



Komunikat prasowy to zbiór istotnych informacji kierowanych bezpośrednio do odbiorców przekazu medialnego. Ta krótka forma pisemna dostarcza skondensowanych, wiarygodnych i szybkich informacji dla potencjalnych czytelników.
W reklamie ten rodzaj narzędzia PR obecny jest już od pewnego czasu. Jednak coraz częściej informacja prasowa wykorzystywana jest jako narzędzie do promocji firmy w mediach społecznościowych. Budując ciekawy, intrygujący i zachęcający komunikat prasowy, jesteśmy w stanie zainteresować większą grupę docelową. Wyjaśniamy, czym konkretnie charakteryzuje się informacja prasowa oraz jak napisać komunikat prasowy, by był czytelny i wartościowy dla potencjalnego klienta.
Informacja prasowa stanowi oficjalne oświadczenie, które wspomoże firmę w działaniach public relations. Ten rodzaj “wabika” wykorzystywany jest w reklamie od kilkudziesięciu lat i stanowi prymarne narzędzie działań marketingowych.
Nowoczesna wiadomość prasowa współcześnie zyskuje na znaczeniu. Wydany komunikat pozwala na zaciekawienie odbiorców, a także sprawia, że treść newsa może być szeroko udostępniana w social mediach. To szansa na popularyzację, np. usług firmy, korzystając z pożądanego efektu domina.
Komunikat prasowy PR jest zatem newsem, wiadomością i informacją związaną z działalnością firmy, która może dotyczyć wielu kwestii biznesowych. Może nim być news o zaimplementowaniu nowej technologii, wydaniu innowacyjnego produktu czy poinformowanie opinii publicznej o zbliżającym się evencie. W dobie prostych i krótkich komunikatów reklamowych wiadomość prasowa wraca do łask.
Wiadomość prasowa powinna być sporządzona tak, by odbiorca mógł ją po krótkiej chwili zrozumieć. Nie może być to forma zbyt długa i przynudzająca: zazwyczaj preferuje się kilku, bądź kilkunastozdaniowe komunikaty. Częstym błędem jest zamieszczanie w treści zbyt częstych odniesień do firmy, czy usług realizowanych przez podmiot. Informacja prasowa nie może mieć również zbyt nachalnego charakteru reklamowego – jest czymś bardziej na kształt wartościowego newsa, który przynosi skonkretyzowane informacje, które są ciekawe i użyteczne dla czytelnika. Absolutną koniecznością jest poprawność językowa i merytoryczna newsa. Jeśli odbiorca zauważy błędy gramatyczne czy składniowe – potraktuje taki komunikat jako coś bezwartościowego.
Informacja prasowa powinna charakteryzować się poprawnością stylistyczną, językiem informacyjnym i skonkretyzowaną treścią. Oprócz tych aspektów można wymienić pięć dodatkowych cech, które bardzo często pojawiają się w kontekście definiowania komunikatów prasowych PR.
Informacja dla mediów składa się z kilku elementów, które powinny być zawsze zawierane w komunikacie tego typu. Najważniejszą częścią składową jest tytuł, który powinien być dobrze widoczny i oddzielony od reszty tekstu. Umiejscawia się go w górnej części komunikatu, czyli w przypadku postów na social mediach – w pierwszej linijce, tak by przyciągał uwagę odbiorców. Kolejna rzecz to krótkie streszczenie zawierające konkretne informacje o treści, którą chcemy przekazać. W tym fragmencie warto zastosować zasadę 5xW+H. Trzecim aspektem tej formy jest rozwinięcie, czyli szersze wyjaśnienie informacji zawartych w streszczeniu. Informację prasową zamyka się maksymalnie kilkuzdaniowym zakończeniem, podając w ostatniej linijce dane kontaktowe firmy (bądź wzmiankę zachęcającą do obejrzenia profilu czy wzięcia udziału w wydarzeniu).
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.