Działalność handlowa to nie tylko faktury sprzedaży i zakupu – to także mnogość dowodów wewnętrznych. Warto znać dokumenty, które pomogą w prowadzeniu firmy i zapanowaniu nad towarami handlowymi w magazynach.
Chociaż podstawą dokumentacji działalności handlowej są faktury zakupu i sprzedaży towarów handlowych, nie są to jedyne spotykane dokumenty. Często w handlu wykorzystywane są także specyficzne dowody wewnętrzne.
Dowody wewnętrzne przy towarach handlowych
Poza standardowymi dowodami wewnętrznymi, które stosuje się w większości działalności; w firmach handlowych dowody wewnętrzne najczęściej służą do przesunięć towarów. Zgodnie z przepisami, zakupy dokonane jako towary handlowe księgujemy w kolumnie 10 KPiR, podczas gdy pozostałe firmowe wydatki powinny trafiać do kolumny 13.
Może się jednak zdarzyć, że to, co nabyliśmy z zamiarem dalszej odsprzedaży nie zostanie sprzedane. Zdarza się tak, gdy:
Towar ulegnie zniszczeniu lub kradzieży – sporządza się wtedy protokół zniszczenia,
Towar zostanie wykorzystany na cele działalności.
W takiej sytuacji przesunięcia z kolumny 10 do kolumny 13 dokonujemy właśnie za pomocą dowodu wewnętrznego (także wtedy, gdy tworzymy dodatkową dokumentację będącą podstawą księgowania, jak protokół zniszczenia).
Magazynowe dowody wewnętrzne
Magazyn w działalności handlowej to przydatne narzędzie – dzięki niemu przedsiębiorcy mogą łatwo kontrolować stany towarów. Do przemieszczania się towaru również wykorzystujemy dowody wewnętrzne – magazynowe:
PZ – przyjęcie zewnętrzne
WZ – wydanie zewnętrzne
PW – przyjęcie wewnętrzne
RW – rozchód wewnętrzny
MM – przesunięcia między magazynami.
Towar dla przedsiębiorcy – faktury wewnętrzne
Przedsiębiorcy prowadzący firmy handlowe mogą potrzebować sprzedawanych przez siebie produktów również jako osoby prywatne. Tym samym w praktyce może się zdarzyć, że towar przyjęty w firmie jako handlowy trafi do przedsiębiorcy. W takiej sytuacji należy pamiętać, że towar handlowy nie powinien zmniejszać podstawy opodatkowania PIT, ponadto – powinien zostać opodatkowany VAT.
Do wykazania takiej transakcji służą faktury wewnętrzne, wystawiane w firmie. Nie trafiają one do obiegu, ale pozwalają wykazać zmniejszenie kosztu w KPiR oraz opodatkowanie VAT.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W przepisach prawa i umowach można spotkać się z pojęciami „na piśmie” albo „w formie pisemnej”. Czy są ze sobą tożsame i oznaczają, że dana treść musi być po prostu utrwalona na piśmie?
Zarządzanie stroną internetową to nie tylko dbanie o jej estetykę i funkcjonalność. To także umiejętność efektywnej analizy danych, które pozwalają zrozumieć m.in to, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo