Marketing

Jak napisać profesjonalny scenariusz filmowy? Kilka sprawdzonych porad

Choć nie ma jednej prostej metody na to, jak napisać scenariusz, to jednak istnieje kilka wskazówek umożliwiających jego prawidłowe sformatowanie. A bez tego, chcąc stworzyć profesjonalne wideo, ani rusz.

Jak napisać scenariusz – zanim treść, najpierw forma

Pisanie scenariusza musi odbywać się w pewnych ramach przeznaczonych dla tego typu formy literackiej. Najważniejszą rzeczą jest zachowanie odpowiedniego, prostego i zwięzłego języka, umożliwiającego szybkie i dosadne przekazywanie treści. Ma być on bowiem pewnym skrótem myślowym, planem działania. Zamiast napisać „Purpurowe niebo zdaje się przybierać coraz ciemniejszy odcień” należy raczej napisać „Ściemnia się”.

Scenariusz filmowy musi być łatwy w rozumieniu i prosty w przekazie. Jest to intuicyjny dokument, który ma nakreślić prawidłowy odbiór sytuacji na planie. Reszta należy już do aktorów i reżysera. Choć scenariusz do filmu jest wykorzystywany w produkcjach telewizyjnych, coraz częściej również i filmy zamieszczone na portalach multimedialnych, takich jak YouTube, są oparte na przemyślanym planie.

Scenariusz filmowy – elementy składowe

Jak wygląda scenariusz, który został wykonany profesjonalnie? Oprócz kwestii językowych ważne jest zachowanie prawidłowości poszczególnych elementów planu:

Nagłówek granej sceny. Zazwyczaj oznacza się go cyframi arabskimi bądź rzymskimi. Po cyfrze zawiera się wytłuszczoną nazwę sceny. Mogą zostać wykorzystane także deskryptory, określające miejsce rozgrywania akcji.

Krótki opis akcji. Charakterystyka planu, opis pomieszczenia, przedmiotów, zachowania aktorów i kontekstu akcji. Ma przekazać widzowi w jak najprostszej formie to, co się dzieje na planie filmowym.

Aktor. Nazwy postaci pisane wielkimi literami, rozdzielane modułem dialogu.

Dialog. Rozmowa pomiędzy postaciami. Powinny zostać wyśrodkowane na schemacie dokumentu – tak samo jak imiona aktorów.

Jak napisać scenariusz – przykład

Scenariusz powinien być sporządzony na standardowym arkuszu, np. Wordzie w formacie A4. Tradycyjną czcionką wykorzystywaną do tworzenia scenariusza filmowego jest 12-punktowa Courier. Można pójść także krok dalej i skorzystać z programów automatycznie formatujących wykonywaną pracę. Są one jednak dosyć kosztowne – profesjonalny Final Draft, czyli oprogramowanie do pisania scenariuszy, kosztuje około 800 złotych za najnowszą wersję. Żmudną pracę można wykonać jednak samemu. Oto przykład fragmentu scenariusza, który można wykorzystać także w przypadku tworzenia contentu na portal YouTube:

Scenariusz spotu reklamowego – jak zrobić film na YouTube, który będzie profesjonalny?

Profesjonalizm prac zależy od stopnia trzymania się formy scenariusza. Jeśli dokument będzie zawierać wszystkie, precyzyjnie przekazane informacje, można stwierdzić, że jest on wykonany poprawnie. Scenariusz powinien być też właściwie sformatowany. Umożliwi to sprawne i szybkie odczytywanie najważniejszych informacji, przez co praca na planie będzie łatwiejsza. Profesjonalni YouTuberzy spędzają długie godziny na przygotowaniu perfekcyjnego scenariusza, który jest następnie realizowany bezpośrednio podczas tworzenia produkcji filmowej.

Podsumowując nasze rozważania o tym, jak napisać scenariusz filmowy:
  • Trzymaj się schematu
  • Używaj prostego języka
  • Opisuj tylko najważniejsze informacje
  • Czynności oraz stan postaci opisuj w nawiasach
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

18 godzin temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

19 godzin temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

19 godzin temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

19 godzin temu

Obowiązkowy KSeF – termin dla dużych firm od 1 lutego 2026 a dla innych 1 kwietnia 2026

Od kilku lat mówi się i pisze o objęciu wszystkich przedsiębiorców Krajowym Systemem e-Faktur. Byliśmy…

20 godzin temu

Omnichannel – czym jest i dlaczego jest tak ważny? Spójrzmy na przykłady

Co to właściwie jest omnichannel i jakie ma znaczenie dla współczesnego biznesu? Aby zrozumieć, dlaczego…

20 godzin temu