Księgowanie kosztów w KPiR – do czego służą poszczególne kolumny?

Podatkowa księga przychodów i rozchodów to ewidencja, w której zebrane są wszystkie zdarzenia w przedsiębiorstwie. Na czym polega księgowanie kosztów w KPiR i jakie wydatki należy w niej ujmować? Oczywiście te które mają wpływ na wysokość podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednym z takich elementów są koszty uzyskania przychodów, które zgodnie z rozporządzeniem w sprawie prowadzenia KPiR należy ewidencjonować w kolumnach 10, 11, 12 i 13.

KPiR – kolumny 10, 11, 12 i 13

Kolumna 10 KPiR – Towary i materiały

Pierwsza kolumna kosztowa KPiR – kolumna 10 – przeznaczona jest do wpisywania zakupu materiałów i towarów handlowych, według cen zakupu. Pod pojęciem materiałów podstawowych należy rozumieć:

  • wszelkiego rodzaju surowce, które stają się główną substancją gotowego wyrobu, w trakcie produkcji lub świadczenia usługi (np. mąka u piekarza),
  • części składowe, z których producent montuje gotowy wyrób (np. procesory, płyty główne przy tworzeniu komputerów, ale także usługi podwykonawców, które stają się główną substancją wykonywanej usługi),
  • elementy ściśle złączone z towarem (np. puszka u producenta konserw).

Z kolei za towary handlowe uznaje się zakupy przeznaczone bezpośrednio do ich dalszej odsprzedaży – przykład mogą stanowić tu buty w sklepie obuwniczym czy części samochodowe w sklepie motoryzacyjnym.

Kolumna 11 KPiR – Koszty uboczne zakupu

Kolumna 11 KPiR służy do ewidencjonowania tzw. kosztów ubocznych zakupu. Do takich zalicza się natomiast m.in. związane z zakupem towarów handlowych wydatki na transport, ubezpieczenie w drodze, załadunek oraz wyładunek.

Kolumna 12 księgi przychodów i rozchodów – Wynagrodzenia

W kolumnie 12 KPiR dokonuje się wpisów dotyczących wynagrodzeń brutto wypłacanych pracownikom (w gotówce i naturze) oraz wynagrodzeń wypłacanych osobom z tytułu umów zlecenia oraz umów o dzieło. Wpisów takich dokonuje się na podstawie listy płac oraz innych dowodów, jak np. potwierdzenia przekazanie wynagrodzenia na rachunek pracownika czy też rachunek wystawiony przez zleceniobiorcę lub wykonawcę dzieła.

Kolumna 13 KPiR – Pozostałe wydatki

Ostatnia kosztowa kolumna księgi przychodów i rozchodów (13) jest przeznaczona do księgowania kosztów w KPiR wszystkich innych niż te, które podlegają wpisowi we wcześniej omówionych pozycjach (z wyjątkiem kosztów, których nie uznaje się za koszty uzyskania przychodu – tych w ogóle nie ujmuje się w KPiR). W związku z powyższym znajdą się tutaj m.in.:

  • czynsz za lokal,
  • opłata za tzw. media,
  • usługi telefoniczne,
  • zakup paliwa i innych wydatków związanych z samochodem,
  • amortyzacja środków trwałych,
  • składki na ubezpieczenia ZUS stanowiące koszt podatkowy,
  • zakup wyposażenia i wiele innych.

Istnieją dwie metody ewidencjonowania kosztów w KPiR – sprawdź, na czym polegają i czym się różnią!
▲ wróć na początek

UWAGA Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

11 minut temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

26 minut temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

44 minuty temu

Obowiązkowy KSeF – termin dla dużych firm od 1 lutego 2026 a dla innych 1 kwietnia 2026

Od kilku lat mówi się i pisze o objęciu wszystkich przedsiębiorców Krajowym Systemem e-Faktur. Byliśmy…

1 godzinę temu

Omnichannel – czym jest i dlaczego jest tak ważny? Spójrzmy na przykłady

Co to właściwie jest omnichannel i jakie ma znaczenie dla współczesnego biznesu? Aby zrozumieć, dlaczego…

1 godzinę temu

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

3 dni temu