|
|
3 minut czytania

Komunikat prasowy. Czym jest, jak go dobrze napisać?

Komunikat prasowy to zbiór istotnych informacji kierowanych bezpośrednio do odbiorców przekazu medialnego. Ta krótka forma pisemna dostarcza skondensowanych, wiarygodnych i szybkich informacji dla potencjalnych czytelników.

jak napisać komunikat prasowy

W reklamie ten rodzaj narzędzia PR obecny jest już od pewnego czasu. Jednak coraz częściej informacja prasowa wykorzystywana jest jako narzędzie do promocji firmy w mediach społecznościowych. Budując ciekawy, intrygujący i zachęcający komunikat prasowy, jesteśmy w stanie zainteresować większą grupę docelową. Wyjaśniamy, czym konkretnie charakteryzuje się informacja prasowa oraz jak napisać komunikat prasowy, by był czytelny i wartościowy dla potencjalnego klienta.

Klasyczna wiadomość prasowa: dlaczego jej rola jest tak duża?

Informacja prasowa stanowi oficjalne oświadczenie, które wspomoże firmę w działaniach public relations. Ten rodzaj “wabika” wykorzystywany jest w reklamie od kilkudziesięciu lat i stanowi prymarne narzędzie działań marketingowych.

Nowoczesna wiadomość prasowa współcześnie zyskuje na znaczeniu. Wydany komunikat pozwala na zaciekawienie odbiorców, a także sprawia, że treść newsa może być szeroko udostępniana w social mediach. To szansa na popularyzację, np. usług firmy, korzystając z pożądanego efektu domina.

Komunikat prasowy PR jest zatem newsem, wiadomością i informacją związaną z działalnością firmy, która może dotyczyć wielu kwestii biznesowych. Może nim być news o zaimplementowaniu nowej technologii, wydaniu innowacyjnego produktu czy poinformowanie opinii publicznej o zbliżającym się evencie. W dobie prostych i krótkich komunikatów reklamowych wiadomość prasowa wraca do łask.

Jak napisać informację prasową, by skutecznie oddziaływała w social mediach?

Wiadomość prasowa powinna być sporządzona tak, by odbiorca mógł ją po krótkiej chwili zrozumieć. Nie może być to forma zbyt długa i przynudzająca: zazwyczaj preferuje się kilku, bądź kilkunastozdaniowe komunikaty. Częstym błędem jest zamieszczanie w treści zbyt częstych odniesień do firmy, czy usług realizowanych przez podmiot. Informacja prasowa nie może mieć również zbyt nachalnego charakteru reklamowego – jest czymś bardziej na kształt wartościowego newsa, który przynosi skonkretyzowane informacje, które są ciekawe i użyteczne dla czytelnika. Absolutną koniecznością jest poprawność językowa i merytoryczna newsa. Jeśli odbiorca zauważy błędy gramatyczne czy składniowe – potraktuje taki komunikat jako coś bezwartościowego.

Komunikat prasowy -3 cechy, które są z nim nierozłącznie związane

Informacja prasowa powinna charakteryzować się poprawnością stylistyczną, językiem informacyjnym i skonkretyzowaną treścią. Oprócz tych aspektów można wymienić pięć dodatkowych cech, które bardzo często pojawiają się w kontekście definiowania komunikatów prasowych PR.

  1. Niepowtarzalność contentu. Komunikat nie może być duplikatem treści już zawartych, np. na konkurencyjnych profilach w mediach społecznościowych. Informacja prasowa musi być oryginalna i odwołująca się do czegoś unikatowego. Musi, w pewnym stopniu, rzucać nowe światło na konkretną dziedzinę.
  2. Obiektywizm w treści. Informacja, zgodnie z encyklopedyczną definicją, to właściwość pewnych obiektów, czyli pewien jasny komunikat opisujący rzeczywistość. Wiadomość prasowa musi być zatem bezstronna i odwoływać się do prawdziwych zdarzeń i faktów. Błędem jest zamieszczanie w treści sformułowań, które nieco “zakrzywią rzeczywistość” i postawią firmę w pozycji, do której nawet nie inspiruje.
  3. Zwartość przekazu. Komunikat musi być prosty w odbiorze, pisany zwykłym językiem, najlepiej w trzeciej osobie liczby pojedynczej. W treści nie należy wstawiać zbyt ogólnych wniosków, czy odwoływać się do faktów niepowiązanych z opisywanym zjawiskiem. Informacja musi być stosunkowo krótka, ale jednocześnie mieć pewną wartość, która sprawi, że komunikat nie będzie jednym wielkim banałem.

Jak napisać komunikat? Komunikat prasowy wzór

Informacja dla mediów składa się z kilku elementów, które powinny być zawsze zawierane w komunikacie tego typu. Najważniejszą częścią składową jest tytuł, który powinien być dobrze widoczny i oddzielony od reszty tekstu. Umiejscawia się go w górnej części komunikatu, czyli w przypadku postów na social mediach – w pierwszej linijce, tak by przyciągał uwagę odbiorców. Kolejna rzecz to krótkie streszczenie zawierające konkretne informacje o treści, którą chcemy przekazać. W tym fragmencie warto zastosować zasadę 5xW+H. Trzecim aspektem tej formy jest rozwinięcie, czyli szersze wyjaśnienie informacji zawartych w streszczeniu. Informację prasową zamyka się maksymalnie kilkuzdaniowym zakończeniem, podając w ostatniej linijce dane kontaktowe firmy (bądź wzmiankę zachęcającą do obejrzenia profilu czy wzięcia udziału w wydarzeniu).

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

  • Osobista księgowa
  • Fakturowanie
  • Dokumenty
  • Rozliczenia
  • E-commerce
  • Raporty
już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Najważniejsze pytania

  1. Jakie znaczenie obecnie mają komunikaty prasowe, biorąc pod uwagę rozwój social mediów?

    Informacja prasowa jest sprawdzoną już metodą reklamową. W dobie dzisiejszych uwarunkowań jest w stanie przynieść realną korzyść dla firmy. Intrygujący i zachęcający komunikat może wywołać spore zainteresowanie, które zostanie potwierdzone m.in. udostępnieniem sporządzonej treści.
  2. Ile dokładnie zdań powinna liczyć komunikat prasowy PR?

    Nie ma ścisłej liczby zdań czy znaków, jednakże pewną normą jest tworzenie wiadomości prasowych nie dłuższych, niż jedna strona A4. Odbiorca powinien "objąć wzrokiem" całą treść, którą będzie w stanie przeczytać i zrozumieć w kilkadziesiąt sekund.
  3. Dlaczego komunikaty prasowe wysokiej jakości mogą być korzystne dla przedsiębiorstwa?

    Pozwalają na budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Są także elementem profesjonalizującym obraz firmy w oczach klienta. Sprawny przekaz prasowy jest w stanie wywołać duże zainteresowanie nie tylko samych odbiorców, ale i mediów zewnętrznych.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie