Magazyn – kiedy warto go prowadzić?

Zakładasz firmę handlową? A może już ją prowadzisz i gubisz się w swoich towarach handlowych? Mimo że przepisy podatkowe nie nakładają na jednoosobowe działalności gospodarcze czy spółki cywilne konieczności prowadzenia magazynu, czasem może to być przydatne narzędzie.

Materiały i towary – ewidencja

Generalnie w firmach handlowych prowadzących księgowość uproszczoną towary handlowe materiały wyszczególniamy tylko w:

  • Spisie z natury (ilościowo i kwotowo)
  • KPiR – w osobnej kolumnie 10 – Zakup towarów handlowych i materiałów (tylko kwotowo).

Tym samym obowiązkowa ewidencja towarów, materiałów czy produktów nie jest rozbudowana.

Materiały i towary a program magazynowy

W praktyce gospodarczej zdarza się, że przedsiębiorcy – mimo braku takiego obowiązku – dobrowolnie decydują się na korzystanie z magazynu. Ewidencja magazynowa przydaje się przede wszystkim przy dużej liczbie i różnorodności towarów – może ona znacząco usprawnić pracę. I tak, oprogramowanie magazynowe przyda się, jeśli potrzebujemy:

  • Dostępu na bieżąco do aktualnych stanów magazynowych
  • Ostrzeżeń, gdy stany magazynowe są zbyt niskie lub zbyt wysokie (np. przy towarach o krótkiej dacie przydatności)
  • Wsparcia przy wystawianiu faktur lub w sklepie online (aktualizacja stanu magazynowego przy wystawieniu faktury lub nabyciu towaru przez klienta)
  • Kontroli nad stratami – w razie zniszczenia, przeterminowania lub utraty towaru można szybko zaktualizować stan magazynowy i kontrolować sprzedaż.

Magazyn a przechowywanie

Rozpoczynając działalność handlową początkujący przedsiębiorcy często korzystają z powierzchni do przechowywania dostępnej we własnym mieszkaniu, domu, garażu etc. Nie ma w tym nic złego – tak jak w przypadku ewidencji, tak przy przechowywaniu przepisy podatkowego nie nakładają na niewielkie firmy dodatkowych wymogów.

Uwaga!
Przedsiębiorcom prowadzącym działalność podlegającą pod dodatkowe przepisy, np. sanepidowskie, mogą zostać postawione dodatkowe wymogi dotyczące przechowywania towarów, produktów lub materiałów.

Wydzielenie odrębnej powierzchni magazynowej może okazać się opłacalne – utrzymanie takiego miejsca, jako związane z uzyskaniem przychodu z działalności gospodarczej, może stanowić koszt uzyskania przychodu. Także nabycie lub wynajęcie odrębnego magazynu będzie podlegało pod tego typu koszt, choć w tym wypadku należy pamiętać o środkach, niezbędnych do takiej inwestycji.

Magazyn – chciałbyś, ale boisz się? Wypróbuj dropshipping – ty sprzedajesz, kontrahent przechowuje!


Autor: Anna Kubalka – ifirma.pl


UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Biuro rachunkowe
już od 89zł/mc.

  • Pełna odpowiedzialność za prowadzoną dokumentację.
  • Wygodne formy dostarczania dokumentów (online, poczta, kurier)

dowiedz się więcej


  • Dlaczego nie można uruchomić modułu magazynowego jeśli nie jest się VATowcem?

    • Obecnie opcja w serwisie ifirma.pl nie jest jeszcze dostępna, trwają prace nad magazynem dla nievatowca.