Chat with us, powered by LiveChat

Jak można spersonalizować doświadczenia zakupowe?

doświadczenia zakupowe

Doświadczenia zakupowe klientów to obecnie jeden z najważniejszych czynników decydujących o skuteczności sprzedaży w e-commerce.

Zadowoleni klienci chętnie wybiorą danego sprzedawcę raz jeszcze. Jak zatem spersonalizować doświadczenia zakupowe?

Ścieżka zakupowa – czym się charakteryzuje?

Ścieżka zakupowa to wszystkie kroki, jakie klient musi pokonać, aby kupić dany produkt czy usługę – od momentu, w którym się o nim dowiedział, aż do sfinalizowania transakcji. Jej poszczególne elementy będą się różnić w zależności od tego, jaki rodzaj produktów jest nabywany. Każda branża ma swoje charakterystyczne czynniki, jak chociażby cena, charakter konsumenta czy pilność potrzeby.

Bardzo ważne jest, by klient mógł przez nią przejść jak najszybciej i jak najbardziej wygodnie. W końcu w kluczowy sposób wpływa ona na faktyczną sprzedaż. W jej trakcie należy rozwiewać wątpliwości klienta i ułatwiać podjęcie ostatecznej decyzji.

Pierwszym krokiem jest zawsze dotarcie do klienta z ofertą. Można tego dokonać przez Google Ads, pozycjonowanie, prowadzenie bloga czy mediów społecznościowych. To tzw. etap budowania świadomości. Klient zdał sobie sprawę z problemu lub dostrzegł możliwości. Należy wzbudzić jego zainteresowanie i przyciągnąć uwagę, aby jak najczęściej odwiedzał Twoją witrynę internetową.

Kolejny element to wybieranie możliwości. Klienta rozważa na tym etapie różne opcje. Dokonuje porównań i szuka rozwiązań idealnie dopasowanych do swoich potrzeb. Żeby przekonać go, że to właśnie nasza oferta spełni jego oczekiwania, warto na swojej stronie prowadzić bloga, gdzie będą zamieszczane profesjonalne poradniki i studia przypadku.

Ostatni etap to złożenie konkretnego zamówienia. Najczęściej wypełnia się wtedy formularz, jednak to, jakie rubryki będzie on zawierał, zależy od specyfiki sprzedaży danego partnera biznesowego. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, klient nabędzie Twój produkt.

Doświadczenie zakupowe, czyli wrażenia klienta po odwiedzeniu naszego sklepu

Doświadczenie zakupowe klienta ma teraz najważniejsze znaczenie dla wszystkich sprzedających. Podmioty prowadzące sklep internetowy dokonują analizy potrzeb klienta, ponieważ chcą zrozumieć jego zachowania zakupowe i post-zakupowe na wszystkich etapach ścieżki. Ich celem jest dostarczenie towaru lub usługi w sposób, dzięki któremu kupujący poczuje się w pełni usatysfakcjonowany.

Dla tych, którzy nabywają produkty w tworzeniu pozytywnego doświadczenia zakupowego decydujące są:

  • szybkość,
  • wygoda,
  • pomocna i przyjazna obsługa.

Na każdym etapie ścieżki doświadczenie zakupowe może przekreślić finalizację transakcji, a nawet całkowicie zniechęcić klienta do danej marki. Dlatego tak istotne jest, by było ono pozytywne na każdym etapie zakupów online. Należy zwrócić szczególną uwagę na nawigację na stronie internetowej, wygląd e-sklepu na urządzeniach mobilnych, obsługę klienta podczas procesu zakupowego i po nim, a także dostawę. To właśnie te elementy potrafią przysporzyć najwięcej problemów, jeśli chodzi o customer experience.

Spersonalizowane doświadczenia zakupowe – dlaczego jest istotne?

Personalizacja jest bardzo ważna zarówno w sprzedaży B2B, jak i B2C, jednak w przypadku partnerów biznesowych może znajdować się na dużo wyższym poziomie. Wszystko dlatego, że chcemy często dotrzeć bezpośrednio do firm, których nazwę znamy, albo do wąskiego grona przedsiębiorstw, które mają zapotrzebowanie na dany towar czy usługę.

Znajomość swojego klienta to duża część sukcesu. Wiedząc, jakie ma potrzeby i oczekiwania, można dostosować ofertę specjalnie dla niego. Warto wprowadzić wtedy specjalne promocje czy inne oferty rabatowe. Partner biznesowy poczuje się wtedy ważny i zaopiekowany, a to tylko wzmocni relacje.

W budowaniu dobrych kontaktów nie bez znaczenia jest również spójność marki na każdym etapie działalności. Sprawi to, że będzie ona postrzegana jako wiarygodna, a klienci będą mogli jej zaufać i identyfikować się z nią. Na tym poziomie chodzi nie tylko o sprawne dostarczanie dobrych produktów, ale również filozofię pracy danego przedsiębiorstwa, np. wiele osób doceni biznesy dbające jednocześnie o środowisko czy wspierające zasady sprawiedliwego handlu.

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Co wpływa na budowanie pozytywnego doświadczenia zakupowego kupujących?

    Dla tych, którzy nabywają produkty w tworzeniu pozytywnego doświadczenia zakupowego decydujące są szybkość, wygoda oraz pomocna i przyjazna obsługa.

  2. 🔸Dlaczego spersonalizowane doświadczenia zakupowe są tak istotne?

    Personalizacja jest bardzo ważna zarówno w sprzedaży B2B, jak i B2C. Znajomość swojego klienta to duża część sukcesu. Wiedząc, jakie ma potrzeby i oczekiwania, można dostosować ofertę specjalnie dla niego.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Odwiedź nasz
kanał na

I sprawdź:

  • podstawy prowadzenia firmy,
  • rady i opinie ekspertów,
  • bieżące terminy podatkowe.

SUBSKRYBUJ

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość