Najważniejsze trendy e-commerce na 2022 rok

trendy e-commerce 2022

Pandemia wpłynęła zarówno na przyzwyczajenia konsumentów, jak i na rozwój branży e-commerce.

Coraz więcej sprzedawców decyduje się na prowadzenie sprzedaży internetowej, a co za tym idzie, sposoby na to cały czas się zmieniają. Warto więc zapoznać się z trendami, które będą widoczne w przyszłych miesiącach, a nawet i latach.

AR i VR

AR (Augmented Reality), czyli rozszerzona rzeczywistość, to technologia, która za pomocą smartfona lub komputera, łączy świat realny z wirtualnym. Przykładem aplikacji jest popularna w latach 2016-2017 gra Pokemon Go.

VR (Virtual Reality) w odróżnieniu od AR, potrzebuje do odbioru specjalnych okularów, które pozwalają na oglądanie świata w 3D i w w 360°. Za pomocą tej technologii, użytkownik może wejść w świat wirtualny. Praktycznym przykładem jest oprowadzanie zainteresowanych po mieszkaniu za pomocą spaceru wirtualnego.

Rzeczywistość rozszerzona i wirtualna pomaga zapełnić lukę, powstającą między przedmiotem, który kupujący widzi w Internecie, a jego rzeczywistym wyglądem. Wizualizacja pozwala klientom na lepsze poznanie oferty i podjęcie trafniejszej decyzji. Problemem w przypadku VR są jednak wciąż wysokie koszty związane z zakupem potrzebnych okularów oraz ich waga, która zniechęca do dłuższego korzystania z tej technologii. Bardziej optymistyczną przyszłość ma AR, ponieważ jej stosowanie nie wymaga posiadania dodatkowych, kosztownych urządzeń.

Wyszukiwanie głosowe

Według raportu Jupiter Research, wartość obsługiwanych przez asystentów głosowych transakcji wzrośnie do 19,4 mld dolarów do 2023 roku. Wpływ na to będzie miała rosnąca popularność inteligentnych głośników w gospodarstwach domowych na całym świecie. Voice search pozwala użytkownikom zaoszczędzić czas, który musieliby poświęcić na otwarcie strony internetowej, wpisanie i wyszukanie produktu. Technologia ma wpływ na e-commerce, ponieważ firmy muszą podjąć odpowiednie kroki, żeby się do niej dostosować. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na długie słowa kluczowe i pytania, ponieważ w rozmowie ludzie częściej używają dłuższych i precyzyjniejszych zdań niż podczas wyszukiwania ręcznego.

Personalizacja

Personalizacja produktów może mieć duże znaczenie dla e-commerce, ponieważ ludzie są skłonni zapłacić więcej za produkt dostosowany do ich potrzeb. Trend ten widoczny jest np. w modzie, gdzie klienci m.in. firmy Nike, mogą zaprojektować swoje wymarzone buty. Personalizacja ma też zastosowanie do całej ścieżki zakupowej. Klienci chcą jak najszybciej odnaleźć na stronie internetowej to, czego szukają. Aby im to ułatwić, wiele firm na podstawie wcześniejszych zachowań konsumenta, oferuje mu w pierwszej kolejności produkty, których prawdopodobnie może potrzebować.

Green consumerism

Świadomość klientów rośnie, dlatego oczekują tego samego od marek. Coraz więcej kupujących zwraca uwagę na to, jaki stosunek prezentuje firma do ekologii i dbania o środowisko. Chętniej wybierane są marki, które nie testują na zwierzętach oraz wykorzystują materiały i opakowania nadające się do recyklingu. Klienci są często skłonni zapłacić więcej lub poczekać dłużej na przesyłkę, jeśli w ten sposób przyczynią się do lepszego dbania o ekologię.

AI i machine lerning

Wykorzystanie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, jest coraz powszechniejsze w e-commerce. Tę technologię można wykorzystać do wspomnianej już wcześnie, personalizacji treści na stronie internetowej. W podobny sposób działa system rekomendacji, który dzięki algorytmom zbiera i przetwarza ogromne ilości danych, a następnie analizuje je i na ich podstawie rekomenduje użytkownikom lub grupie użytkowników konkretne produkty.

Oryginalne opakowania

W ostatnim czasie rozwinął się trend, zwłaszcza na social mediach, gdzie osoby publicznie odpakowują swoje przesyłki. Z tego względu, konsumenci zaczęli zwracać uwagę nie tylko na zawartość zamówienia, lecz także na to w jaki sposób została ona zapakowana. Opakowanie staje się przedłużeniem brandingu i wpływa na zadowolenie klienta. Coraz większe znaczenie będą mieć użyte materiały, które w łatwy sposób będzie można poddać recyklingowi. Wpływ na ten trend mają również influencerzy, którzy często otwierają publicznie paczki PR-owe i recenzują je na swoich social mediach.

E-grocery

Od niedawna na rynku można spotkać rozwijający się trend na sprzedaż internetową produktów żywnościowych. Te, które posiadają dłuższy termin ważności, nie stanowią większego nakładu pracy. Jednak dzięki nowoczesnym rozwiązaniom logistycznym, coraz więcej nawet małych, lokalnych firm, decyduje się na dostarczanie swoich produktów online, również świeżych artykułów i z krótkim terminem przydatności.

Formy sprzedaży

Ciągłą metamorfozę przechodzą sposoby na sprzedaż internetową. Powstają coraz to nowsze i bardziej angażujące formy, które mają za zadanie przyciągnąć klientów.

Marketplace

Platformy marketplace, takie jak Allegro czy Amazon, zyskują na popularności, zarówno ze strony klientów, jak i sprzedawców. Kupujący mogą porównywać ceny interesującego ich produktu, zapoznać się z opiniami na temat oferty i sprzedawcy oraz zrobić wszystkie zakupy w jednym miejscu. Sprzedawcy uzyskują natomiast dostęp do bazy klientów i nie muszą martwić się o prowadzenie i inwestycję w swój własny sklep internetowy.

Omnichannel

Przy tak wielu dostępnych formach sprzedaży, trudno jest, aby firma ograniczyła się tylko do jednego kanału. Najlepszą praktyką jest wykorzystywanie różnych sposobów w celu dotarcia do jak największej liczby klientów. Często marki łączą sprzedaż stacjonarną z internetową oraz mieszają je poprzez możliwość odbioru zamówienia online w konkretnej placówce. Omnichannel pomaga dotrzeć do klientów, którzy posiadają odmienne przyzwyczajenia zakupowe.

Live Commerce

W ostatnim czasie na platformach społecznościowych widoczny jest trend na live commerce. Polega to na organizowaniu transmisji na żywo, podczas których firma prezentuje swój asortyment i w czasie rzeczywistym odpowiada na zapytania widzów. Użytkownicy mogą zadawać pytania oraz dokonywać rezerwacji i zakupu na daną rzecz. Trend jest widoczny głównie w branży modowej, jednak zyskuje od powoli na popularności również w innych dziedzinach. Duże znaczenie podczas transmisji na żywo, ma dobór odpowiedniego prezentera, który będzie w stanie zaangażować klientów i przekonać ich do zakupu.

Social Commerce

Social Commerce wykorzystuje potencjał mediów społecznościowych do sprzedaży swoich produktów. Marki zakładając konta na social mediach, dążą do tego, aby zebrać wokół siebie pewną społeczność, która wykaże się zaangażowaniem. Praca w tym obszarze to dbanie o wygląd profilu, jego spójność, stawianie na komunikację z użytkownikami, czy też organizowanie konkursów. Dobrą praktyką jest również angażowanie się na grupach sprzedażowych i prowadzenie transmisji.

M-commerce

Handel elektroniczny powoli ewoluuje w mobile commerce, czyli użytkownicy coraz częściej dokonują zakupów przy użyciu smartfona niż laptopa czy komputera stacjonarnego. Firmy podążające za tym trendem, muszą wprowadzić parę zmian i udogodnień. Przede wszystkim warto zadbać o responsywność strony internetowej, aby dobrze wczytywała się na każdej wielkości ekranu. Innym rozwiązaniem jest również stworzenie dedykowanej aplikacji sklepu. Firmy muszą zwrócić też uwagę na problemy z jakimi mierzą się konsumenci, np. niewygodne formularze, za małe okna do wypełnienia, trudności z płatnościami. M-commerce ciągle się rozwija, ponieważ jest to wygodna i szybka forma dokonywania zakupów, którą można wykorzystać w dowolnym miejscu i o dowolnej porze.

Płatności odroczone

Duże znaczenie w rozwoju e-commerce mają coraz popularniejsze płatności odroczone. Operatorzy tacy jak, np. PayPo, Twisto czy PayU, pośredniczą w procesie zakupowym. Dzięki takiemu rozwiązaniu, klient nie musi płacić za zamówienie od razu po dokonaniu zakupu, ani nawet po jego odebraniu. Za to firma nie jest stratna, ponieważ operatorzy (fintech) płacą za zakupy kupującego. Klient rozlicza się więc bezpośrednio z nimi – nie ze sprzedawcą. Płatności odroczone mają wiele zalet: wzrasta ilość konwersji, użytkownicy mogą przetestować przedmiot przed jego opłaceniem oraz klienci mają szersze pole wyboru.

Sposoby dostawy

Klienci dużą uwagę przywiązują do sposobów dostawy. Przede wszystkim liczy się czas, im szybciej dostarczony produkt, tym lepiej.

Dark store

Dark store to punkty, pozwalające jedynie odebrać zamówienie. Klient nie ma możliwości robić w nich zakupów. Z wyglądu takie lokale przypominają markety, gdzie na regałach poukładane są artykuły, jednak za ich pakowanie odpowiedzialni są magazynierzy. Zaletą funkcjonowania takich placówek jest szybki czas realizacji zamówienia oraz działanie w trybie 24/7.

Punkty odbioru

Paczkomaty firmy InPost zyskują na popularności oraz inspirują inne firmy, np. Allegro do tworzenia konkurencyjnych punktów. Takie rozwiązanie jest szybsze i bardziej ekologiczne, ponieważ kurier nie musi jeździć do każdego klienta osobno, aby dostarczyć mu przesyłkę. Dodatkowo konsumenci mogą odebrać paczkę w dowolnym momencie, bez konieczności czekania w domu na dostawcę.

Quick Commerce

Q-commerce to rozwijający się trend, w którym kurierzy poruszający się zazwyczaj rowerami lub motocyklami, dostarczają zamówienia pod drzwi klienta. Charakteryzują ich duże plecaki, w których przewożą głównie żywność, zamawianą za pomocą specjalnych aplikacji. Nazwa Quick Commerce nawiązuje do szybkiej realizacji zamówienia, nawet w ciągu ok 30 minut. Firmy takie jak Glovo czy Volt, rozwijają zakres swoich usług, dostarczając już nie tylko posiłki z restauracji ale również zakupy spożywcze.

trendy e-commerce

Podsumowanie

Powyższe trendy kształtują się głównie dzięki coraz nowszej technologi oraz skupieniu na tworzeniu przyjaznego środowiska dla klienta. Próba zaspokojenia potrzeb konsumentów, wiąże się z rozwojem e-commerce na różnych płaszczyznach. Przewidywane trendy mają pomagać firmom w rozwianiu wątpliwości klientów i przekonaniu niezdecydowanych do zakupów online.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Księgowość Internetowa Księgowość Internetowa Księgowość Internetowa

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Wygodne
integracje i ułatwienia

Sprawdź wszystkie integracje

Program do faktur ifirma.pl w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e-commerce, jak Shoper, Shoplo czy PrestaShop.

Ifirma.pl łączy się również z urządzeniami fiskalnymi oraz pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur - wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.