Jedną z zasad VAT jest neutralność, oznaczająca, że ciężar podatku ponosi ostateczny konsument, a nie przedsiębiorca. Dlatego też ogólnie przyjęta jest zasada naliczania VAT przy sprzedaży, a odliczania VAT poniesionego przy zakupie. Aby jednak taki „łańcuch” spełniał swoje zadanie, uczestniczący w nim przedsiębiorcy powinni być zarejestrowani jako podatnicy VAT. Nie wiesz, czy Twój kontrahent to czynny podatnik VAT? Dlatego – w przypadku wystąpienia wątpliwości – warto upewnić się, czy wystawiający nam fakturę sprzedawca jest podmiotem zarejestrowanym.
Czynny podatnik VAT na Portalu Podatkowym
Najprostszą metodą ustalenia, czy kontrahent jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, jest skorzystanie z Portalu Podatkowego. Ministerstwo Finansów uruchomiło w jego zakresie specjalną wyszukiwarkę, która po wprowadzeniu NIP sprawdzanej firmy, wyświetla odpowiedni komunikat. Zasadniczo pojawić się mogą trzy informacje:
Otrzymany komunikat można następnie wydrukować i dołączyć do dokumentacji firmy.
Sprawdzenie podatnika VAT – kontakt z urzędem
Korzystanie z Portalu Podatkowego jest najszybsze i najwygodniejsze, czasem jednak może nie być wystarczające. Jeśli potrzebujemy dokładniejszych informacji – np. czy kontrahent był zarejestrowany jako czynny podatnik VAT w danym okresie rozliczeniowym w przeszłości – możemy zwrócić się o pomoc bezpośrednio do urzędu skarbowego.
Oficjalną drogą kontaktu z urzędem jest złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o statusie podatnika VAT. Wniosek powinien zawierać:
Dane podmiotu, który występuje o zaświadczenie – nazwa, adres, NIP
Dane podmiotu, którego status chcemy potwierdzić – nazwa, adres, NIP
Jeśli – tak jak wskazano powyżej – niezbędne jest dla nas zaświadczenie dotyczące konkretnego wycinka czasu, takie ramy czasowe również powinny znaleźć się we wniosku.
Uwaga!
W praktyce gospodarczej może się zdarzyć, że podatnik nie potrzebuje pisemnego potwierdzenia – w takiej sytuacji wątpliwości co do statusu kontrahenta można rozwiać, kontaktując się z właściwym urzędem skarbowym telefonicznie – jak wskazuje Ministerstwo Finansów.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Osoba posiadająca prawo do renty nie jest wyłączona z możliwości prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Warto natomiast wiedzieć, że firma i renta oznaczają nieco inne zasady regulowania składek niż w standardowej działalności gospodarczej.
Zastanawiasz się, jaką stawką VAT jest opodatkowana sprzedaż nieruchomości w przypadku: – pośrednika, – dewelopera, – sprzedaż na własny rachunek? W dzisiejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.
Praktyka pokazuje, że w social mediach często umieszczamy wizerunek innych osób, niekiedy bez ich zgody czy nawet wiedzy. Tymczasem za każdym takim obrazem stoją prawa autorskie oraz prawo do ochrony wizerunku, których użytkownicy nie znają bądź ignorują.
Choć termin rozliczenia daniny solidarnościowej za 2024 rok upłynął 30 kwietnia 2025 r., wielu podatników mogło go przeoczyć – zwłaszcza jeśli nie byli świadomi, że ich dochód przekroczył próg 1 mln zł. Co zrobić w takiej sytuacji? Czy możliwe jest jeszcze złożenie deklaracji DSF-1? Jakie konsekwencje grożą za spóźnienie i czy można je złagodzić?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo