Co do zasady sprzedaż na rzecz osób fizycznych należy ewidencjonować na kasie fiskalnej, a przedsiębiorca ma obowiązek wystawić fakturę do paragonu na życzenie klienta. Przedsiębiorca ma na to 3 miesiące licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiła sprzedaż. Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą również mogą poprosić sprzedawcę o fakturę do paragonu, z tą różnicą, że na paragonach wystawionych od 1 stycznia 2020 roku musi pojawić się numer NIP jego firmy. Co się stanie jeśli na paragonie zabraknie numeru NIP nabywcy?
Zgodnie z ustawą z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1520), do art. 106b ustawy o VAT, dodaje się ust. 5–7. Artykuł ten wskazuje, że od 1 stycznia 2020 roku, sprzedawca będzie mógł wystawić fakturę do paragonu na rzecz przedsiębiorcy tylko wtedy, gdy na paragonie znajduje się numer NIP.
Do końca 2019 roku, przedsiębiorca mógł zrobić firmowe zakupy na paragon, a po czasie poprosić o fakturę.
Po zmianach, które weszły w życie dnia 1 stycznia 2020 roku, o fakturę będzie mógł poprosić jedynie gdy na paragonie znajduje się numer identyfikacyjny jego firmy.
Oznacza to, że przedsiębiorca na poziomie zakupów musi zdecydować czy będzie potrzebować na ten zakup fakturę.
Zmiany te mają ograniczyć nadużycia w zakresie wystawiania faktur do paragonów, które w rzeczywistości nie odzwierciedlają wydatków firmowych, tzw. pustych faktur.
Nowych przepisów nie stosuje się do podatników świadczących usługi taksówek osobowych, z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą.
Kara za niedotrzymanie obowiązku
W przypadku kiedy przedsiębiorca nie dotrzyma obowiązku i wystawi fakturę do paragonu na rzecz firmy, na którym nie widnieje numer NIP, zgodnie z nowym brzmieniem art. 106b ust. 6 ustawy o VAT, organ podatkowy może ustalić podatnikowi dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 100% kwoty podatku wykazanego na tej fakturze.
Dodatkowo w rzeczonej ustawie pojawił się również nowy artykuł 109a.
Zgodnie z nim, przedsiębiorcy, który ujmie w ewidencji zakupu faktury wystawione do paragonu bez numeru NIP, organ podatkowy ustala dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 100% kwoty podatku wykazanego na tej fakturze.
W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się.
Nie wszystkie kasy rejestrujące mają możliwość wpisania numeru NIP na paragonie, zwłaszcza kasy starszego typu mogą nie uwzględniać takiej możliwości. Czy przedsiębiorcy ewidencjonujący sprzedaż na kasach fiskalnych powinni wymienić urządzenia na nowsze?
W przypadku braku możliwości umieszczenia na paragonie numeru za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, nabywca powinien zadeklarować w już momencie dokonywania zakupu, że nabywa towar lub usługę, jako przedsiębiorca. W takiej sytuacji sprzedawca nie powinien rejestrować zakupu na kasie fiskalnej, tylko powinien od razu wystawić fakturę.
W przypadku kas rejestrujących, na których nie ma możliwości umieszczenia numeru NIP nabywcy na paragonie, nie ma obowiązku wymiany kas starego typu na nowsze.
Natomiast paragon wystawiony do kwoty 450 zł brutto (100 euro), który zawiera NIP nabywcy stanowi fakturę uproszczoną i sprzedawca nie ma obowiązku wystawiania to niego dodatkowej faktury.
Podsumowanie
Nowe przepisy nie mają na celu ograniczania swobody wystawiania faktur, jedynie regulują kwestie dokumentowania transakcji, które zostały zewidencjonowane przy zastosowaniu kasy fiskalnej. Oznacza to, że w przypadku, gdy przedsiębiorca występuje jako podatnik, a nie jako konsument, to powinien o tym fakcie poinformować sprzedawcę w momencie dokonywania zakupu. Nie może on, po dokonaniu zakupu, dowolnie wybierać, czy dokonuje zakupu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, czy też prywatnie. Towary lub usługi nabywane na potrzeby prywatne nie mogą z czasem stać się zakupem służącym działalności z punktu widzenia VAT. Przedsiębiorca nie będzie miał prawa do odliczenia VAT naliczonego od zakupu dokonanego w charakterze osobistym.
Nowe regulacje weszły w życie z dniem 1 stycznia 2020 roku, ale zgodnie z przepisami przejściowymi, nowych przepisów (art. 106b ust. 5 i 6 oraz art. 109a ustawy o VAT) nie stosuje się w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2020 r.
Dowiedz się więcej na temat wystawiania faktur do paragonu.
Specjalistka BOK, porusza tematy związane z księgowością, kwestiami podatkowymi i działaniem serwisu ifirma.pl. Od 6 lat wspiera klientów w obsłudze aplikacji, tworząc szczegółowe instrukcje i wyjaśniając działanie nowych funkcjonalności.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Dyrektywa w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej weszła w życie 14 listopada 2022 roku. Od tego czasu państwa członkowskie miały 2 lata na jej wdrożenie do krajowego porządku prawnego. Jaki wpływ ma Dyrektywa na minimalne wynagrodzenie w Polsce?
Rosnące zainteresowanie ESG sprawia, że raportowanie działań związanych ze środowiskiem, odpowiedzialnością społeczną i zarządzaniem staje się standardem w biznesie. Przepisy CSRD, wprowadzone przez Unię Europejską, zobowiązują firmy do szczegółowego informowania o działaniach ESG, ale wiele firm z sektora MŚP nadal nie zna tego zagadnienia. Ponieważ nowe wymogi będą obejmować coraz mniejsze przedsiębiorstwa, znajomość zasad ESG jest niezbędna. W artykule wyjaśniamy, czym jest raportowanie ESG, kogo obejmuje i jakie może przynieść korzyści.
26 stycznia 2025 roku odbędzie się kolejny finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Jeśli jesteś jednym z ofiarodawców, to z pewnością zainteresuje Cię, czy wpłatę na WOŚP możesz odliczyć od podatku.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo