Unijna dyrektywa Omnibus wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców będących sprzedawcami. Jednym z nich jest informowanie o cenie, jaka była przed zastosowaniem obniżki. Poniższe obowiązki dotyczą sklepów stacjonarnych, sklepów internetowych, telesprzedaży czy sprzedaży katalogowej w relacjach przedsiębiorca – konsument.
W każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi, na przedsiębiorców zostaje nałożony obowiązek podania, obok informacji o obniżonej cenie, również informacji o najniższej cenie tego towaru/usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
W odniesieniu do towarów/usług, wprowadzonych do sprzedaży w czasie krótszym niż 30 dni, należy podać informację o najniższej cenie, jaka obowiązywała w okresie od dnia zaoferowania danego produktu do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki.
Zaś w przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności, należy wskazać cenę, jaka obowiązywała przed pierwszą obniżką.
Informowanie o najniższej cenie przed obniżką ma zastosowanie do sytuacji, w których przedsiębiorca informuje o obniżkach cen zarówno wtedy, gdy dotyczą one konkretnego towaru/towarów, jak i wtedy, gdy sprzedawca przekazuje ogólną informację o obniżce cen, np. miejsce ma wyprzedaż, wprowadzona jest “oferta specjalna”, “Black Friday” , “Cyber Monday” itd.
Analogiczne zasady uwidaczniania cen towarów i usług, mają zastosowanie także w reklamach, w których podaje się cenę prezentowanego produktu.
Informacje o obniżce ceny mają być podawane konsumentowi w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. Jak wskazuje ustawodawca, sposób komunikowania może przybierać różne formy, np.:
O obniżonej cenie, sprzedawca nie musi informować w m.in.
W momencie publikacji artykułu, polska ustawa wdrażająca unijną dyrektywę Omnibus znajduje się na etapie prac parlamentarnych (choć wg regulacji unijnych powinna obowiązywać w krajach UE od 28 maja 2022).
Na pocieszenie możemy powiedzieć, że nie tylko Polska, ale także parę innych krajów opóźnia się z wdrożeniem tej dyrektywy. Postęp polskich prac nad dokumentem można śledzić na stronie sejm.gov.pl.
Wraz z ustawą powinno pojawić się Rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu uwidaczniania cen i ich obniżek, a także przypadków kiedy nie ma obowiązku podawania takich informacji.
Na koniec warto wiedzieć, że co do zasady, dopóki polska ustawa nie wejdzie w życie nie ma obowiązku stosować regulacji wynikających z Dyrektywy.
Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…
Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…
Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…
Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…
Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…
Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…