Blog ifirma.pl

Jak wypełnić wniosek EZS-P przez PUE ZUS ?

|
Posiadasz nadpłacone składki w ZUS? Jeśli chcesz otrzymać ich zwrot musisz wystąpić z wnioskiem.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

 

 

Uwaga!

Stan prawny na rok 2020.

 
 

Często z różnych przyczyn na koncie rozliczeniowym przedsiębiorcy w ZUS może powstać nie tylko zaległość ale również nadpłata. Przy tej okazji warto wiedzieć, że nadpłatę ZUS zaliczy z urzędu jeżeli figurują zaległości z tytułu składek ZUS. Przedsiębiorca może sam zdecydować, że chce pozostawić nadpłatę w ZUS i rozliczyć ją na bieżące lub przyszłe należności, ale może również zdecydować, że chce otrzymać zwrot nadpłaconych środków.

Dlaczego warto zdecydować co zrobić z nadpłatą w ZUS?

Należy pamiętać, że nadpłacone składki ZUS przedawniają się podobnie jak zaległości. Jeżeli w odpowiednim terminie przedsiębiorca nie podejmie stosownych działań może nie otrzymać zwrotu nadpłaty. Termin przedawnienia nienależnie opłaconych składek ZUS mija po upływie 5 latach licząc od:

  • otrzymania zawiadomienia o kwocie nienależnie opłaconych składek,
  • w przypadku braku zawiadomienia od daty zapłaty.
Po tym terminie wniosek o zwrot nadpłaty będzie rozpatrzony negatywnie. ZUS może, ale nie musi wysyłać zawiadomienia do przedsiębiorcy, że na jego koncie rozliczeniowym figuruje nadpłata, dlatego to płatnik ma obowiązek czuwać nad swoimi kontem i analizować jego stan.

Jak wypełnić wniosek EZS-P przez PUE-ZUS?

Wniosek EZS-P jest to “Wniosek płatnika składek o zwrot nienależnie opłaconych składek”. Aby wypełnić taki wniosek przez PUE-ZUS należy wykonać następujące czynności:

  1. Zalogować się na swój profil na PUE-ZUS.
  2. Następnie w katalogu usług wybrać usługę: „Złożenie dokumentu ZUS EZS-P Wniosek płatnika składek o zwrot nienależnie opłaconych składek”.
  3. Dane Wnioskodawcy uzupełnią się automatycznie przy wypełnianiu wniosku przez PUE-ZUS.

    Będą to następujące informacje:

    • NIP, REGON, a jeżeli nie ma któregoś z tych numerów, należy podać PESEL lub serię i numer dowodu osobistego lub paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość obywatela UE,
    • skrócona i pełna nazwa firmy, np. wspólnicy spółek,
    • dane adresowe płatnika składek – adres siedziby,
    • podanie numeru telefonu i adresu e-mail nie jest obowiązkowe, ale ułatwi kontakt w sprawie i przyspieszy jej załatwienie.
  4. Następnie należy wskazać jakiego okresu dotyczy nadpłata i z jakiego tytułu powstała (FUS, FUZ, FP i FGŚP).
  5. W tym miejscu trzeba napisać parę słów w jakich okolicznościach doszło do powstania nadpłaty.
  6. W jakiej formie powinien być dokonany zwrot nadpłaty, należy zaznaczyć właściwą opcję, jeżeli będzie to zwrot na rachunek bankowy należy go wpisać.
  7. Po dokonaniu weryfikacji dokument jest gotowy do wysłania.
  8. Należy nacisnąć przycisk “Wyślij” po czym pojawi się tablica w jakiej formie Wnioskodawca oczekuje odpowiedzi. Domyślnie zaznaczona jest opcja odbioru informacji w formie elektronicznej poprzez portal PUE, ale do wyboru są również inne warianty.

  9. Wniosek należy podpisać za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu osobistego lub profilu zaufanego ePUAP, wybieramy jedną z dostępnych opcji.
  10. Wysłanie wniosku elektronicznie kończy cały proces.

Działania ze strony ZUS

Jednostka ZUS, do której trafi wniosek dokona jego weryfikacji. Zgodnie z przepisami wniosek powinien zostać rozpatrzony w terminie 30 dni. W odpowiedzi przedsiębiorca może otrzymać informacje:

  1. Pisemne zawiadomienie o przysługującym zwrocie nadpłaty.
  2. Pisemne zawiadomienie o odmowie zwrotu. W takiej sytuacji wnioskodawca może się zwrócić o wydanie decyzji, od której będzie mu przysługiwało odwołanie do sądu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania przedsiębiorcy.

Otrzymanie odpowiedzi zależy od wyboru sposobu odbioru wiadomości z ZUS o czym pisaliśmy wcześniej. Jeżeli wybierzemy odbiór “elektronicznie (przez portal PUE ZUS)” to odpowiedź pojawi się na PUE ZUS i będzie ją można stamtąd pobrać i się z nią zapoznać.

Zwolnienie ze składek ZUS a zasiłek chorobowy właściciela – przeczytaj.

▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie