Blog

Towar lub materiał otrzymany przed fakturą a zapisy w KPiR

Zgodnie z ogólną zasadą, w podatkowej księdze przychodów i rozchodów koszty należy ewidencjonować w dacie wystawienia faktury lub innego dowodu (w przypadku jej braku). Jak w takim razie należy postąpić w sytuacji, gdy przedsiębiorca otrzyma towar lub materiał przed dokumentem zakupu? Należy poczekać na fakturę, czy ująć koszt w momencie otrzymania towaru lub materiału?

Dostawa towaru lub materiału przed otrzymaniem faktury

Jeżeli towar lub materiał został dostarczony jeszcze przed otrzymaniem faktury dokumentującej jego zakup, wówczas zgodnie z par. 16 ust. 2 rozporządzenia w sprawie prowadzenia KPiR należy sporządzić szczegółowy opis otrzymanego materiału lub towaru handlowego. Zgodnie z przywołanym przepisem prawa, w opisie takim powinny znaleźć się m.in.:

  • imię i nazwisko (firma) oraz adres dostawcy,
  • ilość i rodzaj materiału/towaru,
  • cena jednostkowa i wartość materiału/towaru.

Opis taki (oznaczony datą i zawierający podpis osoby,  która przyjęła towar/materiał) stanowi podstawę zapisu w kolumnie 10 KPiR “Zakup towarów handlowych i materiałów”. Koszt należy zewidencjonować w dacie otrzymania towarów handlowych lub materiałów. W momencie, gdy przedsiębiorca otrzyma fakturę, wcześniej przygotowany opis należy połączyć z dokumentem zakupu.

Różnica między zewidencjonowanym kosztem a fakturą

Może zdarzyć się sytuacja, że między przygotowanym opisem a otrzymaną fakturą wystąpi różnica (np. w wyniku przyjęcia błędnej ceny jednostkowej). W takim wypadku należy w dniu otrzymania faktury dokonać wpisu ewentualnej różnicy.

Brak ewidencji kosztu przed otrzymaniem faktury – jakie skutki?

Przedsiębiorca, który prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, za dochód z działalności uznaje co do zasady różnicę między przychodami a kosztami uzyskania przychodów. Oznacza to, że niewykazanie otrzymanych towarów lub materiałów w dacie dostawy skutkuje zaniżeniem kosztów uzyskania przychodów, co może stanowić podstawę do uznania KPiR za nierzetelną, a ponadto prowadzi do niepoprawnej kalkulacji zaliczki na podatek dochodowy za dany miesiąc.

Do czego służą poszczególne kolumny KPiR? Kliknij i dowiedz się więcej!
▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Podatek Belki — czy zostanie zniesiony?

W Ministerstwie Finansów obecnie są prowadzone prace nad zniesieniem podatku od zysków kapitałowych, czyli podatkiem…

9 godzin temu

Placówka oświatowa – w jaki sposób można założyć, taką działalność? Rozliczenia względem ZUS i US

Zastanawiasz się jak założyć placówkę oświatową? W dzisiejszym artykule napiszemy kilka słów na temat takich…

9 godzin temu

Analiza sentymentu z wykorzystaniem AI. Jak pomaga wprowadzić zmiany w biznesie?

W dobie cyfrowej transformacji firmy mają dostęp do niespotykanej dotąd ilości danych na temat swoich…

12 godzin temu

Wizualne przekazywanie emocji: moc obrazów w marketingu cyfrowym

Ludzie od zarania dziejów wykorzystywali obrazy w swojej komunikacji. Czy to malowidła w jaskiniach tworzone…

12 godzin temu

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

5 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

5 dni temu