatem wybrać właściwy dla siebie obszar kariery w AI?
Sztuczna inteligencja jest obecna praktycznie we wszystkich aspektach dzisiejszego biznesu – od automatyzacji procesów produkcyjnych, poprzez personalizację oferty sklepów internetowych, aż po analizę big data. Choć sytuacja jest bardzo dynamiczna, wyróżnić można kilka głównych ścieżek kariery w AI:
Rozwój technologii sprawia, że zapotrzebowanie na ekspertów z dziedziny sztucznej inteligencji stale rośnie – według amerykańskiego Bureau of Labor Statistics, wzrost ten wyniesie 23% między rokiem 2022 a 2032. To znacznie szybciej niż w innych branżach. A oto główni gracze:
Źródło: DALL·E 3, prompt: Marta M. Kania https://www.linkedin.com/in/martamatyldakania/
Praca jako inżynier ds. AI to propozycja dla osób fascynujących się technologią oraz posiadających umiejętności programistyczne. Na przykład inżynierowie AI opracowujący personalizowane rekomendacje dla platform takich jak Netflix czy Spotify są odpowiedzialni za rozwijanie algorytmów odpowiadających za dopasowywanie treści do preferencji użytkowników.
Aby być efektywnym analitykiem danych, niezbędne jest posiadanie umiejętności technicznych, takich jak biegła znajomość języków programowania stosowanych w analizie danych, na przykład Python czy R. A także kompetencje z zakresu obsługi narzędzi do wizualizacji danych (takich jak Tableau czy Power BI). Kluczowa jest również umiejętność pracy z dużymi zbiorami danych, co wymaga znajomości baz danych i zapytań SQL.
Poza umiejętnościami technicznymi, fundamentem analizy danych są umiejętności statystyczne i matematyczne. Pozwalają one na prawidłową interpretację i wyciąganie wniosków. Ponadto analityk musi posiadać zdolności komunikacyjne, aby skutecznie prezentować wyniki analiz i rekomendacje. Przyda się też krytyczne myślenie i umiejętność rozwiązywania problemów, aby tworzyć wartościowe insighty biznesowe.
Marketing wspomagany przez sztuczną inteligencję to już nie przyszłość, ale codzienność. Wykorzystując dane klienta, firmy mogą dopasować komunikację oraz produkty do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Odpowiednia ścieżka kariery w AI będzie wymagała od specjalistów umiejętności konfiguracji chatbotów sprzedażowych czy systemów rekomendacyjnych wspomagających personalizację oferty sklepów internetowych.
Ważna będzie także umiejętność posługiwania się generatywną sztuczną inteligencją, czyli:
Źródło: Kaiber https://kaiber.ai/dashboard
Specjalista do spraw etyki zajmuje się ważnym aspektem implementacji technologii: wyzwaniami dotyczącymi prywatności i bezstronności algorytmów.
Jego zadaniem jest zapewnienie, aby systemy oparte na sztucznej inteligencji były stosowane odpowiedzialnie oraz zgodnie z wartościami firmy, a także zgodnie z prawem.
Mnogość platform edukacyjnych online pozwala na elastyczne kształcenie się w zakresie sztucznej inteligencji i samodzielne przygotowanie do kariery w AI. Oto kilka godnych polecenia opcji:
Niezależnie od wybranej platformy, kluczowe jest połączenie nauki teorii z praktyką w postaci próbnych projektów oraz rozwiązywania realnych problemów biznesowych i społecznych za pomocą AI i data science.
Źródło: Coursera (https://www.coursera.org/professional-certificates/applied-artifical-intelligence-ibm-watson-ai)
Mimo szybkiego rozwoju technologii pewne cechy pozostaną niezmienne. Aby rozwijać karierę w AI przyda się kreatywność czy zdolność rozwiązywania problemów. Także umiejętność pracy zespołowej uznawana jest za ważny atut przy pracy nad projektami związanymi ze sztuczną inteligencją.
Przejście przez labirynt możliwości zawodowych w zakresie sztucznej inteligencji wymaga dokładnego zapoznania się zarówno z potrzebami rynku pracy, jak i własnymi predyspozycjami. Rozumienie specyfiki różnych funkcji oraz ich wymagań pozwoli trafnie wybrać karierę w AI, wytyczyć ścieżkę edukacyjną oraz skupić się na rozwoju najbardziej wartościowych miękkich umiejętności.
Sztuczna inteligencja rozwija się w niespotykanym tempie. Zatem dostosowanie do niej swojej drogi zawodowej wymaga elastyczności, odwagi i nieszablonowego myślenia. Może jednak okazać się kluczem do profesjonalnego sukcesu.
Branding emocjonalny to strategia marketingowa, która skupia się na budowaniu głębokich, osobistych i emocjonalnych więzi…
Jak podaje resort rządowy, pomimo stabilizacji na europejskim i światowym rynku energii, skutki kryzysu energetycznego…
Zastanawiasz się kiedy druk jest traktowany jako towar a kiedy jako usługa? W dzisiejszym artykule…
Rada Ministrów przyjęła w dniu 19 marca 2024 roku projekt ustawy o zmianie ustawy o…
Wielu przedsiębiorców zaangażowało się w działalność charytatywną i wsparcie dla Ukrainy. Jesteś jednym z nich?…
Firmy stają przed wyzwaniem zarządzania ogromną ilością treści publikowanych w internecie. Od postów w mediach…