Jednym z rozwiązań, które mają ułatwić rozliczenia między przedsiębiorcami, jest tzw. faktura uproszczona. Uproszczenie polega na ograniczeniu danych, jakie obowiązkowo muszą się na niej znaleźć, w porównaniu do tradycyjnego dokumentu sprzedażowego. Kiedy można wystawić fakturę uproszczoną? Jakie dane powinna zawierać?

Kiedy można wystawić fakturę uproszczoną?

Zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT, przedsiębiorca może wystawić fakturę uproszczoną pod warunkiem, że kwota należności ogółem w danej transakcji nie przekracza 450 PLN (lub 100 EUR, jeśli dokument jest sporządzany w tej walucie). Co ważne, ustawodawca wskazuje transakcje, do których nie można w ogóle zastosować faktury uproszczonej.

Zaliczamy do nich:

Kto może wystawić fakturę uproszczoną?

Jakie dane musi zawierać faktura uproszczona?

Jak wynika ze wspomnianego wyżej przepisu prawa, faktura tego typu może nie zawierać danych wymienionych w art. 106e ust. 1 pkt 3 oraz 8-9 i 11-14 ustawy o VAT. W związku z powyższym, znaleźć się na niej powinny:

  • data wystawienia,
  • unikalny kolejny numer,
  • NIP sprzedawcy,
  • NIP nabywcy,
  • nazwa (rodzaj) towaru lub usługi,
  • data sprzedaży,
  • kwota należności ogółem,
  • kwota wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty
  • dane pozwalające określić kwotę podatku dla poszczególnych stawek (jeśli nie zawiera danych wymienionych w art. 106e ust. 1 pkt 8-9, 11-14 ustawy o VAT).

Jak wynika z przytoczonej listy, na fakturze uproszczonej nie trzeba zamieszczać m.in. szczegółowych danych na temat nabywcy, stawki podatku, miar i jednostek, czy też ceny jednostkowej.

Otrzymałem fakturę uproszczoną – czy odliczę VAT?

Oznacza to, że jeśli przedsiębiorca otrzyma dokument zakupowy zawierający mniej danych niż zazwyczaj, ma on prawo zaksięgować na jego podstawie koszt oraz odliczyć znajdujący się na nim podatek od towarów i usług.

Czy bilet można traktować jak fakturę? Kliknij i dowiedz się więcej!
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

15 godzin temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

18 godzin temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

18 godzin temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

19 godzin temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

21 godzin temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

2 dni temu