|
|
6 minut czytania

Faktury elektroniczne: zapewnienie autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury

Zastawiasz się jak zapewnić autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury elektronicznej? W dzisiejszym artykule odpowiemy na to pytanie.


Zmiana formy opodatkowania 2025 – jaka forma opodatkowania jest najlepsza dla firmy jednoosobowej?

Przez wiele dekad przedsiębiorcy wystawiali i wysyłali faktury tylko w postaci papierowej. Z czasem zaczęto odchodzić od tych praktyk na rzecz faktur elektronicznych, które mają tę przewagę, że nie zajmują zbyt wiele miejsca. W dzisiejszej publikacji odpowiemy na pytanie jak zapewnić autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury elektronicznej.

Faktura elektroniczna

Faktury wystawiane przez przedsiębiorców, które trafiły do obrotu prawnego, powinny zawierać niezbędne dane, o których jest mowa w ustawie o podatku VAT. Oznacza to, że nie ma znaczenia, w jakiej postaci faktura będzie odwzorowana – papierowej czy cyfrowej, każda z nich posiada taką samą moc prawną.

Pod pojęciem faktury elektronicznej kryje się dokument wystawiony i otrzymany w dowolnym formacie elektronicznym.
Zasadnicza różnica pomiędzy fakturą papierową a elektroniczną polega na sposobie przekazania.
Faktura elektroniczna ma format cyfrowy, najczęściej będzie to: PDF, XML, JPG.
e-Faktura jest przesyłana w dowolnym formacie elektronicznym, przykładowo:
  • za pomocą poczty elektronicznej na adres e-mail kontrahenta,
  • z wykorzystaniem platform elektronicznych,
  • przez system EDI – elektroniczna wymiana danych pomiędzy systemami komputerowymi/księgowymi.
Stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury wyrażonej w dowolnej formie, na przykład:
  • na piśmie,
  • ustnie,
  • w wiadomości sms,
  • w wiadomości mailowe,
  • innej dorozumiane formie, np. zapłata za fakturę.

Jak sprawdzić, czy faktura jest autentyczna?

Z ustawy o podatku VAT wynika wprost, że przedsiębiorca określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury. Zdefiniowane zostało również, co się kryje pod pojęciem autentyczności i integralności faktury.

Autentyczność faktury
Jest to pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury.
Integralność faktury
Oznacza, że na fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać.
Autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury elektronicznej są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:
  • kwalifikowanego podpisu elektronicznego, lub
  • elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa dotycząca tej wymiany przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych, lub
  • Krajowego Systemu e-Faktur – w odniesieniu do faktur ustrukturyzowanych otrzymanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur.
Przedsiębiorca sam określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści oraz czytelności faktury.
Uwaga!
W przypadku faktur wystawionych w KSeF przedsiębiorca nie będzie miał obowiązku zapewniania autentyczności pochodzenia, integralności treści oraz czytelności faktury. Zmiana przepisów zacznie obowiązywać od 1 lutego 2026 r.

Ustawodawca nie precyzuje, w jaki sposób przedsiębiorca zapewnia autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelności faktury. Mówi jedynie, że można to zapewnić, za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, nie wskazując jednak, na czym takie kontrole powinny polegać.

Kontrole biznesowe w firmie

Pojęcie kontroli biznesowej jest bardzo szerokie. W piśmie dotyczącym zasad wystawiania faktur, zamieszczonym na stronie podatki.gov.pl czytamy, że kontrole biznesowe zapewniają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą i dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jest to proces, za pośrednictwem którego przedsiębiorca jest w stanie wykazać, że od momentu wystawienia aż do końca okresu przechowywania faktury nie zostały zmienione żadne dane, w tym dotyczące podatku VAT. Kontrola biznesowa będzie spełniać swoją rolę, o ile da się powiązać fakturę z dokumentami handlowymi takimi jak np.:

  • kopia zamówienia,
  • zlecenie,
  • umowa,
  • potwierdzenie dostawy,
  • potwierdzenie zapłaty.

Natomiast wiarygodna ścieżka audytu powinna zapewnić możliwy do sprawdzenia związek pomiędzy wystawioną fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług. Pozwala na sprawdzenie, czy faktura odzwierciedla rzeczywisty przebieg transakcji, co potwierdzają posiadane dowody, że dostawa towarów lub świadczenie usług miało miejsce. Sposób, w jaki przedsiębiorca przeprowadzi ścieżkę audytu, nie jest narzucony. Może to być dowolna forma pozwalająca powiązać dokumenty związane z przeprowadzoną transakcją, takie jak na przykład: zamówienie, faktura i dokument transportowy.

Uwaga!
Przedsiębiorca nie ma obowiązku tworzenia zasad czy regulaminów stosowania kontroli biznesowej. Przeprowadzanie kontroli biznesowej nie musi być w żaden sposób udokumentowane.
Kontrole biznesowe i ścieżka audytu powinny być dopasowane do wielkości firmy, ilości i wartości przeprowadzanych transakcji, struktury dostawców, odbiorców, usługodawców i usługobiorców.

W interpretacji podatkowej z dnia 19 maja 2025 r. nr 0111-KDIB3-3.4012.58.2025.2.JSU czytamy, że pojęcie „kontrole biznesowe” użyte w art. 106m ust. 4 ustawy należy rozumieć jako proces, za pośrednictwem którego podatnik tworzy, wdraża oraz aktualizuje dostateczny poziom pewności co do tożsamości dostawcy lub usługodawcy albo wystawcy faktury (autentyczność pochodzenia), w zakresie tego, że nie zmieniono danych dotyczących podatku VAT (integralność treści) oraz w zakresie czytelności faktury od momentu wystawienia faktury, aż do końca okresu przechowywania. Kontrola biznesowa powinna dawać pewną ścieżkę kontrolną, dzięki której można powiązać fakturę ze stanowiącą podstawę jej wystawienia dostawą bądź usługą. (…) Przykładem kontroli biznesowej jest posiadanie dokumentów uzupełniających, takich jak zamówienie, umowa, dokument transportowy czy wezwanie do zapłaty, które będą towarzyszyły zaistniałym transakcjom handlowym.

Pojęcie „wiarygodna ścieżka audytu” (…) oznacza, że związek pomiędzy dokumentami uzupełniającymi oraz realizowanymi transakcjami jest łatwy do prześledzenia dzięki posiadaniu dostatecznych danych dla powiązania dokumentów (…) Ścieżka audytu dla celów podatku VAT powinna zapewnić możliwy do skontrolowania związek pomiędzy fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług tak, aby umożliwić sprawdzenie, czy faktura odzwierciedla fakt, że dostawa towarów lub świadczenie usług miały miejsce. Przy czym środki, przy których wykorzystaniu, podatnik może wykazać powyższy związek, pozostawia się uznaniu podatnika.

W tym rozstrzygnięciu czytamy również, że faktury w postaci elektronicznej mogą być przechowywane w dowolnej formie. Przedsiębiorca powinien jednak pamiętać, że ma zapewniać przechowywanie faktur w podziale na okresy rozliczeniowe w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie. Na żądanie organu podatkowego takie faktury powinny być bez zbędnej zwłoki udostępnione. Powinien być zapewniony ich pobór i przetwarzanie.

Podsumowanie

W dzisiejszej publikacji omówiony został temat faktur elektronicznych, w jaki sposób przedsiębiorca może zapewnić autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury.

Faktura elektroniczna jest to dokument w postaci cyfrowej, takiej jak np. plik PDF, XML, JPK. Taka e-Faktura jest przesyłana z wykorzystaniem komunikacji elektronicznej w wiadomości e-mail, z wykorzystaniem platform elektronicznych lub przez system EDI. Odbiorca faktury powinien wyrazić w dowolnej formie zgodę na otrzymywanie faktury elektronicznej.

W przypadku faktur elektronicznych ustawodawca wymaga, aby została zachowana autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury. W przepisach mówi się o przeprowadzaniu kontroli biznesowej, jednak pojęcie to nie zostało nigdzie zdefiniowane. W interpretacjach podatkowych czytamy, że rolą kontroli biznesowej i ścieżki audytu, która jest z nią związana, jest wykazanie, że dana transakcja została faktycznie przeprowadzona. Przedsiębiorca może to udowodnić jeśli przykładowo wykaże, że wystawiona faktura, otrzymana płatność jest powiązana ze złożonym zamówieniem. Przy czym warto podkreślić, że nie wiąże się to z nałożeniem dodatkowych formalności w postaci tworzenia regulaminów czy procedur.

W stosunku do faktur ustrukturyzowanych, po wejściu w życie obowiązkowego KSeF, przedsiębiorca nie będzie musiał już zapewniać autentyczności pochodzenia, integralności treści oraz czytelności faktury. Wszystkie te informacje dostępne będą w centralnym rejestrze faktur prowadzonym przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).

Stan prawny na dzień: 28.09.2025 r.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie czy
stacjonarnie?

Korzystaj jak chcesz!

Zleć księgowość

Pobierz darmową aplikację mobilną

aplikacja mobilna ifirma
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003