Prowadzenie podatkowej książki przychodów i rozchodów wymaga znajomości przepisów podatkowych. Konsekwencje dokonywania błędnych zapisów mogą być dotkliwe dla przedsiębiorcy. Dlatego opisujemy, jak prawidłowo księgować dokumenty potwierdzające poniesione koszty i osiągnięte przychody. Dzisiaj zajmiemy się zapisami, jakie są dokonywane w PKPiR w kolumnie pozostałe wydatki.
Do czego jest przeznaczona kolumna 13 PKPiR “pozostałe wydatki”?
Pamiętajmy, że księgowań w PKPiR należy dokonywać w oparciu o rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej książki. Zgodnie z opisem do kol. 13 “pozostałe wydatki” w tej kolumnie wpisywane są pozostałe koszty, które nie zostały ujęte w kolumnach 10-12. Jest to kolumna, w której znajdzie się najwięcej ponoszonych kosztów, jeżeli chodzi o ich kategorie.
Rodzaje kosztów wpisywanych do kol. 13 “pozostałe wydatki”
Na pewno nie uda nam się wymienić wszystkich typów kosztów, które znajdą się w tej kolumnie, ale wskażemy na te najbardziej popularne:
- Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez pracodawcę.
- Składki na fundusz pracy przedsiębiorcy.
- Amortyzacja środków trwałych.
- Zakup rzeczowych składników majątku niezaliczonych do środków trwałych.
- Opłaty za czynsz za lokal, energię elektryczną, gaz, wodę, ogrzewanie.
- Opłaty za usługi telekomunikacyjne.
- Zakup paliw do pojazdów samochodowych.
- Ubezpieczenia majątku firmy.
- Opłaty leasingowe.
- Rozliczenie podróży służbowej właściciela, osób współpracujących i pracowników.
- Zakup artykułów biurowych.
- Wydatki na remont pomieszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.
- Zakup różnego rodzaju usług na potrzeby prowadzonej działalności.
- Opłata za usługi księgowe.
- Opłaty sądowe i notarialne.
- Opłaty bankowe i pocztowe.
- Wydatki związane z parkowanie pojazdów.
- Wydatki eksploatacyjne dotyczące pojazdów wykorzystywanych w działalności gospodarczej.
- Zakup środków czystości i artykułów bhp.
- Zakup materiałów pomocniczych wykorzystywanych w prowadzonej działalności.
Jak widać lista jest długa, a na pewno nie znalazły się na niej wszystkie kategorie kosztów ponoszonych w firmie. W kolumnach: 10, 11 i 12 znajdują się ściśle określone rodzaje kosztów, a więc w kol. 13 znajdą się pozostałe wydatki, które mają związek z prowadzoną działalnością i spełniają kryteria przypisane kosztom.