Jak odzyskać środki zgromadzone na rachunku VAT?

Środki zgromadzone na rachunku VAT mogą być wykorzystane w ściśle określony sposób – na uregulowanie podatku od towarów i usług z otrzymanych faktur zakupowych lub na zapłatę podatku wynikającego z deklaracji VAT. Od lipca 2018 przedsiębiorcy mogą dokonywać płatności za faktury w systemie podzielonej płatności. Jeśli Twoi kontrahenci korzystają ze split payment to część kwoty gromadzi się na twoim rachunku VAT. Co w sytuacji jeśli nie masz jak wykorzystać tych środków? Sprawdź, jakie masz możliwości na odzyskanie podatku!

Środki zgromadzone na rachunku VAT – zapłać VAT z deklaracji

Przedsiębiorcy, którzy rzadko wykonują przelewy do swoich dostawców, mogą nie mieć możliwości aby wykorzystać środki zgromadzone na rachunku VAT na bieżąco. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by zebrane w ten sposób środki przeznaczyli na zapłatę do urzędu skarbowego nadwyżki podatku należnego (od sprzedaży) nad naliczonym (od zakupu). Takie działanie pozwoli im na „skonsumowanie” środków z rachunku VAT i zachowanie płynności finansowej.

Wniosek o zwrot środków zgromadzonych na rachunku VAT

W nieco trudniejszej sytuacji są przedsiębiorcy, którzy ze względu na specyfikę swojej działalności w deklaracjach VAT najczęściej wykazują nadwyżkę podatku naliczonego (od zakupu) nad należnym (od sprzedaży). Wówczas jedyną możliwością odzyskania środków zgromadzonych na rachunku VAT jest złożenie wniosku o ich zwrot.

Zgodnie bowiem z art. 108b ustawy o podatku od towarów i usług, naczelnik urzędu skarbowego, na pisemny wniosek złożony przez podatnika, może postanowić o przekazaniu środków zgromadzonych na rachunku VAT na wskazany przez przedsiębiorcę rachunek bankowy, dla którego prowadzony jest ten rachunek VAT. Organ podatkowy w ciągu 60 dni ma obowiązek rozpatrzyć prośbę podatnika. Rozwiązanie takie daje przedsiębiorcy możliwość swobodnego dysponowania kwotą z konta VAT, w wysokości, o którą wnioskował do organu podatkowego.

Pamiętaj, że zwrot środków z rachunku VAT oraz zwrot VAT z deklaracji to dwie odrębne procedury!

▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

1 dzień temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

1 dzień temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

1 dzień temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

2 dni temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

3 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

3 dni temu