Jak sprzedawać wideo stockowe online? O czym należy pamiętać, przy tworzeniu tego typu materiałów? Odpowiedź znajdziecie poniżej.
Co to są materiały filmowe?
Materiały filmowe są znane również pod nazwą wideo stockowe (stock video) oraz B-roll. Są to pewne klipy lub ujęcia, które mogą stanowić fragment większych projektów i produkcji wideo. Twórcy kręcą tego typu materiały w celu sprzedaży licencji za ich wykorzystanie. Charakteryzuje ich to, że nie są nagrywane pod konkretny projekt, dlatego ich treść musi być na tyle uniwersalna, aby pasowała pod styl większej ilości produkcji.
Dla osób korzystających z materiałów filmowych, największą zaletą jest oszczędność czasu, zasobów oraz pieniędzy. Przykładowo twórcy produkcji opowiadającej o rodzinie mieszkającej w Norwegii, będą chcieli urozmaicić swój projekt materiałami przedstawiającymi ten kraj. Zamiast opłacać ekipę i przeznaczać środki na kręcenie odpowiednich klipów – co na pewno będzie kosztowne i pracochłonne, może skorzystać z gotowych ujęć dostępnych w dedykowanych serwisach online.
Gdzie są używane materiały filmowe?
Materiały filmowe mogą być używane na wiele sposobów, jednak najpopularniejsze z nich to:
- Ujęcia drugorzędne – w tym rozwiązaniu wideo przejmuje rolę B-roll, czyli dodatkowego materiału filmowego, który stanowi pewne uzupełnienie większego projektu. Mogą być to np. ujęcia przechodzących ludzi, czy klipy przedstawiające krajobraz z lotu ptaka.
- Reklamy – wiele firm decyduje się na użycie wideo stockowych w swoich reklamach. Takie kreacje nie wymagają nagrywania oryginalnych ujęć – wystarczą gotowe klipy, pod które podkładana jest odpowiednia narracja. Takie materiały filmowe mogą więc stanowić podstawę reklamy lub ponownie jej uzupełnienie (b-roll).
Jak stworzyć dobry materiał filmowy?
Tworzenie stockowych wideo jest dobrym pomysłem na zarobek. Zanim jednak nastawimy się na duże zyski, musimy nauczyć się oferować jak najlepsze materiały. Jak to zrobić?
- Wiedza techniczna – zanim zaczniesz nagrywanie upewnij się, że znasz wszystkie podstawy dotyczące strony technicznej tego procesu. Możesz zainwestować w płatne szkolenia, lub skorzystać z dostępnych w Internecie darmowych samouczków. Na Youtubie i/lub blogach znajdziesz wiele przydatnych poradników.
- Wysoka jakość – na różnych platformach do sprzedaży materiałów filmowych możesz spotkać się z konkretnymi wymaganiami co do jakości klipu. W przeciwnym razie możesz przekreślić swoje szanse na pomyślne zaakceptowanie twojej aplikacji i zostanie autorem w danym serwisie. Dlatego od samego początku skup się na tym, aby jakość była jak najwyższa.
- Pamiętaj o oświetleniu– jeśli nie chcesz lub nie możesz przeznaczyć swoich środków na profesjonalne oświetlenie, wykorzystaj światło dzienne. Zabawa światłem nie tylko wpłynie pozytywnie na jakość, ale również może pomóc Ci nadać filmowi odpowiedni nastrój.
- Zaplanuj, co chcesz nagrać – spontaniczne nagrywanie może nie przynieść zamierzonych rezultatów. Lepiej przemyśl każde kręcenie klipu pod względem tego, co chcesz uchwycić, w jaki sposób i jak osiągnąć najlepszy efekt. Dzięki wcześniej przygotowanej wizji, łatwiej uchwycisz każdy szczegół i emocje.
- Poszukaj swojej niszy – materiały filmowe zyskują na popularności, co oznacza również większą konkurencję. Wiele ujęć zostało już nagranych, dlatego warto poszukać swojej niszy, w której twórca będzie miał większe szanse na przebicie. Można w tym celu wykorzystać swoją pracę, czy zainteresowania i wykorzystać je do nagrania ciekawych ujęć.
- Sprawdź rynek – warto również zrobić rozeznanie na rynku i dowiedzieć się, jakie materiały wideo się sprzedają, a jakie nie. Informacja o tym, jak kształtuje się popyt i podaż, może pomóc Ci podjąć dobrą decyzję, w którym kierunku zmierzać.
- Włącz ludzi w swoją opowieść – klipy przedstawiające ludzi mogą sprawić, że twoje prace będą chętniej wybierane. Takie materiały wymagają jednak dodatkowej pracy – należy pamiętać o zgodzie na rozpowszechnienie wizerunku, oraz kosztów – należy opłacić aktorów.
- Wykorzystaj różne perspektywy – nagrywanie pod różnymi kątami, ciekawe ruchy kamerą, zbliżenia – takie zabiegi urozmaicą twoją pracę, co pozwoli Ci wybić się ponad klasyczne, statyczne nagrania. Dodatkowo takie rozwiązanie pomaga zmaksymalizować liczbę ujęć z jednego pleneru.
Gdzie sprzedawać materiały filmowe?
Istnieje wiele platform, które umożliwiają twórcom sprzedaż wideo stockowych. Poniżej wybraliśmy najpopularniejsze propozycje.
Artgrid
Filmowcy z całego świata przesyłają na platformę Artgrid wysokiej jakości materiały filmowe, które są następnie udostępniane użytkownikom. W serwisie można wyszukiwać pojedyncze klipy lub całe „historie” („stories”), czyli pogrupowane materiały (od 3 do 100 filmów) nawiązujące do jednego tematu, lokalizacji, czy narracji. Dostępne wideo trwają zazwyczaj od 4 do 20 sekund.
Twórcy, którzy chcieliby sprzedawać swoje materiały filmowe w serwisie Artgrid, muszą uzupełnić aplikację dostępną na stronie internetowej. Składa się na nią formularz, w którym należy podać swoje dane kontaktowe oraz linki (4-6) do portfolio.
Pond5
O Pond5 pisaliśmy w ramach omawiania najlepszych platform do sprzedaży muzyki stockowej. Serwis ten oferuje również wysokiej jakości klipy wideo. Twórcy mogą zdecydować się na przesłanie swoich materiałów niewyłącznie, tzw. Non-Exclusive Video Artists (oznacza to, że udzielają licencji na swoje nagrania w Pond5 oraz innych tego typu witrynach). Otrzymają wtedy 40% udziału w tantiemach. W przypadku wyłącznej opcji, tzw. Exclusive Video Artists, mogą liczyć na 60% udziału w tantiemach.
Dissolve
Na stronie internetowej Dissolve dostępna jest informacja, że platforma ręcznie wybiera kolekcje wideo pod kątem jakości technicznej oraz stylu i znaczenia kulturowego. Platforma nie oferuje modelu subskrypcji. Za każdy klip ponosi się osobny koszt. Ceny materiałów filmowych zaczynają się od 29$.
Program Dissolve Liftoff jest przeznaczony dla wszystkich twórców, którzy chcieliby rozpocząć sprzedaż swoich klipów wideo za pomocą platformy. Aby aplikować należy przesłać linki do swojej pracy i czekać około 4 tygodni na odpowiedź ze strony firmy.
Dlaczego materiały filmowe są drogie?
Nie trudno zauważyć, że materiały filmowe są zdecydowanie droższe niż chociażby zdjęcia stockowe. Nie jest to jednak bezpodstawne. Twórca oferujący gotowe klipy wideo musi ponieść koszty związane m.in. z: podstawowymi narzędziami (aparat, karty pamięci, statywy, oświetlenie, itp.), realizacją nagrań (koszty podróży, wynagrodzenie aktorów, operatorów i reżysera), edycją (koszt oprogramowania do edycji filmów). Dodatkowo należy doliczyć czas, który twórca poświęca na nakręcenie klipów oraz ich edycję.
Na pierwszy rzut oka cena materiałów filmowych jest wysoka, jednak jeśli zestawimy ją z kosztami, które należałoby ponieść na stworzenie własnego wideo, okaże się, że nie jest wcale aż tak wygórowana.
Podsumowanie
Rynek związany ze sprzedażą materiałów filmowych cały czas się rozwija. Jeśli lubisz spędzać swój czas na filmowaniu, możesz wykorzystać swoje zainteresowania w celu zdobycia pasywnego dochodu. Jak sprzedawać wideo stockowe online? Na to pytanie odpowiedzieliśmy powyżej.