Pracodawcy, którzy nie osiągają ustawowo określonego limitu zatrudnienia osób niepełnosprawnych, mają obowiązek opłacania składek na PFRON – Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Dowiedz się, jaki jest limit i jak wyliczyć składkę! Kliknij po pakiet praktycznych informacji na ten temat!
Pracodawcy, którzy nie zatrudniają określonej ustawowo liczby osób niepełnosprawnych, mogą być zobowiązani do wnoszenia z tego tytułu comiesięcznej opłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Jaka jest jej wysokość takiej składki? Kiedy się ją wpłaca? Czy istnieje możliwość obniżenia takiej wpłaty?
PFRON – kto ma obowiązek płacić składkę?
Do wpłacania składek na PFRON zobowiązany jest przedsiębiorca, który zatrudnia w swojej firmie co najmniej 25 osób w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i równocześnie nie osiągają minimum 6% wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych (oznacza to, że jeśli na 30 zatrudnionych osób przynajmniej 2 będą osobami niepełnosprawnymi, wówczas pracodawca nie ma obowiązku wpłacania opłaty na rzecz PFRON). Wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych (6%) może zostać obniżony w razie zatrudnienia osób niepełnosprawnych ze schorzeniami szczególnie utrudniającymi wykonywanie pracy.
Ważne!
Dla publicznych i niepublicznych uczelni, wyższych szkół zawodowych, publicznych i niepublicznych szkół, zakładów kształcenia nauczycieli oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi 2%.
Z obowiązku opłacania składek na PFRON zwolnione są również publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne niedziałające w celu osiągnięcia zysku, których wyłącznym przedmiotem prowadzonej działalności jest rehabilitacja społeczna i lecznicza, edukacja osób niepełnosprawnych lub opieka nad osobami niepełnosprawnymi. Co więcej, obowiązek ten nie dotyczy również pracodawców prowadzących zakłady będące w likwidacji oraz te, co do których ogłoszono upadłość.
Składka na PFRON – ile wynosi?
Składka na PFRON wyliczana jest jako iloczyn 40,65% przeciętnego wynagrodzenia (ogłoszonego na moment dokonywania kalkulacji – wartość ta ulega zmianie co kwartał) i liczby pracowników odpowiadającej różnicy pomiędzy zatrudnieniem zapewniającym osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6% a rzeczywistym zatrudnieniem osób niepełnosprawnych.
Przykład
Na dzień 1 lutego 2019 roku pracodawca zatrudnia 50 osób w przeliczeniu na pełny etat, w tym 2 osoby niepełnosprawne. Przy tym stanie zatrudnienia wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi 3 osoby (50 osób x 6%). W tym wypadku do spełnienia kryterium 6% brakuje 1 osoby niepełnosprawnej.
Kwota przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w tym czasie: 4 580,20 zł
Należna składka na PFRON będzie wynosić: 0,4065 x 4 580,20 x 1 (osoba) = 1 861,85 zł
Składka na PFRON – kiedy może być niższa?
Składkę na PFRON można obniżyć. Warunkiem jest dokonanie zakupu usługi (z wyjątkiem handlu) lub produkcji od pracodawcy zatrudniającego co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, który osiąga wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych będących:
osobami niepełnosprawnymi zaliczonymi do znacznego stopnia niepełnosprawności lub
osobami niewidomymi, psychicznie chorymi lub upośledzonymi umysłowo bądź osobami z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi lub epilepsją – zaliczonymi do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności
– w wysokości co najmniej 30%.
Co ważne, by móc skorzystać z takiego obniżenia, należność za ww. transakcję musi zostać uregulowana w terminie.
Składka na PFRON – termin zapłaty
Pracodawca zobowiązany jest dokonać wpłaty składki na PFRON w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności powodujące powstanie obowiązku wpłat. W tym też terminie należy wysłać przez teletransmisję danych do PFRON stosowne deklaracje (DEK-I), z których będzie wynikać kwota wpłaty.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czym jest PFRON?
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) jest funduszem celowym działającym na mocy ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych którego środki przeznaczane są na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz ich zatrudnianie.
źródło:biznes.gov.pl
Kto posiada obowiązek opłacania składki na PFRON?
Do wpłacania składek na PFRON zobowiązany jest przedsiębiorca, który zatrudnia w swojej firmie co najmniej 25 osób w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i równocześnie nie osiągają minimum 6% wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych.
Ile wynosi składka na PFRON?
Składka na PFRON wyliczana jest jako iloczyn 40,65% przeciętnego wynagrodzenia i liczby pracowników odpowiadającej różnicy pomiędzy zatrudnieniem zapewniającym osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6% a rzeczywistym zatrudnieniem osób niepełnosprawnych.
Jaki jest termin opłacania składek?
Pracodawca zobowiązany jest dokonać wpłaty składki na PFRON w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności powodujące powstanie obowiązku wpłat.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Przełom roku to bardzo intensywny okres dla firm. Dla prowadzących sklepy, stacjonarne czy internetowe, jest to dodatkowo czas promocji, czyli największego ruchu i intensywnej obsługi zamówień.
W dzisiejszym świecie coraz więcej przedsiębiorstw dostrzega znaczenie odpowiedzialnego i zrównoważonego prowadzenia biznesu. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility) stała się nie tylko modnym hasłem, ale przede wszystkim kluczowym elementem strategii firm, które chcą budować pozytywny wizerunek, zdobywać lojalnych klientów i przyciągać najlepszych pracowników.
Pozyskanie klienta to jedno – ale zatrzymanie go na dłużej to prawdziwa sztuka. Dlatego właśnie strategie lojalnościowe w sklepie online zyskują na znaczeniu. W tym poradniku pokazujemy, jak budować lojalność klienta krok po kroku – bez zbędnych schematów i pustych obietnic.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo