Blog

Najem powierzchni reklamowych w mediach społecznościowych jak opodatkować?

Prowadzenie stron internetowych, na których zamieszczane są różne treści może mieć związek zarówno z prowadzoną działalnością gospodarczą, ale nie tylko. Wiele osób realizuje w ten sposób swoje pasje i robi to hobbystycznie co nie przeszkadza, aby tego typu działania stały się dodatkowym źródłem ich przychodów. W tym miejscu pojawia się sygnał, że powstały przychód powinien być opodatkowany. W jaki sposób rozpoznać przychód i jak go opodatkować?

W jaki sposób są kwalifikowane przychody z najmu powierzchni na stronie internetowej?

Dość długo organy podatkowe stały na stanowisku, że udostępnianie strony internetowej za wynagrodzeniem jest formą umowy nienazwanej, której nie można jednoznacznie przypisać cech umowy najmu lub dzierżawy. Przychody poza działalnością gospodarczą były kwalifikowane do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT. Dopiero orzecznictwo sądów administracyjnych ukształtowało jednolitą, lecz odmienną od dotychczasowego stanowiska Ministerstwa Finansów, linię rozstrzygnięć w tym zakresie. W wyrokach sądów administracyjne uznawano, że wynagrodzenie otrzymywane przez osobę fizyczną zarządzającą stroną internetową należy zakwalifikować do źródła przychodów – najem, dzierżawa lub inne umowy o podobnym charakterze (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy PIT).

To przekonało Ministra Finansów do wydania interpretacji ogólnej nr DD2/033/55/KBF/14/RD-75000 z dnia 05.09.2014 r., w której utrzymał stanowisko sądów administracyjnych wskazując, że:
“Uwzględniając orzecznictwo sądów administracyjnych, stwierdzam, że osoba fizyczna udostępniająca na stronie internetowej miejsce w celu zamieszczenia treści o charakterze m.in. reklamowym za wynagrodzeniem uzyskuje przychód z tytułu umowy o podobnym charakterze do umowy najmu lub dzierżawy. Przychody z tego tytułu należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy PIT, pod warunkiem, że nie są uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej.

Interpretacja ogólna Ministerstwa Finansów zachowała swoją aktualność do dnia dzisiejszego i powołują się na nią organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych.

W jaki sposób opodatkować przychody z najmu powierzchni reklamowych?

Przychody z najmu powierzchni reklamowych uzyskiwane w sytuacji, gdy na stronie internetowej np. poczytnego blogera reklamodawca (podmiot, który chce się reklamować) zamieszcza reklamę swojej firmy. W takiej sytuacji uzyskane przychody poza działalnością gospodarczą można opodatkować na dwa sposoby:

W przypadku najmu powierzchni reklamowych obowiązują takie same zasady jak w przypadku innych najmów. Należy miesięcznie obliczać należne zaliczki na podatek dochodowy i wpłacać je w terminach miesięcznych do urzędu skarbowego. Po zakończeniu roku podatkowego w zależności od przyjętej formy opodatkowania należy złożyć PIT-28 lub PIT-36, bez względu na to czy jest prowadzona działalność gospodarcza czy też nie. Jeżeli będą to przychody uzyskiwane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wówczas powinny być opodatkowane na takich samych zasadach jak pozostałe przychody w firmie. Przedsiębiorca ma do wyboru następujące formy opodatkowania:
  • zasady ogólne skali podatkowej,
  • zasady ogólne podatek liniowy,
  • zryczałtowany podatek dochodowy.
Po zakończeniu roku podatkowego przedsiębiorca wykazuje wszystkie przychody, łącznie z przychodami z najmu powierzchni reklamowych, w składanym zeznaniu rocznym odpowiednio PIT-36, PIT-36L i PIT-28.
Zarabianie w mediach społecznościowych a koszty – przeczytaj.
Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

3 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

3 dni temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

3 dni temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

3 dni temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

5 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

5 dni temu