Blog

Gwarancje w firmie a koszt uzyskania przychodu

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą może w swojej działalności wykazywać różne wydatki związane z gwarancjami – zarówno wtedy, kiedy sam jest gwarantem, jak i wtedy, kiedy z przyznanej mu gwarancji korzysta. Warto wiedzieć, kiedy wydatki na gwarancje mogą zasadniczo stanowić koszty uzyskania przychodów.

Gwarancja dla klienta a koszt

Dla przeciętnego konsumenta oczywistym jest, że dokonując zakupu w wielkich sieciach handlowych – szczególnie z branży RTV AGD – wraz z nabytym towarem otrzymuje on gwarancję. Warto wiedzieć, że udzielenie gwarancji nie jest jednak obowiązkiem sprzedawcy – może być natomiast czynnikiem, który przeważy podczas podejmowania decyzji przez klienta.

Biuro Rachunkowe – dedykowana księgowa

Co istotne, standardowa gwarancja naprawy rzeczy nie stanowi kosztu w momencie jej zaoferowania – nie wiadomo bowiem, czy przedsiębiorca rzeczywiście zmuszony będzie ponieść taki wydatek. Gwarancja staje się zatem kosztem w momencie jej poniesienia – tj. poczynienia nakładów na naprawę rzeczy lub przekazania jej do naprawy przez podwykonawcę.

▲ wróć na początek

Koszty około gwarancyjne a koszty uzyskania przychodów

Gwarancje opisane w poprzedniej części nie generują wydatków w okresie ich zaoferowania nabywcy towaru lub usługi – zdarzają się jednak takie gwarancje, przy których koszt trzeba będzie ponieść bez względu na to, czy zostaną one wykorzystane.

Księgowość Internetowa – 30 dni za darmo

Do tego typu ochrony zaliczamy przede wszystkim gwarancje branżowe – np. należytego wykonania kontraktu, poprawek po wykonaniu zlecenia etc. Przy dużych zleceniach na wykonanie rzeczy lub usługi wykonawcy często nie stać na przedstawienie wymaganego zabezpieczenia – w takiej sytuacji zwraca się zatem do ubezpieczyciela, który odpłatnie oferuje zabezpieczenie danej umowy. Tym samym koszt wykupienia gwarancji stanowi koszt uzyskania przychodów w momencie jego poniesienia – bowiem nawet jeśli odbiorca danej usługi lub rzeczy nigdy nie skorzysta z przysługującego mu prawa do poprawek, koszty wpłacone do ubezpieczyciela przez wykonawcę pozostają bezzwrotne.

▲ wróć na początek

Firma jako odbiorca gwarancji a koszt

Dotychczas rozpatrywane przypadki stawiały przedsiębiorcę na pozycji udzielającego gwarancji. Warto jednak pamiętać, że prowadząc firmę można zdecydować się na wykup lub rozszerzenie gwarancji dla własnych celów. Przykładem może być przedłużona gwarancja na daną maszynę produkcyjną bądź firmowy komputer, przy której wymagana jest dodatkowa opłata.

Program do faktur – Darmowe konto

Jako że przedsiębiorca wykupuje taką gwarancję dla celów zabezpieczenia swojej działalności i ewentualnych negatywnych skutków ubocznych – np. dużych kosztów własnych naprawy – generalnie wydatek na gwarancję może uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów swojej firmy.

Uzyskałeś odszkodowanie? Sprawdź, czy musisz zapłacić podatek!

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

47 minut temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

2 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

2 dni temu

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

3 dni temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

3 dni temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

3 dni temu