Koszt alternatywny – co to takiego? Jak go obliczyć?
Prowadzenie własnej działalności wiąże się z koniecznością podejmowania decyzji, które przyczynią się do sukcesu firmy, realizacji jej celów, takich jak rosnące przychody, przewaga konkurencyjna itd. Wymaga to jednak wyboru najlepszej możliwej opcji, co nie zawsze kończy się powodzeniem.
Takie przepadłe szanse można określić jako koszty alternatywne działalności. W jaki sposób je rozpoznać i obliczyć? O tym w niniejszym artykule!
Czym jest koszt alternatywny?
Kosztem alternatywnym nazywamy zysk, utracone korzyści poniesione w wyniku dokonanego wyboru (pomiędzy dwoma lub więcej możliwościami). Może on się pojawić nie tylko podczas inwestycji na giełdzie, ale także prowadząc własną działalność czy podejmując jakiekolwiek decyzje. Z założenia, koszty alternatywne dosyć często „umykają” naszej uwadze. Z kolei przyjrzenie się temu zagadnieniu, może uchronić wiele osób przed stratami materialnymi i podejmowaniem nietrafionych działań.
Koszt alternatywny a zyski
Uzyskany lub utracony zysk z decyzji biznesowej czy inwestycyjnej możemy podzielić na 2 rodzaje – ekonomiczny i księgowy.
Zysk ekonomiczny
To wynik różnicy wszystkich przychodów firmy a jej kosztami (jawnymi i ukrytymi).
Zysk księgowy
Znajduje się on np. na rachunku zysków i strat. Może on mieć inną wartość niż zysk ekonomiczny, ponieważ uwzględnia on dane finansowe, które są udokumentowane i ujęte w sprawozdaniach. Z tego względu, koszty ukryte mogą zostać pominięte podczas analizy. Zysk księgowy to wynik różnicy między wartością przychodów a kosztami jawnymi.
Jak obliczyć koszt alternatywny?
Koszt alternatywny najprościej można wyrazić za pomocą poniższego równania:
koszt alternatywny= zwrot z najlepszej, utraconej opcji – zwrot z wybranej przez nas opcji
Jak widać, jest to różnica między możliwymi zwrotami (zyskami) ze wszystkich opcji, które rozważamy w danej sytuacji. Taką ocenę można zastosować podczas podejmowania niemal każdej decyzji. W dalszej części przedstawimy kilka możliwych przykładów zastosowania w praktyce.
Przykłady kosztów alternatywnych
Przykład 1
Pani Lidia posiada kapitał w wysokości 10 000 zł. Chciałaby go przeznaczyć na rozwój swojego butiku odzieżowego w zamieszkałej przez siebie, niewielkiej miejscowości w Polsce. Ma ona dylemat czy zainwestować w modernizację swojego sklepu (np. wymiana tradycyjnego oświetlenia na energooszczędne) czy zacząć oferować swoje produkty w Internecie i rozszerzyć swoją działalność na inne obszary geograficzne. Zważając na obecnie intensywny rozwój e-commerce i handlu elektronicznego, druga opcja wydaje się korzystniejsza dla jej firmy. Finalnie, odkładając instalację nowego oświetlenia, pani Lidia rezygnuje z optymalizacji kosztów i osiągnięcia określonych zysków z tego tytułu. Jest to zatem jej koszt alternatywny.
Przykład 2
W wyniku braków kadrowych firma X stanęła przed następującym dylematem – czy powinna ona uruchomić proces rekrutacyjny i szukać nowych pracowników z pożądanymi kompetencjami, czy zainwestować w rozwój i szkolenia już zatrudnionych osób? Aby podjąć decyzję, należy oszacować przewidywane koszty obu rozwiązań. Zatrudnienie nowych osób wiąże się m.in. z koniecznością wypłaty wynagrodzenia, uiszczeniem opłat na rzecz świadczeń socjalnych, wyposażenie przyszłego pracownika w potrzebne narzędzia pracy (np. komputer, telefon służbowy), koszty przeszkolenia pracownika, koszty związane z ogłoszeniami, publikacją ofert pracy, wynagrodzenie dla rekrutera lub zlecenie podwykonawstwa agencji rekrutacyjnej itd. Warto dodać, iż nowy pracownik zaczyna wypracowywać zysk dla firmy po min. 3 miesiącach pracy. W dalszej kolejności należy określić koszty podniesienia kwalifikacji obecnych pracowników. W takim przypadku musimy wziąć pod uwagę np. koszt zatrudnienia szkoleniowca, koszt wynikający z czasu pracy, podczas którego pracownik się szkoli, koszt podwyżki dla pracownika, który przeszedł szkolenie i podniósł swoją jakość, wydajność pracy. Po oszacowaniu wspomnianych aspektów firma X może wybrać korzystniejszą dla siebie opcję. Jeżeli firma zdecyduje się na zatrudnienie nowych osób, ryzykuje przykładowo tym, iż podczas okresu próbnego, pracownik zrezygnuje z pracy i nie wypracuje zysku, który pokryłby koszty przeznaczone na rekrutację.
Przykład 3
Firma Y zajmuje się sprzedażą odzieży, której wartość wynosi obecnie 50 000 zł. Obecnie przedsiębiorstwo przechodzi gorszy okres i sprzedaż produktu znacząco spadła. Szacuje się, że roczny koszt utrzymania zapasów wynosi 20% wartości produktów, a więc przechowywanie niesprzedanych produktów kosztuje firmę 10 000 zł. W tej sytuacji rozważana jest opcja, aby obniżyć ceny towarów o 15%, tracąc 5000 zł, jednakże oszczędzając na kosztach magazynowania.
Podsumowanie
Przedsiębiorcy często muszą stawiać czoła różnego rodzaju dylematom, oceniać szanse powodzenia i zysk z podejmowanych decyzji. Warto zawsze zachować obiektywizm w sytuacjach biznesowych oraz porównywać między sobą różne opcje, oceniać możliwe korzyści i koszty alternatywne wynikające z danych wyborów.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Patenty, wzory przemysłowe, znaki towarowe i oznaczenia geograficzne to tylko niektóre kwestie będące przedmiotem regulacji przez prawo własności przemysłowej. Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 roku – Prawo własności przemysłowej jest kluczowym aktem prawnym dla działalności gospodarczej i przemysłowej, dlatego fakt jego wielokrotnego nowelizowana w celu dostosowania przepisów do dynamicznie zmieniającej się gospodarki nie jest niczym zaskakującym.
W świecie biznesu i dynamicznego rynku gospodarczego przedsiębiorstwa często łączą siły, aby wspólnie zrealizować wymagające projekty, które przekraczają ich indywidualne możliwości. Jednym z takich rozwiązań jest tzw. konsorcjum firm, czyli umowne porozumienie podmiotów gospodarczych, które podejmują współpracę w określonym celu.
Przekształcenie działalności nierejestrowanej w działalność gospodarczą jest często niezbędne, a przychody z działalności nierejestrowanej należy uwzględnić przy obliczaniu limitu zwolnienia podmiotowego z VAT w nowej działalności. Sprawdź wpływ przychodu z działalności nierejestrowanej na limit w VAT.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo