Jedną z zasad VAT jest neutralność, oznaczająca, że ciężar podatku ponosi ostateczny konsument, a nie przedsiębiorca. Dlatego też ogólnie przyjęta jest zasada naliczania VAT przy sprzedaży, a odliczania VAT poniesionego przy zakupie. Aby jednak taki „łańcuch” spełniał swoje zadanie, uczestniczący w nim przedsiębiorcy powinni być zarejestrowani jako podatnicy VAT. Nie wiesz, czy Twój kontrahent to czynny podatnik VAT? Dlatego – w przypadku wystąpienia wątpliwości – warto upewnić się, czy wystawiający nam fakturę sprzedawca jest podmiotem zarejestrowanym.
Czynny podatnik VAT na Portalu Podatkowym
Najprostszą metodą ustalenia, czy kontrahent jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, jest skorzystanie z Portalu Podatkowego. Ministerstwo Finansów uruchomiło w jego zakresie specjalną wyszukiwarkę, która po wprowadzeniu NIP sprawdzanej firmy, wyświetla odpowiedni komunikat. Zasadniczo pojawić się mogą trzy informacje:
Otrzymany komunikat można następnie wydrukować i dołączyć do dokumentacji firmy.
Sprawdzenie podatnika VAT – kontakt z urzędem
Korzystanie z Portalu Podatkowego jest najszybsze i najwygodniejsze, czasem jednak może nie być wystarczające. Jeśli potrzebujemy dokładniejszych informacji – np. czy kontrahent był zarejestrowany jako czynny podatnik VAT w danym okresie rozliczeniowym w przeszłości – możemy zwrócić się o pomoc bezpośrednio do urzędu skarbowego.
Oficjalną drogą kontaktu z urzędem jest złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o statusie podatnika VAT. Wniosek powinien zawierać:
Dane podmiotu, który występuje o zaświadczenie – nazwa, adres, NIP
Dane podmiotu, którego status chcemy potwierdzić – nazwa, adres, NIP
Jeśli – tak jak wskazano powyżej – niezbędne jest dla nas zaświadczenie dotyczące konkretnego wycinka czasu, takie ramy czasowe również powinny znaleźć się we wniosku.
Uwaga!
W praktyce gospodarczej może się zdarzyć, że podatnik nie potrzebuje pisemnego potwierdzenia – w takiej sytuacji wątpliwości co do statusu kontrahenta można rozwiać, kontaktując się z właściwym urzędem skarbowym telefonicznie – jak wskazuje Ministerstwo Finansów.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zarządzanie projektami zmienia się dynamicznie – od sztywnych struktur do elastycznych, adaptacyjnych modeli. Metodyka Agile, kiedyś zarezerwowana dla zespołów IT, obecnie jest szeroko stosowana w marketingu, HR, logistyce czy produkcji. Jednak czy zwinne zarządzanie to zawsze najlepszy wybór?
Działania PR w małej firmie nie muszą być ani skomplikowane, ani kosztowne. Nawet samodzielnie można skutecznie budować wizerunek i przyciągać klientów dzięki prostemu, ale przemyślanemu public relations. Istotna jednak jest konsekwencja, kreatywność i wykorzystanie dostępnych zasobów.
Środki trwałe stanowią majątek trwały w przedsiębiorstwie. Jeżeli zakupy dokonywane są na fakturę bądź umowę kupna sprzedaży nie ma problemu z podaniem ich wartości początkowej. Co jednak w sytuacji, gdy nie ma dokumentu zakupu?
Zarejestrowałeś firmę w CEIDG, jednak już wcześniej zrobiłeś zakupy związane z wykonywaną przez Ciebie działalnością gospodarczą, na przykład nabyłeś domeny, hosting czy laptop? Czy wiesz, że wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności, możesz zaliczyć w koszty firmowe?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo