Metoda FUKO, czyli poprawnie przekazany feedback

Informacja zwrotna to bardzo ważny element składający się na motywowanie pracownika. Każdy chce wiedzieć czy poprawnie wykonuje swoje obowiązki, czy robi coś źle, co może zrobić lepiej albo czy jest w czymś naprawdę dobry. Motywuje to do lepszego wykonywania swoich obowiązków oraz do rozwoju w swojej dziedzinie.

Niestety, szczególnie, gdy informacja zwrotna jest negatywna, nieodpowiedni sposób jej przekazania może przynieść odwrotne skutki. Stosowanie przez przełożonego zbyt agresywnej komunikacji może odbić się na podejściu pracownika do wykonywanych obowiązków czy całkowicie zdemotywować go do pracy. Techniką, dzięki której można udzielić mądrej krytyki jest metoda FUKO.

Metoda FUKO

Komunikacja w pracy to podstawowa, integralna część, która pozwala na zdrową współpracę i łatwość w rozwiązaniu problemów. Nie każdy jednak potrafi w odpowiedni sposób poprowadzić rozmowę czy przekazać uwagi. W takiej sytuacji pomocna będzie metoda FUKO, która ułatwia komunikację i przynosi korzyści dla obu stron. Wystarczy wykonać cztery następujące kroki, aby rzeczowo przeprowadzić rozmowę z podwładnym, współpracownikiem, kontrahentem czy klientem.

F – Fakty

Mówiąc o faktach należy przywołać konkretne sytuacje lub zachowania, jednocześnie unikając ogólników. One niestety często niczego nie wnoszą, a nawet utrudniają rozmowę i wprowadzają współrozmówcę w stan dezorientacji. Skupmy się na tym, żeby nie oceniać osoby, której chcemy zwrócić uwagę, tylko przywołać problem, który nam rzeczywiście przeszkadza.

Przykład: Zauważyłem, że często odbierasz prywatny telefon w pracy.

▲ wróć na początek

U – Uczucia

Kolejnym elementem jest przywołanie naszych osobistych uczuć, które pojawiły się w skutek zachowania danej osoby.

Przykład: Przykro mi, że nie myślisz o konsekwencjach swojego zachowania.

K – Konsekwencje

Przytaczając możliwe konsekwencje negatywnego zachowania, warto zaznaczyć jaki będzie to miało na nas wpływ. Mówimy co się stanie, jeśli postępowanie współrozmówcy się nie zmieni.

Przykład: Myślę, że jeśli nadal będziesz tak robić, to nie będziesz efektywnie wykonywał swoich obowiązków i spowolnisz pracę całego zespołu.

O – Oczekiwania

Ostatnim etapem jest przedstawienie osobie naszych oczekiwań. Mówimy jak dana sytuacja mogłaby wyglądać i co można zrobić, aby jej zaradzić. Należy powiedzieć jaki jest właściwy cel podjętej przez nas rozmowy i jakiej zmiany oczekujemy.

▲ wróć na początek

Przykład: Chciałbym żebyś nie rozmawiał przez telefon w pracy, jeśli nie ma takiej potrzeby i skupił się na obowiązkach.

Praca, a życie prywatne

Opanowanie techniki FUKO może być pomocne zarówno w pracy jak i w życiu prywatnym. Komunikacja jest bardzo ważnym elementem każdej relacji interpersonalnej, dlatego wszelkie uwagi należy przekazywać w taki sposób, aby doprowadziły do rozwiązania problemu zamiast go pogłębiać. Warto zapanować nad własnymi emocjami i poprowadzić spokojną, konstruktywną rozmowę Przy zaangażowaniu obu stron, najprawdopodobniej uda się rozwiązać spór, a jest to istotne dla budowania dalszej relacji opartej na wzajemnym szacunku.

Popularne posty:

UWAGA Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Program do faktur

0.00 zł

ZA DARMO DO 10 FAKTUR/MC

Powyżej: 100 zł/rok (Faktura+)

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Szablony dokumentów
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie techniczne
  • Zawsze aktualny
  • JPK Faktura (w pakiecie Faktura+)

WYSTAW PIERWSZĄ FAKTURĘ
pełna lista funkcji

Księgowość internetowa

37.50 zł

KSIĘGUJ SAMODZIELNIE, AUTOMATYCZNIE

45 zł/mc lub 37.50 zł/mc przy płatności za 6 miesięcy

  • 30 dni za darmo i bez zobowiązań!

  • Księgowanie – KPiR i Ryczałt
  • Fakturowanie
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie księgowe
  • JPK

WYPRÓBUJ ZA DARMO
pełna lista funkcji

Biuro rachunkowe

99.00 zł

PRZYDZIELIMY CI KSIĘGOWĄ

Wybierz pakiet MINI lub MIDI

  • Pełna obsługa księgowa – KPIR i Ryczałt
  • Dedykowana księgowa
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie księgowe
  • JPK

ZLEĆ KSIĘGOWOŚĆ
pełny cennik i zakres usługi

Podane kwoty są kwotami netto za jeden miesiąc. Od 18 lat cena księgowości internetowej nie uległa zmianie. Wszystkie nasze usługi spełniają wymagania RODO.

Sprawdź dostępne modele płatności oraz zależność między zawieszeniem działalności a kontem w ifirma.pl.

Przetestuj nasz program do faktur
bez zobowiązań