Sposób prowadzenia książki przychodów i rozchodów został opisany w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia PKPiR. Jak wiemy nie zawsze i nie wszystko, co się znajduje w przepisach jest dla nas oczywiste i jasne. Dlatego bardzo często podejmujemy tematy, w których szczegółowo analizujemy pewne kwestie. Dzisiaj zajmiemy się kosztami ubocznymi w PKPiR.
Co to jest koszt uboczny zakupu?
Koszty, które mają związek z przeprowadzoną transakcją zakupu materiałów i towarów, nazywamy kosztami ubocznymi zakupu. W rozporządzeniu wskazano jako przykładowe koszty:
- transportu,
- załadunku i wyładunku,
- ubezpieczenia w drodze.
Mogą to być również koszty wysyłki nabywanych towarów lub materiałów, które najczęściej znajdują się w odrębnej pozycji na fakturze zakupu.
Jak księgować koszty uboczne zakupu?
Poniżej opiszemy na przykładach, jak rozumieć i księgować koszty uboczne zakupu.
Przykład 1.
Pani Ania zakupiła towary handlowe od kontrahenta z Polski. Na fakturze zakupu wyszczególnione zostały koszty zakupionych towarów w kwocie 10.000 zł netto, a w odrębnej pozycji wskazane zostały koszty wysyłki tych towarów w kwocie 200 zł. W takim przypadku kwota 10.000 zł znajdzie się w kol. 10 PKPiR, a kwota 200 zł w kol. 11.
Przykład 2.
Pan Andrzej dokonuje importu towarów z USA. W miesiącu kwietniu w ramach tego importu nabył towary, które postanowił ubezpieczyć na czas transportu. Kwota takiego ubezpieczenia powinna zostać zaksięgowana w kol. 11 PKPiR.
Przykład 3.
Pan Jan nabył materiały od producenta, które musiały zostać załadowane przez wynajętą firmę zewnętrzną. Za usługę pan Jan otrzymał fakturę na kwotę 500 zł netto. Załadunek dotyczy zakupu materiałów, dlatego będzie księgowany w kol. 11 PKPiR.
Czy księgowanie kosztów ubocznych w kol. 11 jest obowiązkowe?
Bardzo często słyszy się opinie, że nie ma potrzeby odrębnego ujmowania kosztów ubocznych w PKPiR, a zakup towarów i materiałów należy wpisywać w jednej kwocie w kol. 10.
Jednak w tym miejscu należy przypomnieć o przepisach rozporządzenia, z których wynika, że przedsiębiorca jest obowiązany prowadzić księgę rzetelnie i w sposób niewadliwy, a za niewadliwą uważa się księgę prowadzoną zgodnie z przepisami rozporządzenia, według ustalonego wzoru księgi i zgodnie z objaśnieniami do wzoru księgi.
Rozporządzenie nie przewiduje żadnych wyjątków do prawidłowego wykazywania kosztów ubocznych zakupu w kol. 11.