Przedsiębiorcy coraz częściej dostrzegają potrzebę integracji pracowników. Dobra atmosfera w pracy przekłada się na lepsze wyniki pracy, co do tego nikt chyba nie ma wątpliwości. Nic więc dziwnego, że pracodawcy chętnie sięgają do kieszeni i organizują imprezy integracyjne. W dzisiejszej publikacji zajmiemy się tematem ujęcia organizacji imprezy integracyjnej w kosztach uzyskania przychodów.
Kto może być uczestnikiem imprezy integracyjnej?
Na bazie wydawanych interpretacji podatkowych można stwierdzić, że wypracowane zostało podejście organów podatkowych, z którego wynikają następujące wnioski.
Nie wszystkie wydatki ze środków obrotowych firmy na zorganizowanie imprezy integracyjnej mogą znaleźć się w kosztach uzyskania przychodów
Do kosztów podatkowych można zaliczyć wydatki na integrację pracowników zatrudnionych na umowę o pracę. W tym przypadku w imprezie mogą również uczestniczyć osoby towarzyszące
Jeżeli w imprezie będą brały udział osoby zatrudnione na umowę zlecenie, to przedsiębiorca nie zaliczy wydatków w tej części do kosztów
Faktura za zorganizowanie imprezy integracyjnej powinna być odpowiednio opisana
Jeśli na fakturze znajdą się wydatki na alkohol, to o tę kwotę należy pomniejszyć kwotę kosztów
Impreza integracyjna w interpretacjach podatkowych i wyrokach sądowych
Przedsiębiorcy targani wątpliwościami występują z wnioskami o wydanie interpretacji podatkowej w konkretnych sprawach. Koszt zorganizowania imprezy integracyjnej może być znaczący, dlatego aby w przyszłości uniknąć polemiki z organem podatkowym warto znać to stanowisko wcześniej, jeszcze przed wydatkowaniem środków. Zobaczmy jaka przewija się argumentacja w wydawanych interpretacjach.
Integracja pracowników
Wydatki na organizację pikniku dla pracowników etatowych i ich rodzin mogą się znaleźć w kosztach podatkowych. Takie wydatki mają na celu zintegrowanie pracowników z firmą oraz między sobą. Przyczynia się to do poprawy atmosfery pracy, wzrostu motywacji w zakresie wykonywania obowiązków pracowniczych, a to z kolei wpływa na większą motywację do pracy oraz głębszą i silniejszą integrację zespołu.
Integracja dla kontrahentów
Wydatki związane z organizacją pikniku dla klientów/kontrahentów wraz ich rodzinami noszą znamiona reprezentacji firmy. Mają na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku firmy w oczach kontrahentów firmy, uwypuklenie swojej zasobności i profesjonalizmu, czyli stworzenie oczekiwanego wizerunku. Tym samym nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów
Wyrok NSA
sygn. akt II FSK 572/22 z dnia 19.10.2022 r.
Rozstrzygnięcie dotyczyło spotkań okolicznościowych (świątecznych) i integracyjnych.
Integracja pracowników
W ocenie sądu do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć jedynie wydatki poniesione na integrację pracowników zatrudnionych na umowę o pracę.
Integracja współpracowników
W części wydatków przeznaczonych na osoby współpracujące ze spółką nie mogą zostać zaliczone do kosztów, ponieważ kwalifikuje się je jako koszty reprezentacji. W tej kategorii znajdują się również pracownicy zatrudnieni na umowę zlecenie
Integracja współpracowników
Wydatki nie mogą stanowić kosztów podatkowych, ponieważ stanowią wydatki na reprezentację, a ich głównym celem jest tworzenie lub poprawa wizerunku przedsiębiorcy wobec osób trzecich, niebędących pracownikami
Spotkania integracyjno-szkoleniowe dla kontrahentów
Spotkania o charakterze integracyjno-szkoleniowym dla kontrahentów mogą się znaleźć w kosztach uzyskania przychodów. W części szkoleniowej dojdzie do wymiany wiedzy oraz doświadczeń pomiędzy firmą a jej kluczowymi partnerami. Wypracowana zostanie wizja i strategia na najbliższe kwartały, jak również wspólnie z partnerami określone zostaną cele, do których powinni dążyć wszyscy jako zespół
Podsumowanie
Przedsiębiorcy coraz lepiej rozumieją dlaczego dobra atmosfera w pracy jest taka ważna. Jednak nie zawsze wszystko się da załatwić w trakcie czasu pracy. Zadania do wykonania, goniące terminy nie tworzą przyjaznego klimatu. Dlatego pracownicy chętnie biorą udział w spotkaniach integracyjnych, na których można spokojnie podyskutować i się wzajemnie bliżej poznać. Dlatego temat integracji pracowników jest w ostatnich latach bardzo popularny. Można powiedzieć, że na stałe weszła już do tradycji organizacja wigilii pracowniczych, które mają charakter spotkań świąteczno-noworocznych. Pracownicy chętnie uczestniczą w takich integracjach, czują się członkiem zespołu, firmy. Zawsze w takich sytuacjach przedsiębiorcy zastanawiają się, czy każda impreza integracyjna może się znaleźć w kosztach uzyskania przychodów. Zgodnie z tym co zostało napisane w dzisiejszej publikacji, tylko wydatki na rzecz etatowych pracowników i ich rodzin mogą się znaleźć w kosztach. Integracja kontrahentów i osób zatrudnionych na umowę zlecenie nie może się znaleźć w kosztach uzyskania przychodów. W ocenie organów i sądów wydatki na integrację kontrahentów kwalifikują się do kosztów reprezentacji, które ustawowo są wyłączone z kosztów podatkowych. Jeśli jednak spotkanie będzie miało charakter szkoleniowy, to zmiania się również jego kwalifikacja. Po raz kolejny przewija się wątek ustalenia granicy pomiędzy tym co jest kosztem reprezentacji, a tym co może stanowić koszty firmy.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Obecnie wiele osób ma wątpliwości, jakie działania mogą prowadzić do utraty prawa do zasiłku chorobowego. Aby je rozwiać, w rządzie pojawił się projekt, który ma na celu m.in. doprecyzowanie zasad utraty prawa do zasiłku chorobowego, wprowadzenie regulacji dotyczących przebywania poza granicami RP w okresie zwolnienia lekarskiego oraz możliwości świadczenia pracy u jednego pracodawcy, podczas gdy zwolnienie dotyczy innego. Sprawdź szczegóły planowanych zmian w L4 w 2024 roku!
Przedsiębiorcy oczekiwali zmiany w obliczaniu składki zdrowotnej od 2026 roku, jednak w wyniku weta Prezydenta do ustawy, składka zdrowotna 2026 pozostanie na dotychczasowych zasadach.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 29.01.2025 Rozbudowa i usprawnienia dla metody kasowej PIT (zobacz instrukcję) Powiązanie transakcji bankowych z fakturami podczas wystawiania faktury (szczegółowa instrukcja) Raport przychodów wg metody płatności Wydruk danych osobowych pracownika Kolejne faktury rozliczane kasowo – wysyłkowa, budowlana, do szczególnej metody kasowej E-commerce: Statusy zwrotów Asystent pakowania i zbierania zamówień Strona z formularzem zwrotów […]
Ci, którzy wchodzą w świat biznesu, mają dużo motywacji i dobre pomysły, ale brakuje im doświadczenia. Zaoszczędź czas na popełnianiu błędów i naucz się na wpadkach tych, którzy już przeszli tę drogę. „Rozkręć startup” przeprowadzi Cię przez nią od krok po kroku.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo