Jedną z zasad VAT jest neutralność, oznaczająca, że ciężar podatku ponosi ostateczny konsument, a nie przedsiębiorca. Dlatego też ogólnie przyjęta jest zasada naliczania VAT przy sprzedaży, a odliczania VAT poniesionego przy zakupie. Aby jednak taki „łańcuch” spełniał swoje zadanie, uczestniczący w nim przedsiębiorcy powinni być zarejestrowani jako podatnicy VAT. Nie wiesz, czy Twój kontrahent to czynny podatnik VAT? Dlatego – w przypadku wystąpienia wątpliwości – warto upewnić się, czy wystawiający nam fakturę sprzedawca jest podmiotem zarejestrowanym.
Czynny podatnik VAT na Portalu Podatkowym
Najprostszą metodą ustalenia, czy kontrahent jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, jest skorzystanie z Portalu Podatkowego. Ministerstwo Finansów uruchomiło w jego zakresie specjalną wyszukiwarkę, która po wprowadzeniu NIP sprawdzanej firmy, wyświetla odpowiedni komunikat. Zasadniczo pojawić się mogą trzy informacje:
Sprawdzany podmiot:
- nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT,
- jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
- jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony.
Otrzymany komunikat można następnie wydrukować i dołączyć do dokumentacji firmy.
Sprawdzenie podatnika VAT – kontakt z urzędem
Korzystanie z Portalu Podatkowego jest najszybsze i najwygodniejsze, czasem jednak może nie być wystarczające. Jeśli potrzebujemy dokładniejszych informacji – np. czy kontrahent był zarejestrowany jako czynny podatnik VAT w danym okresie rozliczeniowym w przeszłości – możemy zwrócić się o pomoc bezpośrednio do urzędu skarbowego.
Oficjalną drogą kontaktu z urzędem jest złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o statusie podatnika VAT. Wniosek powinien zawierać:
- Dane podmiotu, który występuje o zaświadczenie – nazwa, adres, NIP
- Dane podmiotu, którego status chcemy potwierdzić – nazwa, adres, NIP
- Informację, jakiego potwierdzenia potrzebujemy (statusu czynnego podatnika VAT)
Jeśli – tak jak wskazano powyżej – niezbędne jest dla nas zaświadczenie dotyczące konkretnego wycinka czasu, takie ramy czasowe również powinny znaleźć się we wniosku.
Uwaga!
W praktyce gospodarczej może się zdarzyć, że podatnik nie potrzebuje pisemnego potwierdzenia – w takiej sytuacji wątpliwości co do statusu kontrahenta można rozwiać, kontaktując się z właściwym urzędem skarbowym telefonicznie – jak wskazuje Ministerstwo Finansów.