W ustawie zwanej tarczą antykryzysową znalazło się wiele cennych propozycji dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Rząd przyjął rozwiązania, które mają między innymi służyć ochronie miejsc pracy. Sprawdźmy kto i na jakich warunkach może skorzystać z tych propozycji.
Warunki przyznania dofinansowania wynagrodzeń
Przeznaczenie środków z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych ma na celu przeciwdziałanie bezrobociu i ochronę istniejących miejsc pracy. Przedsiębiorcy ubiegający się o dofinansowanie będą musieli spełnić szereg warunków ustawowych:
Okres prowadzenia działalności gospodarczej musi wynosić co najmniej 2 miesiące, żeby można było wiarygodnie ustalić spadek obrotów miesiąca do miesiąca w okresie po 1 stycznia 2020 roku.
Spadek sprzedaży towarów i usług w ujęciu ilościowym lub wartościowym:
nie może być mniejszy niż 15% obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych, przypadających w okresie po dniu 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku, w porównaniu do łącznych obrotów z analogicznych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego lub
nie może być mniejszy niż o 25%, obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanego miesiąca w okresie po 01.01.2020 r., w porównaniu do obrotów z miesiąca poprzedniego.
Za miesiąc, zgodnie z ustawą, uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych, w przypadku gdy dwumiesięczny okres porównawczy rozpoczyna się w trakcie miesiąca kalendarzowego, to jest w dniu innym niż pierwszy dzień danego miesiąca kalendarzowego.
Przedsiębiorca nie może zalegać z regulowaniem zobowiązań podatkowych i wobec ZUS, za wyjątkiem zawartych układów ratalnych spłaty zadłużenia.
Wobec przedsiębiorcy nie mogą zachodzić przesłanki do ogłoszenia upadłości.
Z dofinansowania może skorzystać każdy przedsiębiorca bez względu na formę organizacyjną.
Wysokość dofinansowania w przypadku przestoju ekonomicznego
Przestój ekonomiczny to okres niewykonywania pracy przez pracownika z przyczyn niedotyczących pracownika pozostającego w gotowości do pracy.
Pracownik musi pozostawać z pracodawcą w stosunku pracy. Dofinansowanie stosuje się zarówno do osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, o pracę nakładczą, umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.
Wysokość dofinansowania w przypadku przestoju ekonomicznego wynosi 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę, a więc na 2020 rok będzie to kwota 1.300,00 zł brutto wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne, do których opłacenia zobowiązany jest pracodawca. Przyjmuje się kwotę 233,09 zł przy wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe 1,67%. Dofinansowanie przyznawane jest na okres 3 miesięcy.
Jakie dokumenty są potrzebne do złożenia wniosku
Do wniosku należy załączyć następujące dokumenty:
Kopię porozumienia, z określonymi warunkami i trybem wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego.
Wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z FGŚP według określonego wzoru dostępnego elektronicznie.
Kopię pełnomocnictwa w przypadku osoby upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy.
Wykaz oświadczeń:
O posiadaniu statusu przedsiębiorcy.
O wystąpieniu spadku obrotów.
O braku przesłanek do ogłoszenia upadłości.
O niezaleganiu wobec urzędu skarbowego i ZUS do końca III kwartału 2019 roku.
O nieubieganiu się i rezygnacji z ubiegania się o pomoc w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie takich samych tytułów wypłaty na rzecz ochrony miejsc pracy.
O skorzystaniu ze zwolnień w opłacaniu składek na ZUS, o których mowa w ustawie COVID-19.
O odprowadzaniu składek na ubezpieczenie społeczne od wynagrodzeń pracowników ujętych w wykazie dołączonym do Wniosku.
Oświadczenia przedsiębiorca składa pod rygorem odpowiedzialności karnej. Wnioski o dofinansowanie składa się do Wojewódzkiego Urzędu Pracy zgodnie z siedzibą pracodawcy, można to zrobić za pośrednictwem platformy usług elektronicznych praca.gov.pl.
Wypłata dofinansowania
Podstawą wypłaty świadczeń będzie umowa zawarta pomiędzy wojewódzkim urzędem pracy a przedsiębiorcą. Wypłaty będą dokonywane w okresach miesięcznych w oparciu o złożony Wniosek.
Przedsiębiorca po otrzymaniu dofinansowania jest zobowiązany do wypłaty na rzecz pracowników i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy oraz składek ZUS.
W okresie pobierania dofinansowania przedsiębiorca nie może wypowiedzieć umowy z przyczyn niedotyczących pracownika. Przyznanie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników nie ma formy decyzji administracyjnej, dlatego też nie przysługuje odwołanie od decyzji.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zielona transformacja to coraz głośniejszy temat również na polu biznesowym. Do dyskusji włącza się także IFIRMA, dołączając w roli partnera do spotkania w ramach cyklu Startups Networking & Innovations Platform (SNIP) poświęconego zielonym technologiom, które odbędzie się już 15 kwietnia 2025 roku w Katowicach.
Na dzisiejszym rynku trudno przetrwać bez jasno zdefiniowanej przewagi konkurencyjnej. Czym się wyróżniasz? Dlaczego klient ma wybrać właśnie Ciebie, a nie Twojego rywala? To pytania, na które każda firma – niezależnie od wielkości – musi znać odpowiedź. W tym artykule pokażemy, czym dokładnie jest przewaga konkurencyjna, jak ją zbudować, a także jakie błędy najczęściej popełniają przedsiębiorcy próbując się wyróżnić.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 29.01.2025 Rozbudowa i usprawnienia dla metody kasowej PIT (zobacz instrukcję) Powiązanie transakcji bankowych z fakturami podczas wystawiania faktury (szczegółowa instrukcja) Raport przychodów wg metody płatności Wydruk danych osobowych pracownika Kolejne faktury rozliczane kasowo – wysyłkowa, budowlana, do szczególnej metody kasowej E-commerce: Statusy zwrotów Asystent pakowania i zbierania zamówień Strona z formularzem zwrotów […]
Prowadzisz działalność, w której Twoje produkty muszą wyglądać atrakcyjnie, a nie chcesz wydawać fortuny na sprzęt fotograficzny i oprogramowanie służące obróbce? Zatrudnianie fotografa mija się z celem? Tutaj z pomocą przychodzą smartfony i niezwykłe aplikacje, które ułatwią Ci życie i pomogą oddać jakość Twojej pracy w stopniu absolutnie zaspokajającym Twoje potrzeby!
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo