Blog

Metale lokacyjne – na czym polegają inwestycje w metale szlachetne?

Na czym polegają inwestycje w metale lokacyjne? Sprawdźmy!

Czym są metale lokacyjne?

Metale lokacyjne są metalami szlachetnymi, które mogą być wykorzystywane w celach kolekcjonerskich, a także inwestycyjnych. Ich zakup utożsamiany jest z dobrym sposobem lokowania kapitału i względnie bezpiecznego inwestowania. Kurs poszczególnych kruszców na GPW zależy od takich czynników jak np. popyt, koszt wydobycia, jego dostępność na rynku czy też sytuacji polityczno-gospodarczej na świecie. W przypadku polskiego rynku wpływ na ich wartość ma również kurs dolara amerykańskiego. Zauważalna jest tendencja, kiedy to podczas wszelkich kryzysów ekonomicznych, politycznych, wzrasta znacząco ich wartość.

Inwestycje w metale

Do najpopularniejszych metali lokacyjnych należą:

  • Złoto
  • Złoto uznaje się za jedne z najbezpieczniejszych surowców, w które można inwestować. Zainteresowanie na nie rośnie zwłaszcza podczas wahań cyklu koniunkturalnego, ponieważ może być skutecznym zabezpieczeniem w czasie inflacji.

  • Srebro
  • Srebro coraz częściej uznaje się za atrakcyjną alternatywę dla inwestycji w złoto. Warto jednak pamiętać, że jest ono bardziej podatne na zmiany rynkowe.

  • Platyna
  • Platyna to kolejny przykład metalu lokacyjnego, który ma duży potencjał inwestycyjny. W ostatnich latach obserwuje się nawet wzrost jego wartości, przekraczający nawet notowania złota.

  • Pallad
  • Podobna tendencja wzrostowa widoczna jest w przypadku palladu. Jest on szczególnie pożądany w branży energetycznej, motoryzacyjnej czy medycynie (wykazuje między innymi właściwości przeciwnowotworowe). Właśnie z tych względów, staje się on coraz popularniejszym i cenniejszym metalem szlachetnym dla inwestorów.

Jak inwestować w metale lokacyjne?

Handel w metale lokacyjne wciąż rośnie, dlatego warto znać możliwości lokowania kapitału poprzez te surowce:

  1. Najprostszą metodą jest zbieranie monet, biżuterii czy też sztabek ze złota. Ich wartość będzie rosnąć w momencie podniesienia się notowań kursu tego metalu;
  2. Istnieje jeszcze kilka instytucji na świecie, które oferują certyfikaty na złoto. Pełnią one funkcję dowodu jego posiadania. Inwestowanie w certyfikaty pozwala na ograniczenie kosztów przechowywania, transakcji czy też transportu;
  3. Za zakupu możesz również wykorzystać kontrakty terminowe futures lub fundusze inwestycyjne;
  4. Zakup akcji spółek zajmujących się wydobycie metali szlachetnych.

Podatek a metale lokacyjne

Ważną kwestią w kontekście inwestowania w metale lokacyjne są obowiązujące zasady opodatkowania. Jakie skutki podatkowe przyniesie zakup poszczególnych kruszców?

1. Złoto

W art. 121 w Ustawie od podatku od towarów i usług można znaleźć, co według prawa jest złotem inwestycyjnym. Uznaje się za nie:

  • Złoto w postaci płytek lub sztabek o próbie minimum 995 tysięcznych (najbardziej pożądane przez inwestorów jest złoto o próbie 999, co oznacza, że jest ono najczystsze);
  • Złoto reprezentowane przez papiery wartościowe;
  • Złote monety, które zostały wybite po 1800 roku, posiadają próbę minimum 900, były lub nadal pełnią funkcję środka płatniczego, są sprzedawane po cenie nieprzekraczającej 80% wartości rynkowej złota.

Wyroby spełniające powyższe warunki są zwolnione z opłat podatku VAT (dotyczy dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu). Analogicznie, wszelkie inne wyroby z tego metalu oraz usługi związane z produkcją złota będą objęte tym zobowiązaniem podatkowym.

Miej również na uwadze, że jeśli jako przedsiębiorca zajmujesz się obrotem złotem inwestycyjnym, musisz prowadzić ewidencję jego sprzedaży (art. 109 ust. 3 Ustawy o podatku od towarów i usług).

W przypadku certyfikatów na złoto lub akcji producenta złota obowiązuje podatek od zysków kapitałowych, wynoszący 19%.

Podatek CIT dla przedsiębiorców od dochodu z transakcji (różnicy przychodu a kosztami nabycia) wynosi 19% lub 9%, w zależności od wybranej formy opodatkowania.

Jeżeli chcesz sprzedać złoto jako osoba prywatna i uniknąć podatku, powinieneś(aś) sprzedać je dopiero 6 miesięcy od momentu jego nabycia. Wg przepisów, jest ono wtedy traktowane jako forma lokowania swojego kapitału.

Sprzedaż złota przez osoby fizyczne jest również obarczona podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jeżeli wartość zakupionego metalu wynosi powyżej 1000 zł, podatek PCC wynosi 2% wartości całej transakcji.

2. Srebro

Z kolei w przypadku srebra inwestycyjnego przepisy mówią o stawce opodatkowania wynoszącej 23%, ponieważ jest ono traktowane jako przedmiot kolekcjonerski.

W przypadku PCC obowiązują takie same zasady, jak podczas sprzedaży złota.

Istnieje możliwość zakupu srebra bez VAT w Estonii. Cała transakcja oraz odbiór muszą być jednak wykonane w tym kraju. Zwykle najbardziej opłaca się to przy sprzedaży o wyższych wartościach.

3. Platyna

Platyna wg prawa jest uznawana za przedmiot kolekcjonerski, dlatego też opłata podatkowa VAT wynosi 23%.

Natomiast jeżeli platyna pełni funkcję lokowania kapitału i jest ona zbywana na rynku inwestycyjnym, musimy uiścić wtedy podatek od zysków kapitałowych (19%).

4. Pallad

W świetle przepisów prawnych, podatek VAT od zakupu palladu jako przedmiot kolekcjonerski wynosi 23%.

Jeżeli wykorzystujesz go do działań inwestycyjnych, obowiązuje Cię podatek od zysków kapitałowych, w wysokości 19%.

Podsumowanie

Inwestycje i transakcje związane z metalami lokacyjnymi mogą stanowić bezpieczną formę inwestowania. To ważne w szczególności podczas niepewnej sytuacji rynkowej na świecie, ponieważ nie są one tak wrażliwe na wahania koniunkturalne jak inne instrumenty finansowe. Dzięki temu pozwalają na budowanie zrównoważonego kapitału i będą dobrym urozmaiceniem portfela inwestycyjnego. Warto mieć jednak na uwadze regulacje podatkowe związane z handlem poszczególnych metali szlachetnych, aby dokonywać wyborów jak najbardziej optymalnych dla naszych funduszy.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Emocjonalny branding – jak tworzyć marki, które ludzie pokochają

Branding emocjonalny to strategia marketingowa, która skupia się na budowaniu głębokich, osobistych i emocjonalnych więzi…

7 godzin temu

Bon energetyczny — zasady 2024

Jak podaje resort rządowy, pomimo stabilizacji na europejskim i światowym rynku energii, skutki kryzysu energetycznego…

7 godzin temu

Kiedy druk jest traktowany jako usługa a kiedy jako towar?

Zastanawiasz się kiedy druk jest traktowany jako towar a kiedy jako usługa? W dzisiejszym artykule…

9 godzin temu

Wakacje składkowe w 2024 roku – kto skorzysta ze zwolnienia z ZUS i jak złożyć wniosek?

Rada Ministrów przyjęła w dniu 19 marca 2024 roku projekt ustawy o zmianie ustawy o…

11 godzin temu

Preferencje za wspomaganie Ukrainy

Wielu przedsiębiorców zaangażowało się w działalność charytatywną i wsparcie dla Ukrainy. Jesteś jednym z nich?…

11 godzin temu

Sztuczna inteligencja w moderowaniu treści. Jak AI może pomóc w skalowaniu?

Firmy stają przed wyzwaniem zarządzania ogromną ilością treści publikowanych w internecie. Od postów w mediach…

1 dzień temu