Jakie są zalety EDI i B2B e-commerce w połączeniu?

zalety edi i b2b

EDI to system pozwalający na elektroniczną wymianę dokumentów pomiędzy przedsiębiorstwami.

Tego rodzaju automatyzacja zdecydowanie przyda się w przypadku prowadzenia sklepu internetowego B2B. Jakie są zalety jej wdrożenia, dowiesz się z poniższego artykułu.

Co to jest EDI?

EDI to skrót od angielskiego wyrażenia Electronic Data Interchange, który po polsku oznacza Elektroniczna Wymiana Danych. To wymiana dokumentów handlowych i finansowych, takich jak: zamówienia, potwierdzenia zamówień, awiza wysyłki, faktury, faktury korygujące, w postaci standardowego komunikatu elektronicznego, bezpośrednio między systemami komputerowymi partnerów biznesowych.

Najpopularniejsze formaty dokumentów elektronicznych, które są wymieniane, to przede wszystkim format UN/EDIFACT (United Nations/Electronic Data Interchange For Administration, Commerce, and Transport) oraz XML.

EDI gwarantuje szybką i bezpieczną transmisję danych z każdą firmą, z którą prowadzisz interesy, praktycznie na całym świecie. Automatyzacja przetwarzania informacji przebiega od początku do końca łańcucha dostaw – począwszy od zamówienia, przez realizację, aż po fakturowanie i płatności.

Każdy z użytkowników systemu EDI korzysta z numeru GLN, czyli Globalnego Numeru Lokalizacyjnego. Służy on do identyfikacji każdej lokalizacji, która brałaby udział w procesie wymiany danych. Mogą to być dwa rodzaje podmiotów:

  • jednostka prawna – całe przedsiębiorstwa, włączając w to dostawców, klientów czy firmy świadczące usługi finansowe,
  • lokalizacja fizyczna – konkretny punkt dostępu, który ma jakiś adres, np. pokój w budynku, magazyn czy nawet określony regał w tym magazynie.

EDI i B2B e-commerce – korzyści płynące z połączenia

EDI jest standardowym formatem elektronicznym, który zastępuje dokumenty papierowe. Pozwala integrować i udostępniać różnego rodzaju pisma, np.: zamówienia, faktury, zapytania ofertowe czy wnioski o pożyczkę.

Dane pokazują, że w Stanach Zjednoczonych z EDI korzysta nawet 100 tysięcy firmy. Wśród nich znajdują się tacy wielcy gracze, jak chociażby: Nike, National Bank, Federal Express czy American Airlines.

W większości przypadków przedsiębiorstwa korzystające z EDI są partnerami biznesowymi, którzy obracają towarami lub usługami w ramach sieci B2B.

Połączenie EDI i B2B e-commerce przynosi przedsiębiorstwom sporo korzyści. Organizacje mogą dzięki niemu zaoszczędzić sporo czasu. Dzięki automatyzacji to program przetwarza wszelkie dane. Nie ma konieczności żmudnego, ręcznego wpisywania każdego rekordu. Kolejną zaletą jest fakt, że rozwiązanie to zwiększa wydajność i produktywność, ponieważ umożliwia przetwarzanie większej liczby dokumentów biznesowych w krótszym czasie i z większą dokładnością.

Poza tym przesyłanie danych za pośrednictwem EDI redukuje błędy. Wszystko za sprawą standaryzacji, która pomaga w zapewnieniu poprawnego formatowania informacji oraz danych, zanim zostaną wprowadzone do procesów biznesowych i aplikacji. EDI sprawia również, że analizowanie informacji i raportowanie jest łatwiejsze, ponieważ pozwala na integrację z innymi systemami informatycznymi ułatwiającymi cały proces przetwarzania danych.

Automatyzacja EDI w pozytywny sposób wpływa również na, tak ważny w dzisiejszej dobie e-commerce, User Experience. Klienci mają pozytywne doświadczenia zakupowe, gdy ścieżki zakupowe nie są skomplikowane, transakcje przebiegają szybko i sprawnie, a firma gwarantuje niezawodność w dostarczaniu produktów i usług.

B2B e-commerce pozwoli Twojej firmie rozwinąć skrzydła

W obecnej dobie wszechobecnej cyfryzacji, której rozwój znacznie przyspieszyła pandemia koronawirusa, trudno wyobrazić sobie efektywne funkcjonowanie firmy bez sklepu internetowego B2B. E-commerce w modelu business-to-business przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim zwiększa wydajność pracy działu handlowego – pracownicy nie muszą już obsługiwać każdego zamówienia, a mogą skupić się na innych celach, np. pozyskiwaniu nowych klientów.

B2B e-commerce działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, co jest sporym atutem dla klientów i komfortem dla właścicieli. Mogą oni realizować zamówienia o każdej porze dnia i nocy. Więcej o korzyściach z wprowadzenia platformy B2B w swoim przedsiębiorstwie przeczytasz TUTAJ.

Chociaż założenie sklepu internetowego B2B może wydawać się skomplikowanym procesem, to jednak warto się na niego zdecydować. Należy rozpocząć od wyboru platformy. Musi ona mieć wszystkie niezbędne funkcje, jakie są potrzebne przy prowadzeniu firmy z danej branży. O co jeszcze należy zadbać podczas startu w świecie B2B e-commerce? Zobacz nasz artykuł.

Podczas prowadzenia sklepu internetowego B2B bardzo ważne jest zadbanie o pozytywne doświadczenia zakupowe. Klient musi być zadowolony z tego, jak przebiegła transakcja, by chcieć do nas wrócić. Jak zadbać o User Experience? Dowiedz się więcej.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Biuro Rachunkowe Biuro Rachunkowe Biuro Rachunkowe

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość