E-commerce. Jak COVID-19 zmienia nawyki e-konsumentów?

W ciągu ostatnich kilku miesięcy zmieniło się właściwie wszystko i wiele wskazuje na to, że na stare tory już nie wrócimy. COVID-19, a wraz z nim gospodarczy lockdown i rychła recesja na trwale zmienią nawyki e-konsumentów, ale nie wszyscy zareagują w ten sam sposób. Jak będą postępowały zmiany w różnych grupach?

Długoterminowe prognozy dotyczące rozwoju sytuacji są oczywiście obarczone dużym ryzykiem błędu. Bardzo wiele zależy od tego, jak długo zagrożenie w postaci koronawirusa będzie determinowało naszą sytuację gospodarczą. Nie trzeba jednak być ekspertem, by już dzisiaj stwierdzić, że zmieni się naprawdę sporo.

Najmłodsi boją się najbardziej

Z cyfrowymi zakupami najmłodsze grupy wiekowe nie miały żadnego problemu, bo część z nich nie pamięta rzeczywistości, kiedy im nie towarzyszyły. I to właśnie zachowania tej grupy – jak wynika z badań Big Commerce – zmienią się najbardziej.

W badaniu przeprowadzonym wśród najmłodszych konsumentów w USA i Wielkiej Brytanii stwierdzono, że wśród Millenialsów i przedstawicieli Generacji Z aż 96% deklaruje, że obecna sytuacja zdecydowanie wpływa na ich wybory zakupowe. W ich dorosłym życiu to prawdopodobnie największy światowy kryzys, z jakim mają do czynienia, co skłania ich do podjęcia radykalnych zmian, w tym, przede wszystkim, do ograniczenia wydatków.

Bogatsze doświadczenia, a z pewnością i stabilniejsza sytuacja materialna, pozwalają przedstawicielom Pokolenia X i Boomersów, niepokoić się nieco mniej. Aż 24% Boomersów 34% Iksów deklaruje, że nie pozwala bieżącym wydarzeniom wpływać na to, co kupują.

Kobiety się martwią, ale to mężczyźni kupują mniej

Dane pokazują też, że kobiety, mimo że obawiają skutków kryzysu bardziej niż mężczyźni, zmieniają swoje zachowania w mniejszym niż oni stopniu.Jedna trzecia mężczyzn, w porównaniu z 25% kobiet, deklaruje znaczne ograniczenie wydatków. Okazało się również, że to mężczyźni częściej robią zakupy online i bardziej unikają kupowania w sklepach stacjonarnych.

Zmiany przychodów w całym e-commerce

Spadek zakupów tradycyjnych w odpowiedzi na akcje #zostańwdomu od początku był oczywisty. Pojawiły się jednak prognozy, że e-commerce wyrówna straty tradycyjnych sieci handlowych. I rzeczywiście badanie przeprowadzone przez Engine wykazało, że ludzie wydają średnio o 10-30% więcej w internecie, ale faktyczna sprzedaż wzrosła tylko w niektórych sektorach, np. sprzedających artykuły gospodarstwa domowego albo spożywcze.

zmiany-w-wydatkach-na-e-commerce

źródło: Common Thread Collective
 

Według danych Nielsen, sprzedaż artykułów higienicznych i masek wzrosła o ponad 300%, podobnie jak sprzedaż produktów spożywczych o długim okresie przydatności do spożycia. Według danych Shipbob, wzrost sprzedaży internetowej żywności i napojów z miesiąca na miesiąc wynosi 18,8%.

sprzedaż-covid-19

źródło: Common Thread Collective
 

Ludzie podczas przymusowego zamknięcia z większą intensywnością szukają też internetowych rozrywek, o czym świadczy wzrost cyfrowych subskrybcji Netfliksa czy Amazona, w krajach zachodnich również Hulu czy Disney +.

Reszta branż nie radzi sobie jednak najlepiej. To, że tracą rozrywka, gastronomia i turystyka jest oczywiste, ale moda i towary luksusowe też nie przejdą przez kryzys suchą stopą.

Vogue Business przewiduje potencjalną stratę nawet 10 miliardów dolarów dla tej drugiej kategorii. Wynika to częściowo z tego, że dobra luksusowe w dużej mierze zależą od siły nabywczej rynku azjatyckiego, gdzie – mimo wyraźnej poprawy sytuacji – pandemia zaczęła się cztery miesiące temu, a wciąż nie wszystko jeszcze wróciło do normy. Sprzedaż odzieży w internecie też dołuje. Ludzie przeznaczają bowiem więcej środków na codzienne potrzeby, inne wydatki odkładając na bliżej nieokreśloną przyszłość. I wiele wskazuje na to, że – nawet po poluzowaniu ograniczeń – będą sięgać raczej po towary z niższej półki cenowej.

▲ wróć na początek

Popularne posty:

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
BezpiecznaKsiegowoscPan

Bezpieczna księgowość bez wychodzenia z domu

jesteś w stałym kontakcie telefonicznym i mailowym z dedykowaną księgową

*zapomnij o papierkowej robocie, wystaw faktury i zaksięguj koszty w aplikacji ifi

IFIRMA nowoczesna rzetelna księgowość #zostanwdomu

ZLECAM KSIĘGOWOŚĆ

Szukasz księgowości?
wybierz ifirma.pl

✅ dedykowana księgowa,


✅ program do faktur,


✅ gotowe rozliczenia i zero zmartwień.

ZLECAM KSIĘGOWOŚĆ

Przetestuj nasz program do faktur
bez zobowiązań