Blog

Dowody wewnętrzne w działalności handlowej

Chociaż podstawą dokumentacji działalności handlowej są faktury zakupu i sprzedaży towarów handlowych, nie są to jedyne spotykane dokumenty. Często w handlu wykorzystywane są także specyficzne dowody wewnętrzne.

Dowody wewnętrzne przy towarach handlowych

Poza standardowymi dowodami wewnętrznymi, które stosuje się w większości działalności; w firmach handlowych dowody wewnętrzne najczęściej służą do przesunięć towarów. Zgodnie z przepisami, zakupy dokonane jako towary handlowe księgujemy w kolumnie 10 KPiR, podczas gdy pozostałe firmowe wydatki powinny trafiać do kolumny 13.

Może się jednak zdarzyć, że to, co nabyliśmy z zamiarem dalszej odsprzedaży nie zostanie sprzedane. Zdarza się tak, gdy:

  • Towar ulegnie zniszczeniu lub kradzieży – sporządza się wtedy protokół zniszczenia,
  • Towar zostanie wykorzystany na cele działalności.

W takiej sytuacji przesunięcia z kolumny 10 do kolumny 13 dokonujemy właśnie za pomocą dowodu wewnętrznego (także wtedy, gdy tworzymy dodatkową dokumentację będącą podstawą księgowania, jak protokół zniszczenia).

Magazynowe dowody wewnętrzne

Magazyn w działalności handlowej to przydatne narzędzie – dzięki niemu przedsiębiorcy mogą łatwo kontrolować stany towarów. Do przemieszczania się towaru również wykorzystujemy dowody wewnętrzne – magazynowe:

  • PZ – przyjęcie zewnętrzne
  • WZ – wydanie zewnętrzne
  • PW – przyjęcie wewnętrzne
  • RW – rozchód wewnętrzny
  • MM – przesunięcia między magazynami.

Towar dla przedsiębiorcy – faktury wewnętrzne

Przedsiębiorcy prowadzący firmy handlowe mogą potrzebować sprzedawanych przez siebie produktów również jako osoby prywatne. Tym samym w praktyce może się zdarzyć, że towar przyjęty w firmie jako handlowy trafi do przedsiębiorcy. W takiej sytuacji należy pamiętać, że towar handlowy nie powinien zmniejszać podstawy opodatkowania PIT, ponadto – powinien zostać opodatkowany VAT.

Do wykazania takiej transakcji służą faktury wewnętrzne, wystawiane w firmie. Nie trafiają one do obiegu, ale pozwalają wykazać zmniejszenie kosztu w KPiR oraz opodatkowanie VAT.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

2 dni temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

3 dni temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

3 dni temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

3 dni temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

3 dni temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

3 dni temu