W reklamie ten rodzaj narzędzia PR obecny jest już od pewnego czasu. Jednak coraz częściej informacja prasowa wykorzystywana jest jako narzędzie do promocji firmy w mediach społecznościowych. Budując ciekawy, intrygujący i zachęcający komunikat prasowy, jesteśmy w stanie zainteresować większą grupę docelową. Wyjaśniamy, czym konkretnie charakteryzuje się informacja prasowa oraz jak napisać komunikat prasowy, by był czytelny i wartościowy dla potencjalnego klienta.
Klasyczna wiadomość prasowa: dlaczego jej rola jest tak duża?
Informacja prasowa stanowi oficjalne oświadczenie, które wspomoże firmę w działaniach public relations. Ten rodzaj “wabika” wykorzystywany jest w reklamie od kilkudziesięciu lat i stanowi prymarne narzędzie działań marketingowych.
Nowoczesna wiadomość prasowa współcześnie zyskuje na znaczeniu. Wydany komunikat pozwala na zaciekawienie odbiorców, a także sprawia, że treść newsa może być szeroko udostępniana w social mediach. To szansa na popularyzację, np. usług firmy, korzystając z pożądanego efektu domina.
Komunikat prasowy PR jest zatem newsem, wiadomością i informacją związaną z działalnością firmy, która może dotyczyć wielu kwestii biznesowych. Może nim być news o zaimplementowaniu nowej technologii, wydaniu innowacyjnego produktu czy poinformowanie opinii publicznej o zbliżającym się evencie. W dobie prostych i krótkich komunikatów reklamowych wiadomość prasowa wraca do łask.
Wiadomość prasowa powinna być sporządzona tak, by odbiorca mógł ją po krótkiej chwili zrozumieć. Nie może być to forma zbyt długa i przynudzająca: zazwyczaj preferuje się kilku, bądź kilkunastozdaniowe komunikaty. Częstym błędem jest zamieszczanie w treści zbyt częstych odniesień do firmy, czy usług realizowanych przez podmiot. Informacja prasowa nie może mieć również zbyt nachalnego charakteru reklamowego – jest czymś bardziej na kształt wartościowego newsa, który przynosi skonkretyzowane informacje, które są ciekawe i użyteczne dla czytelnika. Absolutną koniecznością jest poprawność językowa i merytoryczna newsa. Jeśli odbiorca zauważy błędy gramatyczne czy składniowe – potraktuje taki komunikat jako coś bezwartościowego.
Komunikat prasowy -3 cechy, które są z nim nierozłącznie związane
Informacja prasowa powinna charakteryzować się poprawnością stylistyczną, językiem informacyjnym i skonkretyzowaną treścią. Oprócz tych aspektów można wymienić pięć dodatkowych cech, które bardzo często pojawiają się w kontekście definiowania komunikatów prasowych PR.
- Niepowtarzalność contentu. Komunikat nie może być duplikatem treści już zawartych, np. na konkurencyjnych profilach w mediach społecznościowych. Informacja prasowa musi być oryginalna i odwołująca się do czegoś unikatowego. Musi, w pewnym stopniu, rzucać nowe światło na konkretną dziedzinę.
- Obiektywizm w treści. Informacja, zgodnie z encyklopedyczną definicją, to właściwość pewnych obiektów, czyli pewien jasny komunikat opisujący rzeczywistość. Wiadomość prasowa musi być zatem bezstronna i odwoływać się do prawdziwych zdarzeń i faktów. Błędem jest zamieszczanie w treści sformułowań, które nieco “zakrzywią rzeczywistość” i postawią firmę w pozycji, do której nawet nie inspiruje.
- Zwartość przekazu. Komunikat musi być prosty w odbiorze, pisany zwykłym językiem, najlepiej w trzeciej osobie liczby pojedynczej. W treści nie należy wstawiać zbyt ogólnych wniosków, czy odwoływać się do faktów niepowiązanych z opisywanym zjawiskiem. Informacja musi być stosunkowo krótka, ale jednocześnie mieć pewną wartość, która sprawi, że komunikat nie będzie jednym wielkim banałem.
Jak napisać komunikat? Komunikat prasowy wzór
Informacja dla mediów składa się z kilku elementów, które powinny być zawsze zawierane w komunikacie tego typu. Najważniejszą częścią składową jest tytuł, który powinien być dobrze widoczny i oddzielony od reszty tekstu. Umiejscawia się go w górnej części komunikatu, czyli w przypadku postów na social mediach – w pierwszej linijce, tak by przyciągał uwagę odbiorców. Kolejna rzecz to krótkie streszczenie zawierające konkretne informacje o treści, którą chcemy przekazać. W tym fragmencie warto zastosować zasadę 5xW+H. Trzecim aspektem tej formy jest rozwinięcie, czyli szersze wyjaśnienie informacji zawartych w streszczeniu. Informację prasową zamyka się maksymalnie kilkuzdaniowym zakończeniem, podając w ostatniej linijce dane kontaktowe firmy (bądź wzmiankę zachęcającą do obejrzenia profilu czy wzięcia udziału w wydarzeniu).