Magazyn w firmie produkcyjnej – po co go prowadzić?

Przedsiębiorcy zakładający własne firmy produkcyjne mogą borykać się z problemem ewidencjonowania i kontroli materiałów, niezbędnych do produkcji. Magazyn w firmie produkcyjnej może okazać się strzałem w dziesiątkę – mimo że w jednoosobowej działalności gospodarczej albo spółce cywilnej nie jest on obowiązkowy.

Magazyn a produkcja

Wprawdzie prowadzenie księgi przychodów i rozchodów wymaga ewidencjonowania faktur zakupu, jednak najczęściej księguje się je w jednej pozycji, przez co księga nie zapewnia odpowiedniej przejrzystości co do posiadanych materiałów podstawowych. W przypadku podatników, którzy wybrali rozliczenie na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego, prowadzi się wyłącznie ewidencję przychodów – tym bardziej więc zakupy materiałów nie będą ewidencjonowane. Zatem w przypadku firmy produkcyjnej pierwszym krokiem do pomocnego magazynu będzie przejrzyste ewidencjonowanie zakupu materiałów podstawowych – wszystkich surowców i półproduktów, z których tworzony będzie produkt końcowy.

Dobry magazyn w firmie produkcyjnej pozwala na stworzenie listy niezbędnych materiałów, a następnie – na bieżące śledzenie ich stanu w firmie. Aby efektywnie zarządzać posiadanymi materiałami warto w programie magazynowym zwrócić uwagę na możliwości:

  • łączenia pozycji w gotowe produkty – automatycznie zmniejsza się stan materiałów i zwiększa stan produktów gotowych do sprzedaży
  • ustalenia limitów stanów magazynowych – informacja o kończącym się produkcie pojawi się, zanim faktycznie ulegnie on wyczerpaniu
  • wprowadzania cen nabycia – porównanie cen surowców od różnych dostawców pozwala na wybranie najkorzystniejszej oferty i zoptymalizowanie kosztów produkcji.

Magazyn a kontakt z kontrahentem

Aby utrzymać dobre relacje z nabywcami produktów, warto dołożyć starań i usprawnić dostawę swoich wyrobów. W tym przypadku również przydać się może program magazynowy, aby:

  • Ustalić stan gotowych produktów i limity, dzięki któremu można na bieżąco uzupełniać brakujące wyroby
  • Ustalić ceny wyrobów gotowych w zależności od wykorzystanych surowców, kosztów wynagrodzenia czy kosztów pośrednich poniesionych przy produkcji. Aby uniknąć sprzedaży po kosztach
  • Monitorować popyt na dane rodzaje wyrobów, aby produkować brakujące wyroby i nie zwiększać stanu tych, które akurat zalegają dłużej.

Posiadasz magazyn w firmie produkcyjnej, ale nie masz powierzchni?
Wypróbuj dropshipping – i zleć przechowywanie!
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

3 dni temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

3 dni temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

3 dni temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

3 dni temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

3 dni temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

4 dni temu