Bony jednego i różnego przeznaczenia a obowiązek podatkowy
Nowo wprowadzone przepisy o VAT określają, kiedy bon opodatkujemy już w momencie jego wydania, a kiedy należy poczekać do faktycznej sprzedaży towaru albo usługi. Warto zatem wiedzieć, czym różni się bon jednego przeznaczenia od bonu różnego przeznaczenia.
Wraz z nowym rokiem w Ustawie o VAT pojawiły się nowe pojęcia związane z bonami – od teraz mamy do czynienia z podziałem na bony jednego oraz różnego przeznaczenia. Warto znać różnice, ponieważ bony różnią się nie tylko nazwą, ale również momentem powstania obowiązku podatkowego.
Bon jednego i różnego przeznaczenia – czym się różni?
Zgodnie z nowymi przepisami, mianem bonu określamy taki instrument finansowy, który będzie stanowił część wynagrodzenia za przekazywany towar lub wykonywaną usługę. Do najpopularniejszych bonów należą wszelkiego rodzaju karty prezentowe, za które następnie można nabyć określone dobro, płacąc za nie w całości lub w części taką właśnie kartą.
Karty prezentowe stosowane w dużych sieciach sklepów należą najczęściej do grupy bonów różnego przeznaczenia. Wynika to z faktu, że za dany bon można nabyć dowolny towar lub usługę z szerokiego asortymentu sklepu; dla których stosowane są różne stawki VAT. To jest właśnie specyficzna cecha różnego przeznaczenia – w momencie wydania bonu sprzedawca nie wie, na jaki towar albo usługę przeznaczy go nabywca, a co za tym idzie – jakiej stawce VAT będzie podlegała sprzedaż. Co więcej nie wiadomo, w której placówce danej sieci bon zostanie zrealizowany.
Jeśli natomiast bon zostanie wyemitowany przez firmę z jednym miejscem prowadzenia działalności, która oferuje towary lub usługi opodatkowane jedną stawką VAT, z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że jest to bon jednego przeznaczenia. Już w momencie jego wydania sprzedawca wie, że jeśli bon zostanie zrealizowany, to będzie podlegał pod określoną stawkę VAT.
Emisja i transfer bonu a obowiązek podatkowy
Znając różnice pomiędzy bonami jednego i różnego przeznaczenia można określić, w którym momencie powstanie w ich przypadku obowiązek podatkowy.
Generalnie przy bonach różnego przeznaczenia obowiązek podatkowy powstaje dopiero w momencie ich wykorzystania. Wtedy można bowiem określić, jaką stawką podatku zostanie opodatkowany dany towar albo usługa, za który zapłacono bonem.
W przypadku bonu jednego przeznaczenia obowiązek podatkowy powstaje już w momencie jego emisji – to znaczy pierwszego wydania do obiegu, oraz transferu – to znaczy każdego kolejnego przekazania bonu. Tym samym można w uproszczeniu ująć, że już wydanie bonu traktowane jest jako sprzedaż podlegająca opodatkowaniu.
Uwaga!
Warto zwrócić uwagę, że nie każdy bon jest wykorzystywany przez posiadaczy. Tym samym wydając bony jednego przeznaczenia wydawca opodatkowuje je nawet wtedy, kiedy posiadacze bonu nie wykorzystają ich w praktyce.
Ciekawą sytuacją w przypadku bonów jest częściowe uregulowanie należności za ich pomocą. W praktyce zdarza się, że klient wykorzystuje np. kartę podarunkową na droższy towar, a różnicę dopłaca gotówką. W przypadku bonu różnego przeznaczenia nie ma to istotnego znaczenia – cała transakcja zostanie opodatkowana w VAT na ogólnych zasadach, czyli generalnie w momencie dokonania zakupu towaru. Przy bonie jednego przeznaczenia obowiązek podatkowy powstanie dwojako – przy emisji bonu na wartość, na jaką bon opiewa, oraz przy dokonaniu nabycia towaru – na tę część wartości towaru, która została uregulowana gotówką.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czy założenie firmy w Polsce jest trudniejsze niż na przykład w Wielkiej Brytanii czy na Kajmanach? W oparciu o najnowsze raporty analizujemy, jak Polska wypada na tle innych krajów pod względem złożoności procedur i warunków biznesowych. Odkrywamy również, co przyciąga inwestorów do naszego kraju i w jakich obszarach Polska ma jeszcze pole do poprawy.
W świecie social mediów, w którym królują Facebook, Instagram, TikTok i LinkedIn, łatwo przeoczyć potencjał drzemiący w mniej oczywistych kanałach komunikacji. Tymczasem w 2025 roku marki coraz częściej zerkają w stronę platform niszowych – takich jak X (dawniej Twitter), Pinterest, Twitch, Reddit, Quora czy Wykop – nie tylko po to, by się wyróżnić, ale przede wszystkim, by skuteczniej docierać do zaangażowanych i lojalnych społeczności.
Każdy właściciel sklepu internetowego wcześniej czy później staje przed tym dylematem: postawić na fulfillment dla e-commerce czy rozwijać własny magazyn? Ten wybór nie jest kosmetyczny. Przekłada się bowiem bezpośrednio na koszty operacyjne, szybkość realizacji zamówień i satysfakcję klientów. W tym artykule przyjrzymy się obu modelom, aby pomóc Ci wybrać rozwiązanie, które pasuje do Twojego e-sklepu.
Prowadzisz działalność, w której Twoje produkty muszą wyglądać atrakcyjnie, a nie chcesz wydawać fortuny na sprzęt fotograficzny i oprogramowanie służące obróbce? Zatrudnianie fotografa mija się z celem? Tutaj z pomocą przychodzą smartfony i niezwykłe aplikacje, które ułatwią Ci życie i pomogą oddać jakość Twojej pracy w stopniu absolutnie zaspokajającym Twoje potrzeby!
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo