Blog

E-kastomizacja produktów

Takie realia sprawiły, że dzisiaj firmy już masowo wykorzystują strategię kreatywnego różnicowania towarów jako główny punkt działań marketingowych. W dzisiejszym artykule przedstawiamy, jak kastomizacja funkcjonuje w świecie e-commerce oraz czym różni się od samej personalizacji.

Kastomizacja – co to znaczy?

Charakterystyczne dla kastomizacji jest skupianie się na tworzeniu towaru, które będą w stanie jak najlepiej zaspokoić indywidualne potrzeby klienta, odchodząc od ujednoliconej produkcji masowej. W ten sposób przedsiębiorstwo dąży do zagwarantowania konkretnemu konsumentowi wartościowego produktu, w oczekiwany przez niego sposób, w wybranym miejscu i czasie.

Co ciekawe, w procesie tym firma nie musi martwić się o aspekt dogłębnego poznania potrzeb klientów. To oni sami modyfikują produkty, bazując na własnych preferencjach, a sprzedawca odpowiada tylko za realizację złożonego w ten sposób zamówienia. Marka skupia się więc na dostarczeniu gotowego produktu składającego się z już wcześniej wybranych elementów. W efekcie konsument samodzielnie charakteryzuje upragniony towar, który będzie w stanie zapewnić oczekiwaną satysfakcję, sprowadzając rolę sprzedawcy do poziomu odbiorcy kluczowych informacji o zamówieniu.

Niejednorodny charakter samej kastomizacji sprawia, że możliwe jest wyróżnienie jej różnych typów, uwzględniając moment włączenia oczekiwań klienta do całego procesu. Gdy następuje to na etapie projektowania, konsument ma możliwość oddziaływania na ostateczną formę produktu w największym stopniu. Realizację zamówienia w takich okolicznościach najczęściej utożsamia się z czystą kastomizacją.

Współcześnie do kastomizacji coraz częściej wykorzystuje się potencjał internetu. Wprowadzając technologicznie rozwinięte narzędzia online, tworzony jest użyteczny obszar automatycznej i zdalnej komunikacji firmy ze swoimi klientami. W rezultacie sama kastomizacja zyskała nowy wymiar określany mianem e-kastomizacji.

Kastomizacja vs. personalizacja – na czym polega?

Pomimo istotnych różnic, pojęcie kastomizacji często mylone jest z personalizacją, która o wiele bardziej skupia się na pozyskiwaniu wieloaspektowej wiedzy na temat klienta. W procesie personalizacji sprzedawca przetwarza zgromadzone dane, kreując produkt jak najlepiej dopasowany do zidentyfikowanych pragnień konsumenta. Samego klienta nie można już więc postrzegać jako jednostki posiadającej wszelkie kluczowe wytyczne odnoszące się do determinantów zakupowych, jak ma to miejsce w przypadku kastomizacji.

W kryteriach personalizacji nabywca staje się więc osobą dokonującą wyboru, bazując na ograniczonej i ogólnie dostępnej ofercie marki. Jednocześnie zebrane przez sprzedawcę informacje wykorzystywane są w odniesieniu do różnych elementów marketingu, dostosowując gotowe produkty do konkretnych zamówień klientów.

Zarówno przy personalizacji, jak i kastomizacji, istotnym aspektem okazuje się komunikacja marketingowa. Analizując ten obszar w kontekście personalizacji, można dojść do wniosku, że sama promocja oferty projektowana jest na podstawie wcześniejszych zakupów klienta. Natomiast w procesie kastomizacji komunikacja ta opiera się na swobodzie realizacji własnych potrzeb przez konsumenta, minimalizując potrzebę posiadania przez markę wcześniejszej wiedzy o kupującym i jego oczekiwaniach.

Uwzględniając główne różnice pomiędzy tymi pojęciami, część przedsiębiorców traktuje kastomizację jako kolejny etap personalizacji. Kastomizacja bowiem to już nie tylko wybór jednej z wielu zaproponowanych przez firmę opcji, a włączenie konsumenta do aktywnego i kreatywnego współtworzenia produktów poprzez udostępnianie mu niezbędnych narzędzi.

E-kastomizacja produktów

Sukces procesu e-kastomizacji uzależniony jest od wyspecjalizowanych narzędzi online – kreatorów wizualnych. To właśnie za ich sprawą indywidualny klient może odpowiednio skonfigurować finalny produkt, bazując na dostępnych opcjach. Jednocześnie kreatory wizualne gwarantują konsumentom stały podgląd graficznej wersji tworzonego przez nich produktu, dzięki czemu mogą oni samodzielnie wybierać i łączyć rozmaite elementy projektowe.

Jednak zapewnienie takiego poziomu dowolności kreacji niesie za sobą ryzyko powstania szumu komunikacyjnego. Wpływa na to często nieświadomość klienta odnosząca się do skomplikowanego procesu produkcyjnego. W efekcie zdarza się, że kupujący nie jest w stanie uwzględnić kluczowych zmiennych, co wymaga dokonywania późniejszych korekt projektu przez producenta, generując potrzebę poświęcania jeszczej większej ilości czasu i nakładów pieniężnych.

Dlatego też współcześnie tak istotną rolę w kontekście e-kastomizacji odgrywa sama strukturyzacja procesu kreacji, którą ułatwia wykorzystanie narzędzi wizualizujących finalny produkt, dając klientowi szansę na zweryfikowanie własnych pomysłów i podjęcie optymalnych decyzji. Dobrym przykładem takiego podejścia jest firma Proper Cloth.

Korzystając z nowoczesnego wirtualnego narzędzia na stronie propercloth.com, każdy kupujący ma szansę zaprojektować i zamówić dostosowany do jego preferencji produkt. Cały proces składa się z pięciu prostych kroków – wyboru materiału, określenia stylu koszuli, selekcji dodatków, wyboru rozmiaru oraz ostatecznego podsumowania zamówienia.

Przydatność kreatora wizualnego budowana jest na bieżącej aktualizacji obrazu prezentowanego produktu. W rezultacie, kierując się obrazem przedstawionym w czasie rzeczywistym, konsument może z łatwością przeglądać i porównywać wiele zróżnicowanych rozwiązań, by docelowo dokonać jak najlepszego wyboru. Jednocześnie każdy etap procesu dostarcza klientowi niezbędnych informacji o tym, jak podjęta przez niego decyzja wpływa na końcową cenę produktu.

Marka Proper Cloth stawia na tzw. kastomizację standaryzowaną. Równolegle jednak niektóre firmy decydują się na zwrot w stronę nadania swoim klientom jeszcze większej elastyczności, opracowując kreatory wizualne, które pozwalają na realizowanie bardziej zaawansowanych modyfikacji. Narzędzia wykorzystywane w e-kastomizacji można więc postrzegać jako istotne wirtualne wsparcie otwierające klientom drogę do stworzenia niepowtarzalnego produktu spełniającego określone oczekiwania bez konieczności posiadania rozległej wiedzy na temat specyfiki poszczególnych produktów.

Oliwia Józefowiak

Autorka treści poruszających tematykę zarówno biznesową, e-commercową, oraz księgową. W tekstach tworzonych na ifirma.pl dąży do kreatywnego, ale też zrozumiałego omówienia często zawiłych aspektów z obszaru ekonomii, ułatwiając przedsiębiorczym osobom stawianie pierwszych kroków w świecie biznesu. Swoją wiedzę z obszaru rachunkowości oraz controllingu wciąż poszerza, realizując studia na tym kierunku. Na co dzień przyjmuje analityczną perspektywę, przemieniając nawet pozornie zwyczajne otoczenie w cenne źródło inspiracji.

Najnowsze artykuły

Sztuczna inteligencja w moderowaniu treści. Jak AI może pomóc w skalowaniu?

Firmy stają przed wyzwaniem zarządzania ogromną ilością treści publikowanych w internecie. Od postów w mediach…

21 godzin temu

Ulga na terminal płatniczy

Przepisy prawa przewidują możliwość obniżenia podatku dochodowego od osób fizycznych lub od osób prawnych poprzez…

22 godziny temu

Dyrektywa R2R – rozmowa z ekspertką

Zepsuty telewizor, pralka czy smartphone? Takie sytuacje w życiu codziennym mogą przytrafić się każdemu z…

22 godziny temu

PCC od zakupu samochodu od osoby fizycznej

Chcesz kupić samochód od osoby fizycznej? Sprawdź, jak rozliczyć podatek PCC w takim przypadku.

23 godziny temu

Europejski Akt o Dostępności – rozmowa z ekspertką

Wkrótce do Sejmu ma trafić przyjęty przez Radę Ministrów projekt o zasadach dostępności w produktach…

2 dni temu

System kaucyjny – zmiany 2024. Kogo obejmą nowe obowiązki?

Zastanawiasz się co to jest i kogo dotyczy system kaucyjny? W dzisiejszym artykule zajmiemy się…

2 dni temu