|
|
5 minut czytania

Jak sprzedawać wideo stockowe online

W poprzednich artykułach wspominaliśmy o możliwościach jakie daje twórcom rynek zdjęć i muzyki stockowej. W dzisiejszej publikacji omówimy kolejny element, czyli materiały filmowe.

wideo stockowe

Jak sprzedawać wideo stockowe online? O czym należy pamiętać, przy tworzeniu tego typu materiałów? Odpowiedź znajdziecie poniżej.

Co to są materiały filmowe?

Materiały filmowe są znane również pod nazwą wideo stockowe (stock video) oraz B-roll. Są to pewne klipy lub ujęcia, które mogą stanowić fragment większych projektów i produkcji wideo. Twórcy kręcą tego typu materiały w celu sprzedaży licencji za ich wykorzystanie. Charakteryzuje ich to, że nie są nagrywane pod konkretny projekt, dlatego ich treść musi być na tyle uniwersalna, aby pasowała pod styl większej ilości produkcji.

Dla osób korzystających z materiałów filmowych, największą zaletą jest oszczędność czasu, zasobów oraz pieniędzy. Przykładowo twórcy produkcji opowiadającej o rodzinie mieszkającej w Norwegii, będą chcieli urozmaicić swój projekt materiałami przedstawiającymi ten kraj. Zamiast opłacać ekipę i przeznaczać środki na kręcenie odpowiednich klipów – co na pewno będzie kosztowne i pracochłonne, może skorzystać z gotowych ujęć dostępnych w dedykowanych serwisach online.

Gdzie są używane materiały filmowe?

Materiały filmowe mogą być używane na wiele sposobów, jednak najpopularniejsze z nich to:

  • Ujęcia drugorzędne – w tym rozwiązaniu wideo przejmuje rolę B-roll, czyli dodatkowego materiału filmowego, który stanowi pewne uzupełnienie większego projektu. Mogą być to np. ujęcia przechodzących ludzi, czy klipy przedstawiające krajobraz z lotu ptaka.
  • Reklamy – wiele firm decyduje się na użycie wideo stockowych w swoich reklamach. Takie kreacje nie wymagają nagrywania oryginalnych ujęć – wystarczą gotowe klipy, pod które podkładana jest odpowiednia narracja. Takie materiały filmowe mogą więc stanowić podstawę reklamy lub ponownie jej uzupełnienie (b-roll).

Jak stworzyć dobry materiał filmowy?

Tworzenie stockowych wideo jest dobrym pomysłem na zarobek. Zanim jednak nastawimy się na duże zyski, musimy nauczyć się oferować jak najlepsze materiały. Jak to zrobić?

  • Wiedza techniczna – zanim zaczniesz nagrywanie upewnij się, że znasz wszystkie podstawy dotyczące strony technicznej tego procesu. Możesz zainwestować w płatne szkolenia, lub skorzystać z dostępnych w Internecie darmowych samouczków. Na Youtubie i/lub blogach znajdziesz wiele przydatnych poradników.
  • Wysoka jakość – na różnych platformach do sprzedaży materiałów filmowych możesz spotkać się z konkretnymi wymaganiami co do jakości klipu. W przeciwnym razie możesz przekreślić swoje szanse na pomyślne zaakceptowanie twojej aplikacji i zostanie autorem w danym serwisie. Dlatego od samego początku skup się na tym, aby jakość była jak najwyższa.
  • Pamiętaj o oświetleniu– jeśli nie chcesz lub nie możesz przeznaczyć swoich środków na profesjonalne oświetlenie, wykorzystaj światło dzienne. Zabawa światłem nie tylko wpłynie pozytywnie na jakość, ale również może pomóc Ci nadać filmowi odpowiedni nastrój.
  • Zaplanuj, co chcesz nagrać – spontaniczne nagrywanie może nie przynieść zamierzonych rezultatów. Lepiej przemyśl każde kręcenie klipu pod względem tego, co chcesz uchwycić, w jaki sposób i jak osiągnąć najlepszy efekt. Dzięki wcześniej przygotowanej wizji, łatwiej uchwycisz każdy szczegół i emocje.
  • Poszukaj swojej niszy – materiały filmowe zyskują na popularności, co oznacza również większą konkurencję. Wiele ujęć zostało już nagranych, dlatego warto poszukać swojej niszy, w której twórca będzie miał większe szanse na przebicie. Można w tym celu wykorzystać swoją pracę, czy zainteresowania i wykorzystać je do nagrania ciekawych ujęć.
  • Sprawdź rynek – warto również zrobić rozeznanie na rynku i dowiedzieć się, jakie materiały wideo się sprzedają, a jakie nie. Informacja o tym, jak kształtuje się popyt i podaż, może pomóc Ci podjąć dobrą decyzję, w którym kierunku zmierzać.
  • Włącz ludzi w swoją opowieść – klipy przedstawiające ludzi mogą sprawić, że twoje prace będą chętniej wybierane. Takie materiały wymagają jednak dodatkowej pracy – należy pamiętać o zgodzie na rozpowszechnienie wizerunku, oraz kosztów – należy opłacić aktorów.
  • Wykorzystaj różne perspektywy – nagrywanie pod różnymi kątami, ciekawe ruchy kamerą, zbliżenia – takie zabiegi urozmaicą twoją pracę, co pozwoli Ci wybić się ponad klasyczne, statyczne nagrania. Dodatkowo takie rozwiązanie pomaga zmaksymalizować liczbę ujęć z jednego pleneru.

Gdzie sprzedawać materiały filmowe?

Istnieje wiele platform, które umożliwiają twórcom sprzedaż wideo stockowych. Poniżej wybraliśmy najpopularniejsze propozycje.

Artgrid

Filmowcy z całego świata przesyłają na platformę Artgrid wysokiej jakości materiały filmowe, które są następnie udostępniane użytkownikom. W serwisie można wyszukiwać pojedyncze klipy lub całe „historie” („stories”), czyli pogrupowane materiały (od 3 do 100 filmów) nawiązujące do jednego tematu, lokalizacji, czy narracji. Dostępne wideo trwają zazwyczaj od 4 do 20 sekund.

Twórcy, którzy chcieliby sprzedawać swoje materiały filmowe w serwisie Artgrid, muszą uzupełnić aplikację dostępną na stronie internetowej. Składa się na nią formularz, w którym należy podać swoje dane kontaktowe oraz linki (4-6) do portfolio.

  Artgrid - Jak sprzedawać wideo stockowe online?  

Pond5

O Pond5 pisaliśmy w ramach omawiania najlepszych platform do sprzedaży muzyki stockowej. Serwis ten oferuje również wysokiej jakości klipy wideo. Twórcy mogą zdecydować się na przesłanie swoich materiałów niewyłącznie, tzw. Non-Exclusive Video Artists (oznacza to, że udzielają licencji na swoje nagrania w Pond5 oraz innych tego typu witrynach). Otrzymają wtedy 40% udziału w tantiemach. W przypadku wyłącznej opcji, tzw. Exclusive Video Artists, mogą liczyć na 60% udziału w tantiemach.

  Pond5 - Jak sprzedawać wideo stockowe online?  

Dissolve

Na stronie internetowej Dissolve dostępna jest informacja, że platforma ręcznie wybiera kolekcje wideo pod kątem jakości technicznej oraz stylu i znaczenia kulturowego. Platforma nie oferuje modelu subskrypcji. Za każdy klip ponosi się osobny koszt. Ceny materiałów filmowych zaczynają się od 29$.

Program Dissolve Liftoff jest przeznaczony dla wszystkich twórców, którzy chcieliby rozpocząć sprzedaż swoich klipów wideo za pomocą platformy. Aby aplikować należy przesłać linki do swojej pracy i czekać około 4 tygodni na odpowiedź ze strony firmy.

  Dissolve - Jak sprzedawać wideo stockowe online?  

Dlaczego materiały filmowe są drogie?

Nie trudno zauważyć, że materiały filmowe są zdecydowanie droższe niż chociażby zdjęcia stockowe. Nie jest to jednak bezpodstawne. Twórca oferujący gotowe klipy wideo musi ponieść koszty związane m.in. z: podstawowymi narzędziami (aparat, karty pamięci, statywy, oświetlenie, itp.), realizacją nagrań (koszty podróży, wynagrodzenie aktorów, operatorów i reżysera), edycją (koszt oprogramowania do edycji filmów). Dodatkowo należy doliczyć czas, który twórca poświęca na nakręcenie klipów oraz ich edycję.

Na pierwszy rzut oka cena materiałów filmowych jest wysoka, jednak jeśli zestawimy ją z kosztami, które należałoby ponieść na stworzenie własnego wideo, okaże się, że nie jest wcale aż tak wygórowana.

Podsumowanie

Rynek związany ze sprzedażą materiałów filmowych cały czas się rozwija. Jeśli lubisz spędzać swój czas na filmowaniu, możesz wykorzystać swoje zainteresowania w celu zdobycia pasywnego dochodu. Jak sprzedawać wideo stockowe online? Na to pytanie odpowiedzieliśmy powyżej.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie