Jak wprowadzić prywatny pojazd do firmy na podstawie oświadczenia?
Prowadzisz działalność i chcesz ująć prywatny pojazd w firmie? Sprawdź, jak prawidłowo to zrobić na podstawie oświadczenia o przekazaniu prywatnego składnika majątku.
Prowadzenie działalności gospodarczej niesie ze sobą konieczność poniesienia nakładów finansowych zarówno na początku, jak i w okresach późniejszych. Nie zawsze, albo nawet bardzo często, przedsiębiorcy nie stać na posiadanie dwóch odrębnych pojazdów, jednego wykorzystywanego tylko prywatnie, a drugiego tylko w firmie. Z tego też powodu właściciele prywatnego biznesu decydują się wprowadzić pojazd/samochód prywatny do celów służbowych do firmy.
Co to jest pojazd?
W świetle definicji z ustawy Prawo o ruchu drogowym pojazdem są:
“pojazd”– środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszyna lub urządzenie do tego przystosowane.
“pojazd silnikowy”– pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego.
“pojazd samochodowy” – pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h, określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.
“pojazd wolnobieżny”– pojazd silnikowy, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, z wyłączeniem ciągnika rolniczego.
“pojazd członowy” – zespół pojazdów składający się z pojazdu silnikowego złączonego z naczepą.
“pojazd specjalny”– pojazd samochodowy lub przyczepa przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia, w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji.
Używane w publikacji pojęcie “pojazd” będzie odnosiło się do wymienionych powyżej środków transportu.
Jakie mogą wystąpić formy własności prywatnego pojazdu?
Nie zawsze będzie miała miejsce taka sytuacja, że właścicielem pojazdu będzie w 100% przedsiębiorca. Najczęściej takie pojazdy stanowią wspólność majątkową małżeńską, ale nie należy do rzadkości posiadanie ich na zasadach współwłasności z rodzicami, rodzeństwem. Rodzi się pytanie, czy w takich sytuacjach można ująć pojazd w środkach trwałych w firmie? W tym miejscu niezbędna jest informacja, w jaki sposób definiuje środek trwały ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle tej ustawy środkiem trwałym w kontekście pojazdów są:
maszyny, urządzenia, środki transportu,
okres ich używania jest dłuższy niż rok,
stanowią własność lub współwłasność podatnika,
są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia ich do użytkowania,
są wykorzystywane przez przedsiębiorcę na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Z tego wynika, że posiadanie środka trwałego na współwłasność nie pozbawia przedsiębiorcy prawa do ujęcia go w ewidencji, amortyzowania na zasadach ogólnych i odliczania wydatków na ich eksploatację.
W przypadkuwspólności majątkowej małżeńskiej, majątek wspólny może być wykorzystywany w działalności gospodarczej przez jednego z małżonków lub przez obydwu, w tym ostatnim przypadku każdy z nich ujmie w kosztach po 50%.
W przypadku rodziców czy rodzeństwa ważny będzie procent udziału przedsiębiorcy we własności środka trwałego i tym procentem udziału we własności będą rozliczane koszty amortyzacji środka trwałego. Procentem udziału we współwłasności będą rozliczane również koszty ubezpieczenia, zarówno obowiązkowego, jak i dobrowolnego. Natomiast wydatki eksploatacyjne można ujmować w kosztach na zasadach ogólnych, w zależności od spełnienia warunków ustawowych. Będzie to 75% – wykorzystywanie pojazdu w sposób mieszany lub 100% – wykorzystywanie pojazdu tylko w działalności gospodarczej.
W jaki sposób można nabyć pojazd prywatnie?
Do nabycia pojazdu prywatnie może dojść na wiele sposobów:
W zależności od formy nabycia środka trwałego inny będzie sposób ustalenia wartości początkowej, jaką należy wpisać na oświadczeniu o przyjęciu prywatnego składnika majątku na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.
Jakie informacje powinny się znaleźć w oświadczeniu?
Nie ma określonego wzoru oświadczenia o przekazaniu prywatnego składnika majątku na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej. Najważniejsze informacje, jakie powinny się znaleźć w oświadczeniu to:
imię, nazwisko, adres przedsiębiorcy,
data przekazania środka trwałego,
nazwa pojazdu,
rok nabycia, wytworzenia,
inne dane identyfikacyjne np.: numer pojazdu, parametry techniczne, przeznaczenie,
wartość początkowa pojazdu określona na podstawie: faktur, umów, rachunków, w przypadku ich braku wartość rynkowa takiego samego lub podobnego pojazdu na dzień wprowadzenia do ewidencji środków trwałych.
Wzory dokumentów, z których można skorzystać, można znaleźć tutaj.
Posiadanie wszystkich niezbędnych informacji w przygotowanym oświadczeniu przez przedsiębiorcę pozwoli na właściwe ujęcie w ewidencji środków trwałych, dokonywanie odpisów amortyzacyjnych, czy też ujmowanie w kosztach uzyskania przychodów wydatków związanych z bieżącą eksploatacją pojazdu. Przedsiębiorca, który stosuje samochód prywatny do celów służbowych i przeniesie go do działalności gospodarczej, może zaoszczędzić znaczne środki finansowe, a następnie przeznaczyć je na inne niezbędne wydatki w firmie.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Oświadczenie o używaniu samochodu prywatnego w działalności gospodarczej - gdzie znaleźć wzór?
Nie ma określonego wzoru oświadczenia o przekazaniu prywatnego składnika majątku na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej. Najważniejsze informacje, jakie powinny się znaleźć w oświadczeniu zawarliśmy w niniejszym artykule.
Czemu służy oświadczenie o używaniu samochodu prywatnego w działalności gospodarczej?
Przedsiębiorca, który stosuje samochód prywatny do celów służbowych i przeniesie go do działalności gospodarczej, może zaoszczędzić znaczne środki finansowe, a następnie przeznaczyć je na inne niezbędne wydatki w firmie.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zastanawiasz się, kto pomaga firmom stanąć na nogi, gdy grozi im upadłość? To właśnie doradca restrukturyzacyjny. Jego zadaniem jest wsparcie przedsiębiorców w poprawie ich trudnej sytuacji finansowej i tym samym uniknięciu upadłości.
Wysokość składek ZUS na dany rok jest uzależniona od pewnych wskaźników makroekonomicznych. Ministerstwo Finansów już teraz prognozuje te wskaźniki na 2026 rok, co pozwala na wstępne oszacowanie wysokości składek.
Wynajem mieszkania to dla wielu osób jedyny sposób na posiadanie przestrzeni do życia. Z wynajęciem mieszkania wiążą się jednak obowiązki, które spoczywają zarówno na wynajmującym, jak i na najemcy. Jednym z obowiązków wynajmującego jest dokonywanie napraw koniecznych w wynajmowanym mieszkaniu. Co w przypadku, gdy mieszkanie posiada wady, których nie da się naprawić? Czy wynajmujący zobowiązany jest usuwać je do skutku, czy może obniżyć czynsz?
Na dzisiejszym rynku trudno przetrwać bez jasno zdefiniowanej przewagi konkurencyjnej. Czym się wyróżniasz? Dlaczego klient ma wybrać właśnie Ciebie, a nie Twojego rywala? To pytania, na które każda firma – niezależnie od wielkości – musi znać odpowiedź. W tym artykule pokażemy, czym dokładnie jest przewaga konkurencyjna, jak ją zbudować, a także jakie błędy najczęściej popełniają przedsiębiorcy próbując się wyróżnić.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo