Blog

Czym jest akredytywa i jakie ma funkcje?

Jednym ze sposobów zwiększenia bezpieczeństwa handlu międzynarodowego jest akredytywa. Na czym ona polega i jakie są jej funkcje? Sprawdźmy!

Co to jest akredytywa?

Akredytywa jest formą bankowego zabezpieczenia transakcji pomiędzy sprzedawcą a kupującym. Ma na celu ograniczenie ryzyka, które może mieć miejsce w chwili niewypłacalności, opóźnień zapłaty itd. Działanie tego instrumentu finansowego polega na przeznaczeniu danej sumy pieniężnej z rachunku bankowego kupującego, aby trafiły do sprzedawcy. Zapewnia to gwarancję zapłaty i chroni obie strony umowy przed niespełnieniem warunków zawartej umowy.

Rozpoczęcie procesu jest uzależnione od oceny banku i dostarczonych przez firmę dokumentów, świadczących o jej wiarygodności. Kupujący składa wniosek o akredytywę w banku otwierającym, który po uzgodnieniu warunków akredytywy, zajmuje określoną kwotę na rachunku zleceniodawcy. Następnie powiadamia sprzedawcę i jego bank pośredniczący, po pozytywnej finalizacji transakcji, przelewa mu ustaloną kwotę.

Kiedy warto użyć akredytywy?

Akredytywa to dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców w sytuacjach, gdy:

  • Eksportują dostawy o wysokiej wartości;
  • Rozpoczynają współpracę z nowym kontrahentem lub mają wątpliwości, czy wywiąże się on z zobowiązania;
  • Zależy im na bezpiecznej transakcji, bez ryzyka finansowego;
  • Wkraczają na nowy rynek;
  • Stosują w swojej firmie strategię global sourcing.

Funkcje akredytywy

Jakie funkcje możemy wyróżnić w przypadku tego typu dokumentu? W dużej mierze zależy to od ustaleń pomiędzy stronami umowy, jednak co do zasady są to np.:

  • W większości przypadków jest nieodwołalna, co oznacza, że treść umowy nie może być zmieniona lub odwołana bez zgody stron transakcji;
  • Funkcja gwarancyjna – zapewnia dostarczenie towaru do importera, a eksporterowi otrzymanie zapłaty za spełnienie warunków umowy;
  • Posiada termin ważności;
  • Zbywalność – strony mogą przenieść prawa wynikające z akredytywy na osobę trzecią, aby to ona dokonała płatności.

Rodzaje akredytywy

Istnieje wiele rodzajów akredytywy, najpowszechniejszy ich podział został ujęty w art. 85 i 86 ustawy Prawo bankowe. Wyróżnia się w nich 2 rodzaje akredytyw – pieniężną i dokumentową.

  • Akredytywa pieniężna charakteryzuje się tym, że bank pośredniczący przekazuje środki pieniężne sprzedającemu, a bank otwierający zwraca kwotę zobowiązania.
  • Akredytywa dokumentowa opiera się na zweryfikowaniu niezbędnej dokumentacji firmy sprzedającej przez bank otwierający. Po pozytywnym rozpatrzeniu zobowiązuje się on do zapłaty mu ustalonej kwoty.

Jakie inne rodzaje możemy wyróżnić? Są to akredytywy:

  • Akceptacyjne – bank kupującego przyjmuje weksel z poleceniem zapłaty sprzedającemu, co skutkuje również wygaśnięciem akredytywy;
  • Negocjacyjne – bank sprzedawcy sprawdza poprawność dostarczonych dokumentów i wypłaca mu pieniądze dostarczone przez kupującego;
  • Gotówkowe – obowiązek zapłaty następuje niezwłocznie po akceptacji dokumentów dostarczonych przez sprzedawcę;
  • Z odroczoną płatnością – po akceptacji dokumentów wyznacza się termin spłaty zobowiązania;
  • Nieodwołalne – nie jest możliwe wprowadzanie zmian lub odwołanie umowy;
  • Odwołalne – bank otwierający może zmieniać warunki umowy lub ją odwołać, dopóki nie zaakceptuje dostarczonej dokumentacji;
  • Odnawialne – wykorzystywana w przypadku cyklicznych dostaw.

Zalety i wady akredytywy

Jakie zalety i wady można zauważyć w tym rozwiązaniu? Za zalety uznaje się przede wszystkim:

  • Minimalizację ryzyka nieotrzymania zapłaty za towar, opóźnień albo otrzymania niepełnowartościowego towaru;
  • Umożliwienie negocjacji korzystniejszych warunków transakcji;
  • Jest zabezpieczeniem w przypadku niewypłacalności, bankructwa lub odstąpienia od umowy przez kontrahenta.

Jakie są zatem wady zawarcia akredytywy?

  • Generują kolejne koszty – banki pobierają prowizję od świadczonych usług;
  • Ma termin ważności, co oznacza, że transakcja musi zostać sfinalizowana do wyznaczonej daty. W przeciwnym razie mogą wystąpić komplikacje na tle prawnym, a wiadomo również, iż istnieje wiele czynników, które mogą przeszkodzić w realizacji warunków umowy na czas.

Dokumenty niezbędne do przeprowadzenia akredytywy

Najczęstszymi dokumentami uwzględnionymi w umowie akredytywy są:

  • Faktura handlowa;
  • Dokumenty potwierdzające ilość i cechy dostarczanego towaru, certyfikaty jakości;
  • Dokumentacja przewozowa;
  • Polisa ubezpieczeniowa.

Koszty akredytywy

Banki pobierają opłaty za świadczenie akredytywy i są one uzależnione od wartości danej transakcji, czasu trwania umowy itp. Każda instytucja ustala indywidualnie koszt tej usługi, choć zazwyczaj ustala się określony procent wartości całego kredytu (zwykle do 0,3%).

Podsumowanie

Akredytywa jest to jedna z metod zmniejszania ryzyka w firmie, w szczególności opłacalnej w przypadku dużych transakcji międzynarodowych. Dzięki niej strony umowy mają dosyć dużą dowolność w ustalaniu korzystnych dla siebie warunków, aby dbać o swoje interesy i sukcesywnie rozszerzać sieć kontaktów biznesowych. Jednakże przed wybraniem takiego rozwiązania, warto dokonać precyzyjnej analizy ryzyka, aby upewnić się, czy jest to dobra opcja dla Twojego biznesu. Więcej o niej, dowiesz się z tego artykułu!

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

7 godzin temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

8 godzin temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

8 godzin temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

8 godzin temu

Obowiązkowy KSeF – termin dla dużych firm od 1 lutego 2026 a dla innych 1 kwietnia 2026

Od kilku lat mówi się i pisze o objęciu wszystkich przedsiębiorców Krajowym Systemem e-Faktur. Byliśmy…

9 godzin temu

Omnichannel – czym jest i dlaczego jest tak ważny? Spójrzmy na przykłady

Co to właściwie jest omnichannel i jakie ma znaczenie dla współczesnego biznesu? Aby zrozumieć, dlaczego…

9 godzin temu