Konfiguracja wysyłki WooCommerce – stawki, metody i klasy wysyłkowe w sklepie internetowym
Wybór platformy do sklepu internetowego nie jest łatwy, a jest to dopiero wierzchołek góry lodowej efektywnego e-commerce. Pod spodem kryją się dodatkowe komplikacje, czyli dodanie funkcjonalności i właściwe skonfigurowanie platformy, w tym pod względem wysyłki.
Zakładanie sklepu internetowego wiąże się z koniecznością podejmowania wielu decyzji, które są tym trudniejsze, im mniej popularna jest nasza branża. Gdy podejrzenie działań konkurencji daje ograniczone dane na temat tego, co działa, trzeba eksperymentować, tworząc własną strategię. Jedno jest pewne – trzeba zacząć od porządnego skonfigurowania e-sklepu i dołożenia starań, żeby działał jak najlepiej i generował klientom pozytywne doświadczenie zakupowe. Zacznijmy od jednej z najbardziej podstawowych kwestii, czyli realizacji zamówienia. Zobacz, jak krok po kroku wygląda na WooCommerce konfiguracja wysyłki, ustawianie stref i metod wysyłkowych, wybieranie stawek oraz klas.
WooCommerce to jedna z najchętniej wybieranych platform typu open source, która jest wtyczką do WordPressa. Popularność wśród startujących sprzedawców gwarantują jej głównie stosunkowo niski próg wejścia i duże możliwości rozbudowy za sprawą darmowych wtyczek. Dużym plusem jest też możliwość dostosowania funkcjonalności do swoich potrzeb, w tym elementów związanych z wysyłką.
Jeśli już założyłeś sklep sklep na WooCommerce, to zanim przejdziesz do zaawansowanych ustawień wysyłki, zajmij się podstawową konfiguracją, czyli ustawieniem lokalizacji sprzedaży i wyborem (lub wykluczeniem) krajów wysyłki.
Zaloguj się do WordPressa i przejdź do ustawień e-commerce w zakładce WooCommerce.
W opcjach ogólnych ustaw:
lokalizację sprzedaży (kraje, w których prowadzisz sprzedaż; prawdopodobnie będzie to Polska),
lokalizację wysyłki (kraje, do których wysyłasz towary),
ewentualne wykluczenia (sprzedaż jedynie do wybranych krajów).
Przejdź do zakładki Wysyłka, aby skonfigurować strefy wysyłki WooCommerce. Kliknij Dodaj strefę wysyłki. Jeśli prowadzisz sprzedaż w Polsce, Twoją strefą wysyłki będzie Polska.
Kliknij Dodaj metodę wysyłki i wybierz wszystkie dostępne formy wysyłki.
Ustaw podstawowy koszt płaskiej stawki, minimalną wartość zamówienia dla darmowej wysyłki i/lub odbiór osobisty.
Dostosuj kolejność wyświetlanych metod wysyłki.
W ten sposób skonfiguruj wszystkie strefy wysyłki.
Strefy wysyłki WooCommerce to określone lokalizacje, do których wysyłasz produkty. Możesz pogrupować je według skali sprzedaży i indywidualnych preferencji, na przykład na kraje, kody pocztowe lub kontynenty. Do każdej strefy możesz przypisać inne warunki i metody wysyłki, dzięki czemu kupujący będą widzieć jedynie dostępne w ich lokalizacji formy i koszty dostawy.
Strefy wysyłki WooCommerce, dostęp: 6.03.2025 rok
Zaawansowane ustawienia stawek za wysyłkę WooCommerce
Płaska stawka to koszt dostawy, który ustawiamy arbitralnie, bez względu na liczbę zamówionych produktów, wagę i rozmiar przesyłki. Ta podstawowa forma definiowania kosztów sprawdzi się, jeśli oferujesz w swoim e-sklepie produkty o podobnych rozmiarach i potrzebach logistycznych, a średnia wartość koszyka w poszczególnych zamówieniach jest mniej więcej taka sama.
Wystarczy jednak, że jeden kupujący postanowi zamówić więcej sztuk, aby to rozwiązanie przestało być korzystne. Jeżeli sprzedajesz personalizowane koszulki lub świece zapachowe, nie będzie to stanowiło problemu, ale gdy w twoim asortymencie są na przykład lampy lub meble, wiele się zmieni w kosztach transportu, które poniesiesz jako sprzedawca.
W sklepie na WordPressie można rozwiązać ten problem za sprawą kilku prostych trików w ustawieniach stawki za wysyłkę WooCommerce ze względu na ilość.
Przejdź do zakładki Wysyłka i przejdź do strefy, dla której chcesz zmienić ustawienia metod wysyłki.
Kliknij w konfigurację płaskiej stawki. Aby zmienić koszt wysyłki ze względu na ilość towarów, w okienku Koszt wpisz regułę: [qty]*koszt wysyłki. Każda kolejna sztuka produktu dodana do koszyka powinna proporcjonalnie zwiększać koszt wysyłki.
Ustawianie stawki za wysyłkę WooCommerce, dostęp: 6.03.2025 rok
Jeśli chcesz ustawić wartość minimalnej stawki za wysyłkę WooCommerce, możesz do powyższej regułu dodać stałą kwotę. Wówczas reguła będzie wyglądała następująco: minimalna kwota wysyłki+([qty]*koszt wysyłki).
Ustawianie stawki za wysyłkę WooCommerce, dostęp: 6.03.2025 rok
Istnieje alternatywna metoda definiowania kosztów wysyłki, która polega na wyliczaniu ceny od wartości całego koszyka:
Przejdź do edycji płaskiej stawki.
W okienku Koszt wpisz regułę: [cost]*procent wartości koszyka, co oznacza, że cena wysyłki będzie zależała od całkowitej wartość koszyka.
Aby ustawić minimalną wartość kosztów przesyłki, zmodyfikuj formułę: minimalna kwota dostawy+([cost]*procent wartości koszyka).
WooCommerce konfiguracja wysyłki, dostęp: 6.03.2025 rok
Proporcjonalne naliczanie kosztów wysyłki wydaje się rozwiązaniem, które ochroni sprzedawcę przed ponoszeniem zbyt dużych kosztów dostawy. Jeśli jednak klient kupuje bardzo dużo, zbyt wysoka cena transportu może go skutecznie zniechęcić i sprawić, że nie sfinalizuje zakupów. Ostatnia metoda naliczania kosztów wysyłki pozwala to ograniczyć:
Przejdź do edycji płaskiej stawki.
W okienku Koszt wpisz regułę [fee percent=„procent wartości koszyka” min_fee „minimalna kwota dostawy” max_fee „maksymalna kwota dostawy”].
Wybierz maksymalną kwotę, jaką kupujący może zapłacić za dostawę. Po przekroczeniu tej kwoty, proporcjonalne naliczanie opłat zmieni się na ustawioną przez Ciebie stałą cenę.
WooCommerce konfiguracja wysyłki, dostęp: 6.03.2025 rok
Ważne! Przedstawione formuły można ze sobą łączyć i modyfikować metody wysyłki WooCommerce.
Korzystanie z formuł dla konfigurowania wysyłki WooCommerce to jeden ze sposobów wprowadzenia do e-sklepu wygodnych automatyzacji. Innym sposobem na przyspieszenie procesów realizacji zamówień jest korzystanie z integratora e-commerce IFIRMA, który umożliwia sterowanie zamówieniami z różnych platform, obsługiwanie kurierów i zwrotów oraz wystawianie faktur i rozliczenia.
Konfiguracja wysyłki – klasy wysyłkowe WooCommerce
Są produkty, które nie zmieszczą się do skrytki w automacie paczkowym lub nie spełniają wymagań, by mogły oczekiwać na odbiór w punkcie odbioru. W przypadku towarów o dużych gabarytach konieczne może okazać się ustawienie indywidualnych zasad realizacji zamówień, a na pewno warto to zrobić, jeśli sprzedajesz mix produktów.
Można to zrobić, konfigurując klasy wysyłkowe WooCommerce:
Przejdź do zakładki Wysyłka, a następnie do segmentu Klasy.
Kliknij “Dodaj nową klasę wysyłkową”, zdefiniuj nazwę klasy (na przykład to, że muszą być przewożone na palecie) i szczególne cechy, np. dużą wagę albo rozmiar.
Przejdź do segmentu Strefy wysyłki i ustawień płaskiej stawki.
Uzupełnij pola dotyczące klasy wysyłkowej. Koszt można ustawić kwotowo lub skorzystać z gotowych formuł.
W panelu bocznym po lewej stronie wybierz zakładkę Produkty, aby ustalić, dla których produktów będzie obowiązywać dana klasa.
Wybierz produkt, którego wysyłkę chcesz zdefiniować. W danych produktu wybierz zakładkę Wysyłka i kliknij w klasę wysyłkową.
Klasy wysyłkowe umożliwiają specjalne definiowanie metod i kosztów wysyłki dla produktów, które potrzebują szczególnych warunków logistycznych ze względu na materiał (na przykład szkło), gabaryty lub dużą wagę.
Podsumowanie
Właściwa konfiguracja wysyłki WooCommerce jest nie tylko fundamentem sprawnie działającego e-sklepu, ale też sygnałem dla kupujących, że jako sprzedawca jesteś otwarty na różne formy dostawy, a Twoja oferta jest bogata w różne opcje. Ma to też duże znaczenie logistyczne, co ujawnia się zwłaszcza gdy korzystasz z dropshippingu i usług różnych hurtowni. Dobra znajomość możliwości, które oferuje sklep na WooCommerce, pozwala na korzystanie z dodatkowych wtyczek, które poszerzą funkcjonalność e-sklepu i pozwolą Ci zoptymalizować proces realizacji zamówień przy niskich nakładach finansowych.
Product Owner w IFIRMA, ekspert w zakresie nowinek ze świata e-commerce. Na blogu oraz w filmach na kanale youtube dzieli się praktycznymi poradami dotyczącymi optymalizacji sprzedaży online i wskazówkami, jak poprawić wyniki swojego e-commerce.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo