Koszty utrzymania nieruchomości a jej wartość początkowa

Przedsiębiorcy, którzy zakupili nieruchomość z zamiarem przyjęcia jej jako składnik firmowego majątku, powinni we właściwy sposób określić wartość początkową takiej inwestycji. Okazuje się bowiem, że część wydatków związanych z lokalem/budynkiem stanowiącym środek trwały w budowie, mimo trwającej inwestycji, od samego początku może być zaliczana bezpośrednio do kosztów podatkowych prowadzonej działalności. Przykładem takich wydatków są bieżące koszty utrzymania nieruchomości.

Bieżące utrzymanie nieruchomości – co to znaczy?

Do kosztów związanych z bieżącym utrzymaniem nieruchomości zalicza się te wydatki, które przedsiębiorca ponosiłby niezależnie od tego, czy jest prowadzona inwestycja związana z danym lokalem lub budynkiem. Należy zaliczyć do nich przede wszystkim wydatki na:
  • czynsz oraz inne stałe opłaty np. za zarządzanie nieruchomością dla wspólnoty,
  • podatek od nieruchomości,
  • opłaty za wywóz nieczystości,
  • media (woda, energia, gaz).

Wydatki na bieżące utrzymanie nieruchomości a koszty

Wskazane wyżej wydatki na bieżące utrzymanie nieruchomości mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów już od momentu nabycia lokalu/budynku (i nie będą tym samym powiększać wartości początkowej środka trwałego). Zdaniem organów podatkowych nieruchomości będące przedmiotem opodatkowania zawsze wykazują bowiem potencjalny związek z przychodami podatnika – może on w każdej chwili podjąć decyzję o ich sprzedaży czy wynajmie, które to wygenerują przychody.

W związku z powyższym, już w okresie, w którym brak jest bezpośredniego powiązania przedmiotu opodatkowania z przychodami podatnika (w trakcie prowadzonej inwestycji), nieruchomość taka stanowi źródło potencjalnych przychodów i jako taka pozwala na zaliczenie wydatków związanych z jej bieżącym utrzymaniem do bieżących kosztów podatkowych prowadzonej działalności.

Należy je ująć w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pozostałe wydatki).

Wartość początkowa mieszkania – kliknij po praktyczne wskazówki, jak ją ustalić!
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

1 dzień temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

1 dzień temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

1 dzień temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

1 dzień temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

3 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

3 dni temu