Prowadzenie podatkowej książki przychodów i rozchodów wymaga znajomości przepisów podatkowych. Konsekwencje dokonywania błędnych zapisów mogą być dotkliwe dla przedsiębiorcy. Dlatego opisujemy, jak prawidłowo księgować dokumenty potwierdzające poniesione koszty i osiągnięte przychody. Dzisiaj zajmiemy się zapisami, jakie są dokonywane w PKPiR w kolumnie pozostałe wydatki.
Do czego jest przeznaczona kolumna 13 PKPiR “pozostałe wydatki”?
Pamiętajmy, że księgowań w PKPiR należy dokonywać w oparciu o rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej książki. Zgodnie z opisem do kol. 13 “pozostałe wydatki” w tej kolumnie wpisywane są pozostałe koszty, które nie zostały ujęte w kolumnach 10-12. Jest to kolumna, w której znajdzie się najwięcej ponoszonych kosztów, jeżeli chodzi o ich kategorie.
Rodzaje kosztów wpisywanych do kol. 13 “pozostałe wydatki”
Na pewno nie uda nam się wymienić wszystkich typów kosztów, które znajdą się w tej kolumnie, ale wskażemy na te najbardziej popularne:
Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez pracodawcę.
Składki na fundusz pracy przedsiębiorcy.
Amortyzacja środków trwałych.
Zakup rzeczowych składników majątku niezaliczonych do środków trwałych.
Opłaty za czynsz za lokal, energię elektryczną, gaz, wodę, ogrzewanie.
Opłaty za usługi telekomunikacyjne.
Zakup paliw do pojazdów samochodowych.
Ubezpieczenia majątku firmy.
Opłaty leasingowe.
Rozliczenie podróży służbowej właściciela, osób współpracujących i pracowników.
Zakup artykułów biurowych.
Wydatki na remont pomieszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Zakup różnego rodzaju usług na potrzeby prowadzonej działalności.
Opłata za usługi księgowe.
Opłaty sądowe i notarialne.
Opłaty bankowe i pocztowe.
Wydatki związane z parkowanie pojazdów.
Wydatki eksploatacyjne dotyczące pojazdów wykorzystywanych w działalności gospodarczej.
Zakup środków czystości i artykułów bhp.
Zakup materiałów pomocniczych wykorzystywanych w prowadzonej działalności.
Jak widać lista jest długa, a na pewno nie znalazły się na niej wszystkie kategorie kosztów ponoszonych w firmie. W kolumnach: 10, 11 i 12 znajdują się ściśle określone rodzaje kosztów, a więc w kol. 13 znajdą się pozostałe wydatki, które mają związek z prowadzoną działalnością i spełniają kryteria przypisane kosztom.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W świecie, w którym zmienność stała się nową normą, a tempo rozwoju technologii nie zwalnia nawet na chwilę, rola Project Managera nabiera zupełnie nowego wymiaru. Jeszcze do niedawna wystarczyła solidna wiedza techniczna i umiejętność pilnowania terminów. Dziś potrzeba już więcej. Współczesny menedżer projektu musi być liderem, strategiem, innowatorem i mediatorem – często w jednej osobie.
Zastanawiasz się czym jest spółka jawna w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych oraz co powinna zawierać jej umowa?
Po zakończeniu działalności gospodarczej planujesz jej ponowne rozpoczęcie? W takim razie sprawdź, czy masz prawo do zwolnienia z VAT i jaką formę opodatkowania możesz wybrać.
Odwołanie członka zarządu w spółce z o.o. to proces, który powinien być przeprowadzony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych oraz postanowieniami zawartymi w umowie spółki z o.o.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo