Sposób prowadzenia książki przychodów i rozchodów został opisany w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia PKPiR. Jak wiemy nie zawsze i nie wszystko, co się znajduje w przepisach jest dla nas oczywiste i jasne. Dlatego bardzo często podejmujemy tematy, w których szczegółowo analizujemy pewne kwestie. Dzisiaj zajmiemy się kosztami ubocznymi w PKPiR.
Co to jest koszt uboczny zakupu?
Koszty, które mają związek z przeprowadzoną transakcją zakupu materiałów i towarów, nazywamy kosztami ubocznymi zakupu. W rozporządzeniu wskazano jako przykładowe koszty:
transportu,
załadunku i wyładunku,
ubezpieczenia w drodze.
Mogą to być również koszty wysyłki nabywanych towarów lub materiałów, które najczęściej znajdują się w odrębnej pozycji na fakturze zakupu.
Jak księgować koszty uboczne zakupu?
Poniżej opiszemy na przykładach, jak rozumieć i księgować koszty uboczne zakupu.
Przykład 1.
Pani Ania zakupiła towary handlowe od kontrahenta z Polski. Na fakturze zakupu wyszczególnione zostały koszty zakupionych towarów w kwocie 10.000 zł netto, a w odrębnej pozycji wskazane zostały koszty wysyłki tych towarów w kwocie 200 zł. W takim przypadku kwota 10.000 zł znajdzie się w kol. 10 PKPiR, a kwota 200 zł w kol. 11.
Przykład 2.
Pan Andrzej dokonuje importu towarów z USA. W miesiącu kwietniu w ramach tego importu nabył towary, które postanowił ubezpieczyć na czas transportu. Kwota takiego ubezpieczenia powinna zostać zaksięgowana w kol. 11 PKPiR.
Przykład 3.
Pan Jan nabył materiały od producenta, które musiały zostać załadowane przez wynajętą firmę zewnętrzną. Za usługę pan Jan otrzymał fakturę na kwotę 500 zł netto. Załadunek dotyczy zakupu materiałów, dlatego będzie księgowany w kol. 11 PKPiR.
Czy księgowanie kosztów ubocznych w kol. 11 jest obowiązkowe?
Bardzo często słyszy się opinie, że nie ma potrzeby odrębnego ujmowania kosztów ubocznych w PKPiR, a zakup towarów i materiałów należy wpisywać w jednej kwocie w kol. 10.
Jednak w tym miejscu należy przypomnieć o przepisach rozporządzenia, z których wynika, że przedsiębiorca jest obowiązany prowadzić księgę rzetelnie i w sposób niewadliwy, a za niewadliwą uważa się księgę prowadzoną zgodnie z przepisami rozporządzenia, według ustalonego wzoru księgi i zgodnie z objaśnieniami do wzoru księgi.
Rozporządzenie nie przewiduje żadnych wyjątków do prawidłowego wykazywania kosztów ubocznych zakupu w kol. 11.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Przetarg oznacza wybór najkorzystniejszej oferty w celu zawarcia umowy. Czym dokładnie jest przetarg? Kto może wziąć w nim udział, a kto i kiedy może być zamawiającym?
W tym roku NiuCon powraca z jeszcze większym rozmachem: nowe atrakcje, setki stoisk wystawców oraz konkursy, warsztaty i pokazy, które na długo zostaną w pamięci uczestników, goście specjalni z Japonii i Europy, a także IFIRMA w roli partnera wydarzenia. To idealna okazja, by zanurzyć się w świat japońskich inspiracji i poczuć się częścią międzynarodowej społeczności fanów kultury otaku.
Public relations w sklepie online to nie tylko kontakt z dziennikarzem w sprawie artykułu. To także sposób na budowanie zaufania, rozpoznawalności i reputacji – zanim klient wejdzie na stronę, kliknie w reklamę lub doda produkt do koszyka. W tym poradniku pokażemy, jak działa PR w e-commerce, od czego zacząć i jak stworzyć relacje z mediami, które naprawdę zaprocentują.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo