Praca zdalna a koronawirus – prawa pracownika i obowiązki pracodawcy
Sytuacja dynamicznie zmienia się w wielu firmach z uwagi na epidemię COVID-19 w Polsce. Podjęte kroki mają chronić przed dalszym rozprzestrzenianiem się wirusa, niemniej jednak niecodzienna sytuacja rodzi wiele pytań. Nasz artykuł pomoże Ci uporządkować informacje na temat pracy zdalnej.
Zagrożenia związane z rozprzestrzenianiem koronawirusa stawiają w niecodziennej sytuacji zarówno przedsiębiorców, jak i pracowników. Sytuacja dynamicznie zmienia się w wielu firmach. Podjęte kroki mają chronić przed dalszym rozprzestrzenianiem się wirusa, niemniej jednak niecodzienna sytuacja rodzi wiele pytań. Nasz artykuł pomoże Ci uporządkować informacje na temat pracy zdalnej.
Praca zdalna w czasie epidemii – prawa i obowiązki pracodawcy
Musimy pamiętać, że nadzwyczajne okoliczności nie zwalniają z obowiązku pracy. Specustawa w sprawie przeciwdziałania rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19 jasno reguluje obowiązki pracownika i pracodawcy.
Pracodawca może zlecić pracę zdalną swojemu pracownikowi. Specustawa nie reguluje sposobu przekazania tej informacji pracownikowi – może zostać zlecona w dowolnej formie (np. ustnej).
Do obowiązków pracodawcy wymagającego pracy zdalnej należy zapewnienie pracownikowi niezbędnego sprzętu.
Warto zaznaczyć, że ustawa nie określa okresu wykonywania pracy zdalnej, jednak art. 3 ustawy traci moc po upływie 180 dni. Oznacza to, że czas, na jaki pracodawca może polecić wykonywania pracy zdalnej, nie może wykraczać poza wyżej wspomniany okres. Jej długość określa pracodawca – może on wydłużyć lub skrócić określony wcześniej termin.
Kwestią sporną jest również wysyłanie pracowników na zaległy urlop. Informujemy, że pracodawca ma prawo wysłać osobę zatrudnioną na zaległy urlop w terminie wyznaczonym przez siebie, jeśli pracownik nie wykorzystał urlopu wypoczynkowego do 30 września następnego roku. W takiej sytuacji zgoda pracownika nie jest wymagana.
Prawa i obowiązki pracownika w zakresie pracy zdalnej
Na początek należy zaznaczyć, że pracownik może wnioskować o możliwość pracy zdalnej, jednak o jej wykonywaniu decyduje wyłącznie pracodawca. Z drugiej strony, art. 108 § 1 Kodeksu Pracy zobowiązuje pracownika do wykonywania poleceń pracodawcy. Odmowa pracy zdalnej może napotkać nieprzyjemne konsekwencje (naganę lub karę pieniężną).
Prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika dotyczące pracy zdalnej
Co w sytuacji, gdy pracodawca jest zmuszony do zamknięcia biznesu na czas kwarantanny?
Jak wtedy wyglądają prawa pracownika? W przypadku, gdy pracownik jest gotowy podjąć pracę zdalną, a pracodawca nie jest w stanie zapewnić sprzętu do jej wykonania, pracownikowi należy się wynagrodzenie za czas niewykonywania pracy.
wynikające z jego osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną (dotyczy to pracowników wynagradzanych w stałej stawce godzinowej, np. 20 zł za godzinę lub w stałej stawce miesięcznej, np. 4 tys. zł miesięcznie – ci pracownicy także w czasie przestoju otrzymają te stawki wynagrodzenia),
jeżeli ww. składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania – pracownikowi przysługuje 60% wynagrodzenia (dotyczy to m.in. pracowników, którzy otrzymują wynagrodzenie akordowe lub prowizyjne, tj. wynagrodzenie określone jako stawka za ilość wytworzonych produktów bądź określony % przychodu/dochodu/zysku).
W każdym przypadku wynagrodzenie to nie może być jednak niższe od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów.
Pamiętaj! Wynagrodzenie za pracę zdalną musi być równe z dotychczasowo umówioną stawką.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Program Moje Ciepło ma na celu wspieranie indywidualnego ogrzewnictwa i energetyki prosumenckiej poprzez promowanie pomp ciepła w nowych budynkach jednorodzinnych. Sprawdź, jakie dofinansowanie możesz otrzymać i jak z niego skorzystać!
W tym roku NiuCon powraca z jeszcze większym rozmachem: nowe atrakcje, setki stoisk wystawców oraz konkursy, warsztaty i pokazy, które na długo zostaną w pamięci uczestników, goście specjalni z Japonii i Europy, a także IFIRMA w roli partnera wydarzenia. To idealna okazja, by zanurzyć się w świat japońskich inspiracji i poczuć się częścią międzynarodowej społeczności fanów kultury otaku.
Firmy, które chcą wyróżnić się na rynku, muszą wiedzieć, jak zaplanować działania marketingowe w 2025, aby skutecznie angażować odbiorców. Sztuczna inteligencja, mikrospołeczności czy wirtualni influencerzy to tylko niektóre z kierunków, które warto uwzględnić w strategiach reklamowych na nowy rok. W tym artykule przedstawimy trendy marketingowe 2025.
W świecie, w którym zmienność stała się nową normą, a tempo rozwoju technologii nie zwalnia nawet na chwilę, rola Project Managera nabiera zupełnie nowego wymiaru. Jeszcze do niedawna wystarczyła solidna wiedza techniczna i umiejętność pilnowania terminów. Dziś potrzeba już więcej. Współczesny menedżer projektu musi być liderem, strategiem, innowatorem i mediatorem – często w jednej osobie.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo