E-Urząd Skarbowy to kolejny projekt Ministerstwa Finansów skierowany do wszystkich obywateli, również do przedsiębiorców. W jednym miejscu można załatwić wiele spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. W dzisiejszej publikacji napiszemy, jakie sprawy można załatwiać w e-Urzędzie Skarbowym.
E-Urząd Skarbowy
E-Urząd Skarbowy jest serwisem informacyjno-transakcyjnym, w którym po uwierzytelnieniu, podmiot będący osobą fizyczną, osobą prawną, lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej ma dostęp do informacji podatkowych. Dzięki tej formie komunikacji znacząco skraca się czas załatwiania spraw w urzędzie skarbowym. Komunikacja pomiędzy przedsiębiorcą a urzędem skarbowym tym kanałem informacyjnym będzie pod względem prawnym tak samo ważna, jak wykonywanie czynności w formie tradycyjnej.
Z funkcjonalności e-Urzędu Skarbowego mogą korzystać:
Wszyscy podatnicy zarówno ci, którzy prowadzą działalność gospodarczą, jak i nieprowadzący działalności.
Płatnicy.
Pełnomocnicy.
Komornicy sądowi i notariusze.
Czym jest E-Urząd Skarbowy online?
W celu skorzystania z funkcjonalności e-US wymagany jest dostęp do Internetu i posiadanie urządzenia, na którym będzie możliwe zalogowanie. Ministerstwo Finansów wydało Rozporządzenie w sprawie korzystania z e-Urzędu Skarbowego.
Rodzaje spraw załatwianych w e-Urzędzie Skarbowym
Usługi
Dostęp
Wnioski
Twój e-PIT Zeznanie podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-37 lub PIT-38
Dostęp do aktualnych danych Znajdują się tutaj informacje również dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej
Wniosek o wydanie zaświadczenia:
o niezaleganiu lub stanie zaległości w podatkach,
o dochodach,
o wysokości dochodu i składkach,
o prowadzonej działalności gospodarczej,
o sytuacji innego przedsiębiorcy, które wydaje się za jego zgodą,
kierowanego do zagranicznego organu podatkowego dotyczącego podatku dochodowego,
o rezydencji podatkowej.
E-mikrofirma Bezpłatna aplikacja do generowania i wysyłania JPK_V7
Mikrorachunek Dostępna jest informacja na temat indywidualnego numeru rachunku bankowego, na który należy dokonywać wpłat należnych podatków
Zgłoszenie ZAP-3 Zgłoszenie aktualizacji danych osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej takich jak:
adres zamieszkania,
dane kontaktowe,
numer rachunku bankowego.
Mandaty Wykaz mandatów karnych
Historia złożonych i otrzymanych dokumentów
Pismo ogólne Takie pismo wysyła się w przypadku braku oddzielnych formularzy. W takim przypadku pismo wysyłane jest z odpowiednim załącznikiem
Płatności online
Historia dokonanych płatności
Wniosek o:
stwierdzenie nadpłaty,
zaliczenie nadpłaty lub zwrotu na poczet zaległości, lub przyszłych zobowiązań.
Pismo w sprawie wyjaśnienia wpłaty
Akty notarialne Wykaz aktów notarialnych
Historia logowania
UPL-1 Pełnomocnictwo do podpisywania elektronicznych deklaracji podatkowych.
OPL-1 Odwołanie pełnomocnictwa do podpisywania elektronicznych deklaracji podatkowych
Historia deklaracji Dostępny przegląd wszystkich złożonych deklaracji podatkowych
Informacja o udzielonych pełnomocnictwach
Czynny żal Zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego
Pełnomocnictwa Historia udzielonych pełnomocnictw
Zawiadomienie ZAW-NR Zawiadomienie o dokonaniu wpłaty na rachunek inny niż wskazany na białej liście
Rozliczenia Usługa pozwala na uzyskanie informacji o:
złożonych, zaksięgowanych i rozliczonych zeznaniach podatkowych i JPK_V7,
dokonanych wpłatach, wyksięgowanych odsetkach za zwłokę,
dokonanych zwrotach w PIT i VAT,
saldzie rozliczeniowym w PIT i VAT.
Wniosek o wydanie WIS Wiążąca Informacja Stawkowa dotyczy zapytania w sprawie stawki VAT dla danego towaru czy usługi
E-Urząd Skarbowy logowanie
Załatwianie spraw przez e-US jest bardzo przyjazne, nie wymaga wychodzenia z domu, sprawy można załatwiać na dowolnym urządzeniu przez 24 godziny 7 dni w tygodniu. Dostępnych jest kilka sposobów logowania do e-US.
Przez login.gov.pl
Dane autoryzujące
Profil zaufany Za pomocą loginu lub hasła do bankowości elektronicznej
Należy wpisać numer PESEL lub NIP i datę urodzenia
Aplikacja mObywatel Za pomocą zeskanowanego kodu QR
Trzeba wpisać kwotę:
łącznego przychodu z zeznania za 2023 rok,
jedną z kwot z dowolnej informacji od płatnika za 2024 r. (np. z PIT-11).
Bankowość elektroniczna Za pomocą hasła do bankowości elektronicznej
Wpisać kwotę nadpłaty/do zapłaty z zeznania za 2023 r.
e-Dowód Za pomocą aplikacji mobilnej lub komputera z czytnikiem
Przy logowaniu z wykorzystaniem danych autoryzujących możliwy jest dostęp jedynie do usługi Twój e-PIT, pozostałe usługi będą niedostępne
E-Urząd Skarbowy Raport Podatnika
Raport Podatnika można wygenerować przez e-US. Usługa jest dedykowana dla przedsiębiorców i organizacji, ale zgodnie z zapowiedziami w przyszłości ma być również dostępna dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Raport Podatnika ma charakter wyłącznie informacyjny i może nie zawierać wszystkich danych, które są w posiadaniu Krajowej Informacji Skarbowej (KAS).
Wygenerowany raport jest ważny do północy tego samego dnia, w którym został wygenerowany.
Raport Podatnika może również wygenerować pracownik urzędu skarbowego na wniosek przedsiębiorcy.
Raport Podatnika zawiera następujące informacje:
Dane identyfikacyjne, w tym formę opodatkowania.
Numer mikrorachunku i rachunku do zwrotów.
O posiadanych zaległościach podatkowych.
O prowadzonym postępowaniu egzekucyjnym.
O przynależności do grupy VAT lub kapitałowej.
O udzielonych pełnomocnictwach.
Raport można wygenerować po zalogowaniu na głównej stronie e-US. Po przygotowaniu raport będzie można pobrać w formie “kafelków” lub w formacie pliku PDF.
e-Urząd Skarbowy raport podatnika
E-Urząd Skarbowy PIT
W e-US widoczna jest historia złożonych e-Deklaracji i historia deklaracji przesłanych do urzędu skarbowego poza e-Urzędem Skarbowym.
E-Urząd Skarbowy deklaracje podatnika
Każdą deklarację PIT można zobaczyć w podglądzie, można również ją pobrać w formacie PDF. Widoczna jest m.in.: data złożenia, okres, którego dotyczy, rodzaj dokumentu, urząd skarbowy, który otrzymał deklarację.
Status zwrotu podatku w E-Urząd Skarbowy?
Po zalogowaniu do e-US można sprawdzić jaki jest status zwrotu podatku, jeśli w złożonym zeznaniu rocznym powstała nadpłata lub zwrot z tytułu podatku VAT.
E-Urząd Skarbowy zwroty podatków
Po wejściu w zwroty z podatku PIT widoczna jest informacja o zwrocie lub nadpłacie. Można obejrzeć wybraną deklarację lub wszystkie złożone po 2020 roku. Status zwrotu informuje, czy organ podatkowy już zrealizował zwrot, czy jest w trakcie jego weryfikacji.
E-Urząd Skarbowy zwroty PIT
Tak samo będzie to wyglądało w przypadku zwrotów z podatku VAT.
E-Urząd Skarbowy założenie konta dla organizacji
Konto organizacji jest to usługa dedykowana dla:
spółki kapitałowej lub osobowej,
stowarzyszenia,
fundacji,
spółdzielni,
grupy kapitałowej,
innej jednostki organizacyjnej.
Uwaga!
Organizacja musi posiadać numer NIP
Osoby, które otrzymały dostęp do konta organizacji, muszą się prawidłowo zalogować:
E-Urząd Skarbowy – Konto organizacji
Dostęp do konta organizacji mogą otrzymać osoby fizyczne, które posiadają numer PESEL
Wniosek o przyznanie dostępu do konta organizacji składa się do naczelnika urzędu skarbowego w sprawach ewidencji podatników i płatników organizacji
Wniosek o przyznanie dostępu powinny podpisać osoby uprawnione do reprezentacji organizacji lub pełnomocnik ogólny
Wniosek o dostęp do konta organizacji musi zawierać w szczególności:
Nazwę, NIP i adres siedziby organizacji.
Imię, nazwisko, numer PESEL osoby, która ma mieć dostęp do konta organizacji.
Informację o zakresie uprawnień – dostęp podstawowy lub rozszerzony.
Dostęp do konta organizacji działa od momentu zarejestrowania wniosku
Wniosek z poziomu e-Urzędu Skarbowego może złożyć:
pełnomocnik ogólny organizacji z własnego konta, o ile organizacja posiada pełnomocnika ogólnego,
użytkownik konta organizacji, który otrzymał dostęp rozszerzony do konta organizacji w e-US.
Wniosek o przyznanie dostępu do konta organizacji.
W części C.1 należy wpisać dane identyfikacyjne organizacji i jej aktualny adres:
Wniosek o przyznanie dostępu do konta organizacji
W części C.2 organizacja ma do wyboru zakres dostępu, jakim będzie dysponowała upoważniona osoba:
podstawowy – użytkownik z dostępem podstawowym może wykonywać wszystkie czynności w e-Urzędzie Skarbowym,
rozszerzony – użytkownik z dostępem rozszerzonym może wykonywać wszystkie czynności w e-Urzędzie Skarbowym oraz dodatkowo nadawać i odbierać dostęp innym użytkownikom do konta organizacji.
Wniosek o przyznanie dostępu do konta organizacji
W części D należy podać numer PESEL, imię i nazwisko osoby fizycznej, która ma mieć przyznany dostęp do konta organizacji:
Wniosek o przyznanie dostępu do konta organizacji
W części E podawane są dane imienne wraz z podaniem zajmowanego stanowiska lub pełnionej funkcji. Podpis złożony w tej części stanowi jednocześnie Oświadczenie o odpowiedzialności karno-skarbowej za podanie niezgodnych z prawdą informacji. Wniosek może zostać podpisany również przez pełnomocnika ogólnego:
Wniosek o przyznanie dostępu do konta organizacji – podpisy
Za pośrednictwem konta organizacji możliwe jest załatwienie szeregu spraw online, w szczególności:
odbieranie pism na koncie organizacji doręczanych przez Krajową Administrację Skarbową (KAS) pod warunkiem, że organizacja wyraziła zgodę na e-korespondencję i nie posiada pełnomocnika ogólnego,
składanie pism, wniosków, zawiadomień,
dostęp do danych rejestracyjnych organizacji,
dostęp do widoku sald i rozliczeń w urzędzie skarbowym,
możliwość wygenerowania “Raportu Podatnika” o sytuacji podatkowej organizacji.
E-Urząd Skarbowy przyjazny dla księgowych i doradców podatkowych
Księgowi i doradcy podatkowi obsługujący przedsiębiorców, osoby prawne, fundacje i stowarzyszenia mogą wykorzystywać funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym. Jest to możliwe pod warunkiem, że organizacja złoży wniosek o przyznanie dostępu do konta organizacji dla osoby fizycznej. W przyszłości planowana jest funkcjonalność w e-US, która umożliwi dostęp do konta przedsiębiorcy księgowym czy doradcom podatkowym, bez konieczności nadania pełnomocnictwa czy nadania uprawnień do konta organizacji.
Użytkownik konta organizacji może złożyć deklarację z poziomu konta w e-US
Użytkownik konta organizacji, podobnie jak pełnomocnik ogólny, może uzyskać na infolinii KAS informacje objęte tajemnicą skarbową, dotyczące organizacji, którą reprezentuje. Jest to możliwe dzięki tele-PIN-u
TelePIN jest to sześciocyfrowy, który służy do weryfikacji tożsamości podczas kontaktu z infolinią Krajowej Administracji Skarbowej (KAS)
Instrukcja nadawania kodu telePIN znajduje się na stronie podatki.gov.pl
Użytkownik konta organizacji podczas rozmowy telefonicznej z konsultantem KAS może uzyskać m.in. informację o:
zaksięgowanych i rozliczonych deklaracjach podatkowych,
rozliczeniu dokonanych wpłat, w tym pobranych odsetkach kosztach upomnienia,
zrealizowanych zwrotach i nadpłatach,
przeprowadzonych przeksięgowaniach,
wystawionych upomnieniach, tytułach wykonawczych,
zagrożeniu i wpisie do Rejestru Należności Publicznoprawnych (RNP) dla transakcji nierozliczonych.
Użytkownik konta organizacji może przez e-Urząd Skarbowy złożyć m.in.:
Wniosek o stwierdzenie nadpłaty.
Wniosek o wydanie zaświadczeniu o niezaleganiu w podatkach lub wysokości zaległości podatkowych.
Pismo ogólne.
Ponadto z poziomu konta organizacji można przygotować i wydrukować Raport Podatnika, który zawiera najważniejsze informacje na temat rozliczeń podatkowych firmy.
Zgłoszenie do OSS poprzez E-Urząd Skarbowy
Od 1 lutego 2025 roku wprowadzona została możliwość składania zgłoszenia VIU-R oraz deklaracji VIU-DO w zakresie procedury szczególnej OSS. Do tej pory można to było robić przez e-Deklaracje lub programy księgowe, jeśli posiadały taką funkcjonalność.
Ważne!
Zgłoszenie VIU-R oraz deklaracja VIU-DO nie wymaga posiadania elektronicznego podpisu kwalifikowanego, ponieważ jest opatrzona pieczęcią Szefa KAS
Deklaracja VIU-DO może być złożona po raz pierwszy przez e-Urząd Skarbowy za I kwartał 2025 roku
Po zalogowaniu do e-US należy odszukać w e-Deklaracjach zgłoszenie VIU-R i deklarację VIU-DO:
E-Urząd Skarbowy – e-Deklaracje
Podsumowanie
W dzisiejszej publikacji omówiony został temat e-Urzędu Skarbowego, wyjaśniono jakie sprawy mogą być załatwiane tym kanałem informacyjnym.
Dostęp do e-Urzędu Skarbowego mogą uzyskać wszyscy podatnicy prowadzący, jak i nieprowadzący działalności gospodarczej, a także notariusze i komornicy sądowi.
Dzięki e-US przedsiębiorcy mają aktualny wgląd w rozliczenia podatkowe, widzą salda zaległości i nadpłat, status nadpłaty czy zwrotu. Mogą również sprawdzić złożone deklaracje podatkowe, ale również akty notarialne, udzielone pełnomocnictwa.
Po zalogowaniu na konto e-Urzędu Skarbowego dostępne są usługi:
mandaty – informacje dotyczące mandatów karnych z możliwością zapłaty,
e-mikrofirma – bezpłatne narzędzie do obsługi faktur krajowych, tworzenia ewidencji VAT i generowania JPK_V7,
mikrorachunek podatkowy – indywidualny rachunek podatkowy, na który należy regulować zobowiązania podatkowe,
płatności online – przez e-US można dokonać zapłaty należności do urzędu skarbowego.
Przedsiębiorca może złożyć przez e-US między innymi:
pismo w sprawie wyjaśnienia wpłaty,
wniosek o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet innych zobowiązań podatkowych,
czynny żal – zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego,
zawiadomienie ZAW – NR, w przypadku wpłaty na rachunek bankowy spoza białej listy podatników,
pismo ogólne do urzędu,
pismo WIS – wniosek o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej (WIS).
Przedsiębiorcy mogą wygenerować i wydrukować Raport Podatnika, w którym znajdą się wszystkie najważniejsze informacje na temat aktualnej sytuacji firmy, jeśli chodzi o rozliczenia podatkowe.
Dostęp do konta organizacji takiej jak: spółki kapitałowe i osobowe, fundacje, stowarzyszenia, spółdzielnie, inne organizacje może otrzymać osoba fizyczna, która posiada numer PESEL. Użytkownik konta organizacji może załatwiać online wiele spraw w imieniu organizacji.
Od 1 lutego 2025 roku przez e-Urząd Skarbowy można złożyć zgłoszenie VIU-R do OSS i wysłać deklarację VIU-DO do Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.
Funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym są cały czas rozbudowywane, więc warto na bieżąco śledzić wprowadzane zmiany.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zastanawiasz się nad darowizną samochodu wykupionego po leasingu operacyjnym? W dzisiejszym artykule opiszemy, jak do tego tematu mają się przepisy podatkowe.
Twoja marka wygląda tak samo jak pięć lat temu? Klienci to widzą – i potrafią to odczuć. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest rebranding w e-commerce, jak ocenić, czy naprawdę go potrzebujesz, i jak przeprowadzić go z głową – od audytu po komunikację zmiany.
Startupy kojarzą się z innowacyjnością, dynamicznym tempem i ekscytującą atmosferą, w której tworzy się „kolejny wielki produkt”. W takiej wizji rola CEO często sprowadza się do kilku kluczowych obrazów: prowadzenia spotkań z inwestorami, występowania na konferencjach czy strategicznego kierowania zespołem z poziomu wygodnego fotela.
Przełom roku to bardzo intensywny okres dla firm. Dla prowadzących sklepy, stacjonarne czy internetowe, jest to dodatkowo czas promocji, czyli największego ruchu i intensywnej obsługi zamówień.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo